Na 11 jaar trouwe dienst, heeft Walter Pape uit IJsselstein onlangs de opvolger van zijn stoere Daf XF105 aan de buitenwereld getoond. Met de teller van de XF105 op ruim 1,4 miljoen kilometer werd het tijd om over een nieuwe na te gaan denken, en dat moest natuurlijk gewoon weer een DAF worden.
Op de truck staat W. Pape & Zn, en die zoon is Walter. Hij is de trotse chauffeur van de nieuwe DAF XG+ 480, een truck die hij helemaal op liet bouwen naar eigen smaak. Dat het weer een DAF werd stond van tevoren al vast. “Mijn vader is 27 jaar geleden begonnen als eigen rijder met een DAF, en sindsdien hebben we altijd DAF’s gehad,” aldus Walter.
Het bedrijf heeft drie trucks, of op dit moment eigenlijk vier, maar de oude XF Super Space Cab van Walter wordt nog verkocht. “Met pijn in het hart, maar wij hebben eigenlijk geen ruimte of tijd om hem aan te houden als hobbyauto."
BOUWMARKTEN
W. Pape & Zn rijdt voor DHL in de bevoorrading van bouwmarkten in de Benelux. Daarvoor zijn de trucks meestal ’s avonds thuis, maar overnachten komt ook voor en dat is zeker geen straf in de ruime XG+ cabine. Walter deed eerst een demorit met de nieuwe generatie van DAF en hij was meteen erg onder de indruk. “Echt een hele fijne auto met veel ruimte en enorm goed zicht rondom. Die Corner View camera voorop kan ik iedereen aanbevelen. Je ziet de dode hoek vrijwel over de gehele lengte, ideaal." Toch koos Walter voor conventionele buitenspiegels op de nieuwe auto. “Op die demo zaten camera’s, maar daar kon ik niet aan wennen. Verder vind ik het oogcontact belangrijk met andere verkeersdeelnemers, en dat ben je kwijt met camera’s.”
INTERIEUR AANGEPAST
DAF dealer Blom-DSW uit Gouda leverde de nieuwe truck af. Walter heeft gekozen voor een XG+ met 480 pk. De grote en comfortabele cabine werd nog wat verder aangepakt om die naar wens aan te kleden. Bij Dijns autoschade uit Montfoort werden diverse dashboard- en interieurpanelen grijs gespoten, en Truckstyling Lunteren ontfermde zich over het bekleden van de rest van het interieur. De wanden werden bedekt met grijs alcantara, en de onderkant van de opbergkasten en een bedplaat werden met geknoopt leder aangekleed. Een setje gordijnen met grijs deens pluche op de rand, en deens pluche op de deurpanelen en een dashboard mat maken het geheel af.
GEEN BULLBAR MEER
Van buiten werd de DAF voorzien van diverse accessoires van Go-In-Style. Zo zien we een verlengde zonneklep, windkappen op de hoeken en een stoere onderspoiler. Verder is er een LED lichtbak aangebracht tussen de DAF Skylights. Juffermans Machinebouw uit Oudewater was verantwoordelijk voor de opbouw aan de buitenzijde. Het chassis werd compleet afgedicht met gladde beplating aan de zijkanten, en ook de gehele bovenzijde is daarmee voorzien. Een dichte achterbumper met ronde verlichting en een slangenrek achter de cabine maken een strakke indruk. =
Op het dak staat een dubbele set lange luchthoorns en extra toplampjes. Achterop de cabine werd een lat met extra verlichting gemonteerd. De voorbumper oogt agressiever door de onderspoiler met deense dag lampen en een strak ingebouwde LED light bar. De DAF XF waarmee Walter reed had nog een stoere bullbar, maar bij de nieuwe werd besloten om het design van de grille te accentueren met gele accenten. Het geeft de XG+ cabine een frisse en opvallende uitstraling.
ZONNEBRIL
De truck werd voorzien van een glinsterende metallic blauwe kleur met gele accenten gespoten door Rutges Reclame en Design uit Montfoort. Een kleurencombinatie die echt opleeft wanneer de zon erop schijnt. Zeker in combinatie met de glanzende Alcoa velgen maakt dit een zonnebril geen overbodige luxe als de truck in de zon staat. Alles bij elkaar is Walter een tevreden man. “Het geheel is precies geworden hoe ik het wilde en ik ben er bijzonder trots op.” En terecht, want het is een plaatje van een auto geworden. Met deze nieuwe XG+ 480 is Walter klaar voor de volgende 1,4 miljoen kilometer.
“Het geheel is precies geworden hoe ik het wilde en ik ben er bijzonder trots op.”
Walter Pape