Na drie jaar geen Morocco Desert Challenge vanwege Corona, was het eind april eindelijk zo ver: de 2023 editie van de rally kon van start gaan in het Marokkaanse Agadir. Met meer deelnemers dan ooit, maar met minder trucks aan de start dan bij de vorige editie in 2019.
Zo’n rally is een enorme organisatie, ook voor de teams. Wij reizen mee met het Hamer Rallyteam. In totaal bestond het team uit 14 man, maar zes daarvan waren al dagen eerder vertrokken met de trucks om via het Spaanse Almeria naar Agadir te rijden. Een rit van 3270 kilometer! Het konvooi bestaat uit drie DAF trucks, waarvan twee zijn uitgerust met een afzetsysteem met een container en een dieplader-aanhangwagen voor de rallytrucks. De derde combinatie is een trekker met dichte oplegger, met daarin de Desert Warrior rallyauto en de Mitsubishi Pajero voor de assistentie en de fotografie. Als wij op vrijdagavond laat invliegen in Agadir staat het bivak al opgebouwd voor ons klaar.
Stro en hooi transport op Marokkaanse wijze
ZELFVOORZIENEND TEAM
Dat bivak bestaat uit twee containers met een luifel, met daarin aggregaten, compressoren, een lasapparaat en heel veel onderdelen en gereedschappen. Eigenlijk zijn het twee complete werkplaatsen! Verder zijn er in beide containers, en in de trailer een keukenblokje aangebracht, zijn er twee douches en is er zelfs een wasmachine voor het team. Daarnaast zijn er tanks voor brandstof en water, waardoor het Hamer Rallyteam compleet zelfvoorzienend is op het bivak.
Bijpraten na een succesvolle proef
10 NEDERLANDSE TRUCKS
Het plein in Agadir staat behoorlijk vol met alle teams. Uit Nederland komen 10 rallytrucks aan de start, namelijk Team de Rooy met Janus van Kasteren en Anja van Loon die hier haar eerste rally rijdt met een truck, als voorbereiding op de Dakar 2024. Verder staat Vick Versteijnen aan de start met zijn Iveco, Van Velsen Rallysport met een Scania torpedo, Rallyteam RAL 6005 met Maarten Steenbekkers in een DAF, Eimbert Timmermans met zijn markante DAF Torpedo, Team Green Panhuizen met Mike Panhuijzen in een MAN, Aart Schoones met een ex-De Rooy DAF en het Hamer Rallyteam met twee DAF trucks, gereden door vader Fons Jans en zijn zoon Lars.
TWEE JAAR VOORBEREIDING
In de afgelopen twee jaar is er hard gewerkt aan de Hamer rallytrucks, met onder andere een compleet gewijzigde voorwielophanging van de truck van Fons. Die staat nu net zo op zijn voorwielen als de jongere truck van Lars. Verder werd er een mooie strakke opbouw op de beide trucks gemaakt, met grote zijkleppen die toegang verschaffen tot de techniek. BIGtruck was de hele rally te gast bij het Hamer Rallyteam, dat naast de beide trucks ook een Desert Warrior aan de start bracht met Marcel van de Kamp achter het stuur en met astronaut André Kuipers als navigator.
Ook vader en zoon Van den Brink staan aan de start, maar niet met een truck. Martin en Mitchel rijden, net als Gert Huzink, met Rob Buursen mee in het SSV klassement. Teambaas Gerard de Rooy rijdt ook met zo’n snelle buggy, maar dan een vierpersoons-versie omdat hij twee kinderen mee heeft genomen naar Marokko. Gerard rijdt om die reden overigens niet de wedstrijd mee, maar de Raid, waarbij het meer gaat om de beleving dan om de snelheid.
DE BUITENLANDSE TRUCKS
Naast de Nederlandse trucks was er nog team Gregoor Racing met een Iveco, Steve Ingels met een MAN 6x6 en Steven Rotsaert die voor Team Ingels met een bijzondere MAN 4x4 rijdt. Een bijzondere truck, want uitgerust met schroefvering. Ook Karoly Fazekas is van de partij met zijn fraaie rode Scania, en uit Tsjechië kwam MM Technology met maar liefst drie Iveco Powerstars. Twee daarvan werden gereden door Italtrans, de derde voor Ruhrtal Racing. Naast al dit geweld komt de Belg Dave Berghmans naar de rally met een MAN Kat van Desert Fox. Verzeletti komt aan de start in een Unimog. Opvallend is de deelname van een Ginaf van JB Trading, geheel in de oude kleur, maar met achter het stuur de Duitser Benjamin Kittler.
STICKERS PLAKKEN
Nadat in het bivak in Agadir alle stickers geplakt zijn, alle keuringen doorlopen en alle formaliteiten uitgevoerd zijn, is het tijd voor een eerste, korte proloog rond Agadir. Een rondje van nog geen 40 kilometer, waarbij de Iveco’s meteen het complete podium bezetten. Janus van Kasteren, winnaar van de Dakar 2023 won, met als tweede Vick Versteijnen. De derde plaats was voor de Iveco van Gregoor. Eimbert Timmermans eindigde op de vierde plaats, net voor truck-debutant Anja van Loon. Lars Jans eindigde op de 12e plaats, net voor zijn vader. De mannen zijn tevreden, want alles is heel gebleven en het Hamer Rallyteam komt niet om te winnen. Fons Jans: “Onze uitdaging is het meedoen en aankomen aan de finish. Natuurlijk willen we zo hoog mogelijk eindigen, maar tegen de professionals als de trucks van De Rooy kunnen wij toch niet op. Wij zijn trots op ons materiaal en daarmee kunnen we leuk meedoen, maar winnen zal er niet in zitten, en dat hoeft ook helemaal niet. Wij zien dit als één groot avontuur waarbij aankomen belangrijker is dan winnen.”
RUIM 40 GRADEN!
Na de proloog in Agadir reist het hele rallycircus af naar Plage Blanche in Assa waar de start op het strand plaatsvindt. Vanaf de start is het 25 kilometer lang full speed over het strand, om daarna de binnenlanden in te duiken. Een rit van in totaal 610 kilometer, waarvan 410 km special stage. Een zware dag dus, vooral door de temperaturen die behoorlijk oplopen. Normaal is het in dit deel van de wereld rond de 25 tot 30 graden, maar deze keer wordt de 40 al aangetikt. Dat is niet alleen voor de rijders erg zwaar, ook de mannen die het bivak verplaatsen en opbouwen hebben het zwaar. De airco’s en koelkasten in de trucks geven het op en wat rest is hitte, stof en zweet.
1300 MAN IN HET BIVAK
Dit jaar waren er veel minder verplaatsingen van het bivak en dat scheelt de assistentie veel tijd. Mooi meegenomen met de hitte, want het afbreken en opbouwen van het bivak is zwaar werk, zeker als het 40 graden dooit met de nodige zandstormen. Voor de organisatie zelf is het ook een grote efficiencyslag, want andere jaren reden er twee complete sets trucks met het bivak rond. Deze keer kan er met één team volstaan worden. Dat bivak is overigens niet gering, want naast toiletten, douches en tenten met banken waar gegeten kan worden, is er ook een reizende keuken.
De Belgische organisatie van de MDC neemt alle etenswaren uit België mee in een aantal koeltrailers. Het is onvoorstelbaar, maar de koks weten de 1300 deelnemers iedere avond weer te verrassen met fantastische maaltijden. Ga er maar aan staan! Ook op de piste zorgt de organisatie dagelijks voor een lunch. Tijdens de neutralisatie, halverwege de dag, staan er dan tentjes met verse broodjes met zalm, salade en heel veel drinkwater klaar in the middle of nowhere. Echt top geregeld!
DE RALLY EIST ZIJN TOL
In het klassement rijden de Iveco’s van Van Kasteren en Vick Versteijnen voorop, maar helaas maakt een motorprobleem een einde aan de ambities van Janus van Kasteren. Zowel Eimbert Timmermans als Aad van Velsen zitten er mooi bij in de top vijf, en in etappe 8 weet Lars Jans met zijn Hamer DAF als 6e te eindigen! De temperaturen zijn intussen opgelopen tot ruim 40 graden. Via de Iritrack kunnen we niet alleen de locatie van de voertuigen volgen, maar ook de temperatuur aflezen in de cabine. In de Desert Warrior 4x4 loopt dit op tot 62 graden!, maar ook in de trucks lopen de temperaturen op tot ver in de 50 graden. Flessen drinkwater zijn vrijwel onbruikbaar zonder theezakje en iedereen heeft het zwaar. Navigator André Kuipers loopt zelfs brandblaren op aan zijn voeten, nadat hij in het hete zand heeft gelopen met zijn dunne race schoenen. Ook monteur Suzanne Peek, die met Anja van Loon rijdt, had het zwaar. Zo zwaar zelfs dat ze door oververhitting door de medics werd meegenomen naar het ziekenhuis. Dat is echter klein leed vergeleken bij het dodelijke ongeval van de Franse SSV navigator Laurent Lichtleuchter. Hij komt om het leven na een zware crash, waarbij het voertuig vlam vat. Een dag later komt de Nederlandse motorrijder Bram van der Wouden om het leven door oververhitting en uitputting. Hij was even naast zijn motor gaan liggen, en stak nog een duim op naar passerende coureurs maar niet veel later bleek hij overleden. De medics met de helikopter konden niks meer voor hem doen. Het nieuws slaat in als een bom, en de organisatie besluit de volgende etappes in te korten en die van de motoren te annuleren.
Team Schoonesdakar heeft zijn eigen persteam meegenomen
Anja van Loon had een prima eerste truck rally
Fons Jans in de duinen met de DAF
LEKKE TANK
Iedereen is aangeslagen door het nieuws en tijdens de dagelijkse presentatie staat organisator Gert Duson stil bij de beide sterfgevallen. Toch, hoe hard dat ook is, de rally gaat door. In het bivak wordt iedere avond naarstig gesleuteld aan de voertuigen. Bij het Hamer Rallyteam wordt de truck van Fons Jans geplaagd door een lekke brandstoftank. Eerder besloot hij al halverwege de etappe terug te gaan naar het bivak vanwege dat probleem. De aluminium tank wordt gelast, maar dat blijkt de volgende dag niet gelukt te zijn, waardoor Fons ook nu weer terugkeert naar het bivak.
Een fix met heel veel kit en aluminium profielen lijkt de oplossing, maar ook dat werkt niet. Diezelfde avond nog wordt besloten de gehele tank opnieuw en grondig door te lassen en te verstevigen, en die arbeid wordt beloond. De tank blijkt nu weer dicht, en daarmee kan Fons de rally uitrijden, zij het met een forse tijdstraf. Zijn zoon Lars heeft meer geluk, want afgezien van wat kleine reparaties blijft de DAF heel. Zijn beste notering is de zesde plaats, als eerste frontstuur truck in het klassement! Niet slecht dus, gezien het geweld van de concurrentie.
WINST VOOR VERSTEIJNEN
Uiteindelijk komt Vick Versteijnen met zijn Iveco als eerste over de eindstreep, gevolgd door Igor Bouwens, ook met een Iveco. De Tsjech Karoly Fazekas weet zijn prachtige rode Scania als derde over de eindstreep te rijden. Vierde is Aad van Velzen met zijn blauwe Iveco, vlak voor debutante Anja van Loon. Een top prestatie van Anja, die deze rally reed met haar broer Ben van de Laar als navigator. In de Dakar 2024 zal Floor Maten zijn plek in nemen, met monteur Suzanne Peek. Daarmee zet Team de Rooy een ‘All ladies team’ in en dat is een primeur voor de Dakar. Zesde werd Eimbert Timmermans met zijn zelfgebouwde DAF torpedo. Marinus Steenbakkers werd 10e, Lars Jans 11e en Aart Schoones eindigde op de 12e plaats. Fons Jans eindigt op de 14e plaats nadat hij veel tijd verloor met reparaties aan de tank. Mike Panhuizen komt met zijn MAN als 15e over de eindstreep.