Net zo goed als je jouw eerste liefde moeilijk kunt vergeten, blijft bij de meeste chauffeurs hun eerste vrachtwagen ook in het geheugen gegrift. Sommige zijn blij dat ze die konden inwisselen, want vaak krijgt een beginnend chauffeur een afdankertje om het mee te leren, maar voor Simon de Pater sleet die oude liefde nooit.
Simon de Pater, leerde het chauffeursvak bij Transportbedrijf Van der Laan uit Lekkerkerk. Hij liep daar tijdens zijn vakopleiding stage, zoals dat heet, en is daar blijven hangen. Ondanks dat het familiebedrijf in 1998 overgenomen werd door Geodis, is het volgens Simon toch altijd een familiair bedrijf gebleven. En daar voelt hij zich goed thuis. Eerst als chauffeur en nu als vaste charter. Simon kreeg daar, toen hij eenmaal de benodigde papieren op zak had, een Mercedes-Benz SK 1938 als vaste wagen en reed hiermee naar veel internationale bestemmingen.
“Ik was een broekie van 19 jaar en kreeg zo’n kar onder mijn kont. Geen bestemming was me te ver,” vertelt Simon niet zonder trots. Daarmee was het Mercedes-virus voorgoed in zijn leven gekomen. Want ook als zelfstandig ondernemer rijdt Simon met een Mercedes-Benz. “En nog wel een V8, net als de 1938,” zegt Simon met een brede lach op het gezicht. Hij rijdt (nog steeds) met een Mercedes Actros V8 en is van plan daar nog de nodige kilometers op te zetten. Wellicht dat we daar later nog eens op terug mogen komen.
Na het spuitwerk kon er weer opgebouwd worden
VERKNOCHT AAN HET MERK MET DE STER
Simon is verknocht aan het merk met de ster en heeft zulke goede herinneringen aan zijn oude en trouwe SK waar hij zijn eerste chauffeurswerk mee deed, dat hij de stille wens had om er zelf één te bezitten. Dat zijn wens in vervulling zou gaan, en dan ook nog met een echte Van der Laan trekker, had Simon in zijn stoutste dromen niet kunnen bedenken. Want wat wil het geval? Betrekkelijk kort voor de overname van Van der Laan door Geodis waren er nog een aantal SK’s in gebruik genomen. Deze trucks waren natuurlijk nog in de oude kleuren en na de overname door Geodis moest alles spierwit worden. De karakteristieke Van der Laan kleuren verdwenen geleidelijk aan met de vervanging van de voertuigen. Op één SK na, die had de pech (later bleek dat zijn behoud te zijn) om net na de overname een cabine schade op te lopen. Tijdens het herstel is de wagen maar gelijk in de nieuwe kleuren gespoten. Deze trekker, een SK 1938 uit 1996, ontsprong de inruil dans. Tot 2001 bleef hij in de vaart en werd daarna gepromoveerd tot reserve- en terreintrekker. Met één van de monteurs achter het stuur werd de Mercedes meestal gebruikt om opleggers te gaan keuren en meer van dat soort werk. Niet dat hij veel liefde kreeg, maar zijn behoud was dat hij regelmatig gebruikt werd en dat de monteurs hem technisch in goede staat hielden. Tot 2013 kwam er zelfs ieder jaar nog een verse ADR (gevaarlijke stoffen) keuring op. Daarna kwam de trekker het terrein niet meer af. Op een bepaald moment werd er besloten om maar een ander oudgediende als terreintrekker te gaan gebruiken en deze SK weg te doen. Toen Simon dit ter ore kwam, heeft hij gevraagd om de trekker over te mogen nemen en deze weer in zijn oude glorie te herstellen. Hij werd in 2018 de nieuwe eigenaar en had er een hobby bij.
Jazeker, een Mercedes met een ZF-16 handbak
“Ik was een broekie van 19 jaar en kreeg zo’n kar onder mijn kont. Geen bestemming was me te ver,”
Simon de Pater
ZOEKEN NAAR DE JUISTE GRILLE
“Het werd me toegestaan om de werkplaats in Lekkerkerk te gebruiken en met de monteurs Olivier en Wouter, die toen nog bij een DAF dealer werkte, hebben we de klus geklaard." Dit is de korte versie van een restauratieverslag. Een restauratie, die op de meeste vlakken wel meeviel want aan de techniek hoefde niet al te veel te gebeuren, een grote beurt met wat extra dingen was eigenlijk genoeg. “Doordat de SK regelmatig gebruikt was en het monteurs waren, die er mee reden, was hij steeds gerepareerd als dat nodig was. De remventielen waren allemaal nog in goede staat en uiteraard hebben we wat dingen preventief aangepakt. Zoals de remtrommels en -voering, schokdempers en luchtbalgen. Alles was nog gewoon via de dealer te leveren, dat was wel zo prettig. De plastic bovengrill daarentegen sneuvelde bij het demonteren. De bouten, waarmee die vastzat waren verroest en met het losdraaien, draaiden we het plastic helemaal aan gort. En laat nou juist die grill niet leverbaar meer zijn. Dat was balen. Uiteindelijk wist Olivier er achter te komen, dat er bij een Duitse dealer ééntje al 17 jaar op een zolder stof lag te vergaren. Daarmee was die horde ook genomen,” zegt Simon.
STAANDE UITLATEN
“Bij het bedrijf waar Wouter werkte, die DAF dealer, kon ik een achterbumper overnemen. En hoewel bij Van der Laan zulke bumpers niet gebruikt werden, hebben we die toch aangepast en aan de SK gehangen. Dat is omdat ik vaker zonder dan met een oplegger zal rijden en dan vind ik het gewoon een strakker gezicht zo. Uiteraard zitten er meer zaken op, die vroeger ondenkbaar waren bij Van der Laan. De staande uitlaten zijn zo iets, net als de bekleding van het interieur. Over het interieur gesproken, dat had wel wat aandacht nodig, want als terreintrekker worden er weinig kilometers gereden, maar wel veelvuldig in- en uitgestapt. En dat zie je dan bijvoorbeeld aan de stoel en het stuurwiel. Vandaar dat we alles maar aangepakt hebben, aan sommige delen wordt nog gewerkt. Weet je, het is een hobby die we naast ons dagelijkse werk uitoefenen en op een gegeven moment vind je dan dat het even genoeg is en schuiven wat klusjes op. Zo gaat dat nou eenmaal,” zegt Simon als nuchtere Hollander.
CHAUFFEURSHANDBOEK ALS BRON
“Aan het chassis hadden we weinig werk, dat is grondig schoongemaakt, geschuurd en gespoten, de cabine had ook slechts een paar plekjes en, nadat die gelast waren, kon die ook strak gemaakt worden voor de spuiter. Dat hebben we mogen doen bij Dirk Buijs in Lekkerkerk, waar we ook alle medewerking kregen en zelfs de sleutel van de spuiterij kregen, zodat we altijd aan de slag konden. Dat was echt super! Het spuitwerk is vakkundig door hun gedaan, de kleurnummers waren nog bekend. Een ander verhaal was de reclame op de trekker,” vertelt Simon. “Daar was geen sjabloon of zo meer van. Dat hebben we aan de hand van oude foto’s en met behulp van het chauffeurshandboek als het ware opnieuw moeten ontwerpen.” Dat chauffeurshandboek is nog een overblijfsel uit zijn tijd als chauffeur bij Van der Laan. “Ik ben niet zo’n weggooier en nu ben ik blij dat ik, waarschijnlijk als een van de weinigen, nog zo’n handboek heb." Het ligt quasi nonchalant voor de voorruit, alsof Simon volop aan het werk is met de Mercedes.
AF EN TOE EEN TOERTOCHT
Dat deze Mercedes nog echt zal werken is niet de bedoeling, maar hij zou zo weer voor een trailer gezet kunnen worden, alles is aanwezig om met een tank trailer vol gevaarlijke stoffen op pad te gaan, van de verplichte hoofdschakelaar tot de compressor om vloeistoffen uit een tank te drukken toe.
Het is de bedoeling dat Simon af en toe meerijdt in een toertocht, maar als drukke eigen baas, die ook nog een gezin met kinderen heeft, blijft de SK (te) vaak in de stalling staan. In die stalling is de SK in het goede gezelschap van de Bedford melkbussen wagen uit 1962 van zijn vader.
SK GROSSRAUM
De Mercedes Benz SK serie, wat staat voor Schwere Klasse van Mercedes Benz, was de opvolger van de NG, de Neue Generation. Feitelijk was het een uitgebreide facelift van de NG, je ziet het verschil voornamelijk aan de bumper, de grill, de vorm van de zijruiten en verticale plaatsing van deurgreep. De NG was de opvolger van de kubische Mercedes vrachtwagens en kwam in 1973 op de markt. In 1989 werd de SK geïntroduceerd, die na een facelift in 1994 de “SKll” genoemd werd. Die werd nog tot 1998 geleverd, de 1938LS van Simon is er één van die laatste serie. De opvolger van de SK was de Actros, die vanaf 1996 de SK serie ging vervangen. Zoals zo vaak, werden de nieuwe en oude serie nog een tijdje naast elkaar gefabriceerd.
DIKKE V8
De SK 1938LS van Simon is uitgerust met een Mercedes Benz V8 motor van het type OM442LA, uitgerust met twee turbo’s, één per cilinderbank. Het slagvolume is 15,1 liter en de motor was leverbaar met vermogens tussen 350 en 510 PK. Met 380 PK wordt uit de motor van de SK van Simon niet het uiterste gehaald, wat garant staat voor een lange levensduur. Achter de motor is een handgeschakelde 16-versnellingsbak met retarder gemonteerd. De trekker is ook helemaal ADR uitgevoerd, met aangepaste bedrading, hoofdschakelaars en wat verder vereist is voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. De cabine is de zogenaamde Grossraum cabine. Er is ook vanaf 1993 nog een Eurocab-uitvoering leverbaar geweest met verhoogd kunststof dak. Dat was overigens een Nederlandse ontwikkeling die later door de fabriek in productie werd genomen.