De T-serie van Renault Trucks werd in 2013 geïntroduceerd en in 2021 kwam er een belangrijke facelift met de ‘Evolution’ versie. Een vernieuwde generatie trucks met onder meer een gewijzigd front en diverse aanpassingen in het interieur. De belangrijkste noviteit was toen het beter verstelbare stuurwiel, waarmee eigenlijk het enige minpunt van de eerste T-serie werd opgelost. Nu, twee jaar later is er de Turbo Compound uitvoering van dit model. Die slimme techniek zorgt voor nog meer souplesse en zorgt er voor dat de Renault Truck meer kilometers uit een liter haalt. Na de Evolution kunnen we nu dus spreken van La Revolution.
Turbo Compound voor minder verbruik en uitstoot
TURBO COMPOUND
Bij Turbo Compound wordt de restenergie van de motor omgezet in extra vermogen. Die techniek is alles behalve nieuw, maar het werkt nog steeds. De eerste Turbo Compound motor was een Rolls Royce vliegtuigmotor, maar ook in de Formule 1 werd de techniek ooit toegepast. Het komt erop neer dat de hete lucht na de turbo door een tweede turbo gaat. Die draaiende beweging van die turbo wordt middels tandwielen teruggegeven aan het vliegwiel, waarmee de motor dus extra power krijgt. Het zorgt er voor dat energie die anders alleen de uitlaat zou verhitten wordt omgezet in extra koppel, en dat zorgt voor minder verliezen. In de truckwereld werd dit systeem ooit toegepast door Detroit Diesel en Scania, maar op dit moment past Mercedes-Benz het ook toe in de zwaarste Actros en Arocs modellen. Daarnaast maakt Volvo Trucks gebruik van Turbo Compounding, en de relatie met Renault Trucks is duidelijk. Dit Franse truckmerk maakt namelijk deel uit van de Volvo groep, en het lag dan ook voor de hand dat deze ontwikkeling ook door Renault Trucks zou worden toegepast.
Rubberen flaps onder de zijskirts
DRAAISTOEL
De T High cabine zoals Renault Trucks hem noemt heeft vier instaptreden die leiden naar een vlakke cabinevloer. Met een riante koelkast, een prima onderbed met een dikke matras en voldoende kastruimte om alles in op te bergen, kom je niks tekort in deze cabine. Het bovenbed kan halverwege opgevouwen worden, waardoor daar een groot opbergvak ontstaat voor bijvoorbeeld een grote tas. De bijrijdersstoel is niet in hoogte verstelbaar maar hij kan wel draaien.
Daardoor kun je lekker relaxen met je benen rechtuit, bijvoorbeeld om tv te kijken. Een puntje van kritiek is wel dat de koelkast dan niet meer open kan, dus eerst je biertje pakken, en dan pas die stoel draaien is het advies. Een ander dingetje is dat er geen tafeltje aan boord is voor bijvoorbeeld je laptop. Verder is alles prima in orde in de cabine, met sfeervolle verlichting, voldoende kastjes bij de hand en een mooi vlak dashboard waar je van alles op kwijt kunt.
PRIMA ACC
Het dashboard is modern vormgegeven en afgewerkt met een soort carbon look. De cruise control is even zoeken, maar eigenlijk best handig. Met een grote draaiknop kies je de mode die je wilt, bijvoorbeeld de limiter of ACC. Vervolgens kun je links achter je stuur de snelheid instellen. Reuze handig is dat er twee cruise control instellingen zijn, voor bijvoorbeeld binnendoor op 50 en voor de snelweg 85. Die programmeer je onder S1 of S2 op je stuur. Handig is ook dat die standen in het geheugen blijven, ook als de truck uit is geweest. Als je hem weer opstart, staan die standen in het geheugen. Reuze slim, en dat doen niet alle merken. De ACC werkt met twee verschillende settings qua afstand en deze werkt foutloos, maar niet tot stilstand. Bij lage snelheid volgt er een piepje, waarna je zelf weer de afstand in de gaten moet houden. In het gebied waar de ACC wel werkt doet hij dat overigens heel mooi soepel, zonder al te enthousiast te reageren op invoegend verkeer.
LAAG IN TOEREN
We rijden de 480 pk sterke Turbo Compound trekker met onze geladen Pacton test oplegger. Dat betekent zo’n 40 ton terrein gewicht. De truck staat in de ‘Eco’ mode maar desondanks trekt hij lekker door. Opvallend zijn de lage toerentallen. De 13 liter krachtbron voelt zich het best thuis tussen de 900 en 1250 toeren. In dat gebied wordt het maximale koppel van 2700 Nm geleverd. De geautomatiseerde Optidriver versnellingsbak (Frans voor I-Shift) houdt de motor keurig binnen dat toerental en daarbij overheerst de rust in de cabine. De motorrem wordt bediend met een stengel aan de stuurkolom, maar de werking daarvan maakt weinig indruk. Bij manueel terugschakelen, waardoor het toerental oploopt naar 2300 omwentelingen wordt hij wel behoorlijk actief overigens, maar dat moet je dan wel zelf doen.
SLIMME DETAILS
De zit achter het stuur is optimaal, vooral dankzij de sterk verbeterde stuurverstelling. Renault Trucks past nu het systeem toe waarbij het stuurwiel bovenin nog een keer extra achterover geknikt kan worden, waardoor je een uitstekende zitpositie hebt. Bij de vorige generatie was dat altijd een punt van kritiek, maar met de nieuwe stuurkolom kan de Renault zich meten met de concurrentie. De truck heeft prima buitenspiegels die voldoende zicht bieden. Aan de linkerkant zijn ze echter wat te dicht op de A-stijl gemonteerd, waardoor de dode hoek relatief groot is. Dat is extra opletten dus. Qua bediening is alles keurig geregeld aan boord, en als je de cruise control eenmaal gevonden hebt is zo’n T High een prima reisgezel voor de lange afstand. Een handig foefje is dat je vanuit de achteruitversnelling zonder aan een knop te draaien weer de vooruit kunt inschakelen. Dat doe je door de hele hendel een tik omhoog te geven. Reuze handig als je staat te manoeuvreren!
SMAAK
Zo’n Renault Trucks T blijft een bijzondere truck met een eigenzinnig uiterlijk. In een line-up met de andere merken valt op dat iedereen een V-vormige grille heeft, terwijl Renault heel eigenwijs koos voor een A-vorm. Of je hem mooi vindt is een kwestie van smaak, maar in de juiste kleurstelling is er helemaal niks mis met zo’n eigenzinnige Fransoos. Dat geldt ook een beetje voor het interieur. Dat is anders dan bij de meeste merken, maar het is bijzonder functioneel en met die rechte lijnen heeft het wel wat stoers. Kortom, of je valt voor de Renault Trucks T- High is een kwestie van smaak, maar met de techniek aan boord is niks mis. Bovendien belooft de Turbo Compound aandrijflijn keurige verbruikscijfers, en of hij die belofte waar maakt gaan we binnenkort testen op onze Ardennen route!