DAF presenteert de nieuwe bouwvoertuigen. Na de nieuwe XD, XF, XG en XG+ werden we in de gelegenheid gesteld om ook de nieuwe ‘construction’ range aan de tand te voelen. Deze keer niet in Spanje, maar in Limburg waar we de offroad versies in de Hendrik Groeve konden uitproberen.
DAF heeft de swing te pakken met de NGD serie. Op het moment dat wij in Limburg zijn wordt bekend gemaakt dat er inmiddels al 50.000 exemplaren gebouwd zijn van de nieuwe generatie, en dat er in totaal al 90.000 orders geschreven zijn. Een ongekend succes voor DAF, en daarmee stijgt het Europese marktaandeel naar 17,3%. Als we alleen naar de trekkers kijken dan neemt DAF zelfs al 20,4% van de Europese markt voor zijn rekening, op een riante afstand van Mercedes en Volvo. Maar uiteraard wil DAF meer, en de verdere groei wordt gezocht in de bakwagens. De bouw- en overheidsmarkt voor bijvoorbeeld huisvuil inzameling omvat 28% van de totale markt, en juist daarvoor presenteert DAF nu het nieuws.
NIEUW SEGMENT
DAF heeft zelfs een heel nieuw segment bedacht, namelijk dat van de ‘Extra Robust’ uitvoering. Dat zijn in principe voertuigen die niet offroad rijden, maar die wel vaak op de bouwplaats komen. In de Extra Robust uitvoering heeft zo’n DAF dan een zwaardere, stalen voorbumper uit drie delen en een stalen carter- en radiateurbescherming. Die bumper steekt vijf centimeter verder naar voren, waardoor kwetsbare delen zoals de koplampen en de sensor voor de ACC beter beschermd worden. Met die stalen bumper, die in een zwarte hamerslag coating is uitgevoerd, is de truck beter beschermd tegen kleine aanrijdingen. Dit lijkt ideaal voor bijvoorbeeld portaalarm auto’s, of voor trucks in het rondhout transport en betonmixers. Allemaal toepassingen waarbij kleine schades in kleine hoekjes zitten zeg maar.
Nieuw is de C- achter de type aanduiding bij de bouwvoertuigen
OMVANGRIJK PROGRAMMA
De nieuwe generatie DAF trucks uit de Extra Robust en de Construction uitvoering zijn herkenbaar aan de stoere, zwarte voorbumper en de zwarte grille en spiegels. De bouwvoertuigen hebben voortaan de letter ‘C’ achter de type aanduiding. Dus XDC en XFC. Kenmerkend voor de construction voertuigen is verder de grotere oploophoek door die stalen bumper, een tot 40 cm grote bodemvrijheid en speciale offroad software voor de TraXon versnellingsbak. Daarover later meer. De XDC en XFC worden geleverd met een dagcabine, een slaapcabine of een slaapcabine met hoog dak.
Verder zijn ze leverbaar in een groot aantal configuraties, van 4x2 tot 6x4, 8x4 en zelfs als 10x4, met een keuze uit verschillende aangedreven tandemstellen. Zo is er een lichtgewicht tandemstel van 19 ton en zijn er twee zwaardere versies, van 21 en 26 ton. Qua voorassen is de keuze ook reuze, van 8 tot 10 ton en in rechte, of in twee gezette uitvoeringen, al naargelang de inzet. Overigens wordt voor de 10x4 uitvoering een originele as toegevoegd bij Estepe.
RIANTE DAGCABINE
Hoewel we de dagcabine van de XD en de XF al eerder zagen, valt weer op hoe ruim die geworden is ten opzichte van de CF. Zelfs lange chauffeurs hebben meer dan voldoende ruimte voor de benen en knieën en de rugleuning kan zelfs in een soort relax houding gezet worden. De 15 cm extra lengte scheelt echt een stuk, en eigenlijk zit je nog beter in de dagcabine dan in de sleeper versie. Daar heb je namelijk het bed achter de stoel. Uniek is dat DAF ook een volwaardige koelkast levert voor in de dagcabine. Die staat dan overdwars tegen de achterwand. Een uitvoering met drie stoelen is ook leverbaar, maar dan past die koelkast uiteraard niet meer. Mooi is dat het digitale dashboard standaard is. Of je nou internationaal rijdt of de vuilnis ophaalt, iedereen krijgt dit prachtige, digitale dashboard. Nieuw is verder de elektrische handrem als optie. Die is opnieuw vormgegeven en dat ziet er bijzonder strak uit op dat dashboard. Het voordeel is dat deze handrem slim is. Zodra je de deur open doet, zet de DAF automatisch de handrem er op. Vergeten kan dus niet meer.
RIJDEN
Voor een rij-impressie rijden we eerst met de XFC 450 als 8x4 betonmixer. Deze truck is uitgerust met de krachtigste MX11 motor en het lichtgewicht tandemstel. Dat wil zeggen, met enkele reductie en schijfremmen. Dit resulteert in een hoog nuttig laadvermogen. De 8x4 rijdt soepel waarbij het erg stil blijft in de cabine. Opvallend blijft het directe zicht vanuit de cabine. Dat geldt voor de hele nieuwe generatie van DAF, maar vooral in de bouw is dat belangrijk. Niet alleen is het erg handig als je op een krappe bouwplaats moet manoeuvreren, het is ook erg veilig. Bouwtrucks moeten vaak de binnenstad in en dan wil je optimaal zicht rondom de cabine. Het extra ruitje in de rechterdeur helpt daar ook echt bij, maar uiteraard is er ook het actieve dode hoek waarschuwingssysteem én de Corner View camera. Verder rijden we onder andere met een stoere XF bomenwagen met autolaadkraan. Ook deze truck is bijzonder comfortabel.
OFFROAD
In de Hendrik Groeve rijden we een aantal offroad trucks, waaronder eentje die je daar niet verwacht. Een DAF XFC 4x2 trekker met kippertrailer is namelijk voorzien van een hydraulisch aangedreven vooras. DAF gebruikt het PXP systeem dat bij Paul in Duitsland wordt opgebouwd. Deze hydraulisch aangedreven vooras werkt tot in de 4e versnelling en tot 20 km per uur. Eén druk op de knop is voldoende om het systeem in te schakelen, en dat maakt echt het verschil tussen weggesleept moeten worden of zelfstandig verder kunnen. DAF heeft gekozen voor een systeem met een relatief lage hydraulische druk en met een groter oliereservoir dan normaal. Daardoor wordt de olie minder heet, en kunnen de slangen door iedere hydrauliekslangen reparateur vervangen worden als dat nodig is. Bij hogere druk kan dat niet, dan moet je beslist wachten op originele slangen. Bijkomend voordeel volgens DAF is dat het systeem robuuster is en minder slijtage gevoelig.
SPECIALE SOFTWARE
Terreinrijden met de TraXon in automaat stand kan, door even op de offroad mode knop te drukken. Daarbij worden hogere toerentallen toegelaten en schakelt de bak sneller. Verder is er de ‘Rocking mode’ die je helpt als je vast staat. Met die knop kun je volgas vooruit tot hij niet verder gaat. Zodra je het gas loslaat, ontkoppelt de koppeling waardoor je achteruit terugrolt. Door dit een aantal keren te herhalen ‘rockt’ of zo je wilt ‘wiebelt’ de truck zichzelf dan los. Deze laatste functie is overigens een optie bij DAF.
OPBOUW VRIENDELIJK
DAF heeft veel werk gemaakt van de opbouw vriendelijkheid van de nieuwe generatie. Zo zijn er diverse chassisdelen leverbaar voor de opbouw van bijvoorbeeld autolaadkranen, kippers en andere toepassingen. Verder is er veel aandacht besteed aan het elektronische aspect van de opbouw. Door al bij de order aan te geven wat voor opbouw er op de truck komt, worden de aansluitingen klaargelegd. DAF heeft hiervoor met de meeste grote leveranciers van kippers, kranen en afzetsystemen afspraken gemaakt, waardoor een opbouw min of meer ‘plug and play’ kan worden opgebouwd. Het grote voordeel daarvan is dat de truck na de opbouw niet meer terug hoeft naar de dealer om alles in te regelen. Dat is namelijk van te voren al gedaan. DAF heeft af fabriek al 8 unieke waarschuwings clusters in het dashboard aangebracht, waarop 51 verschillende, specifieke icoontjes kunnen worden getoond. Samen met het grote aanbod aan PTO opties is een DAF daarmee af fabriek geschikt voor de meest uitlopende toepassingen.