Als je aan een dikke ‘Oldskool’ voorloper denkt, dan kom je vaak terecht bij de bekende Scandinavische merken maar dat hoeft niet altijd. Kijk eens wat we onlangs voor de lens kregen in het Friese Stroobos! Daar besloot Menno Bronsema om eens wat anders te laten opbouwen tot een hele stoere strekker, namelijk een Iveco S-Way!
Bronsema Transport in Stroobos werd 76 jaar geleden opgericht maar in de corona tijd was er geen gelegenheid voor een feestje. Die kans was er nu, een jaar later wel en dat werd een dubbel feest want tegelijkertijd werd de nieuwe Iveco S-Way ingedronken. Het bedrijf begon ooit met merken als GMC, REO en Magirus Deutz, en het is dan ook niet toevallig dat het logo van dat merk, de ‘Ulmer Tür', terugkwam in de nieuwe Iveco. Zoals je weet werd Magirus Deutz namelijk overgenomen door Iveco. Daarmee is de cirkel rond bij Bronsema.
De huidige eigenaar, Menno Bronsema, nam het bedrijf over van zijn vader Jappie, die overigens nog regelmatig een ritje doet voor het bedrijf. Dat de Bronsema’s echte truck liefhebbers zijn bewijst de oude F88 die voor de deur staat. Jappie is jarenlang bezig geweest met deze net voltooide Volvo F88, een truck die begin 1978 nieuw werd gekocht bij Volvo dealer Vogelzang in Bedum. “In die tijd was de nieuwe F10-F12 serie net uit, maar Vogelzang had nog een rijtje van het oude model ingekocht. Wij betaalden toen iets van 35.000 gulden voor die auto. Dat bleek een heel goede investering, want nu, 45 jaar en 700.000 kilometer later, is hij volgens de taxateur 40.000 euro waard! Niet dat mij dat wat kan schelen trouwens, want ik verkoop die auto nooit weer!” aldus Jappie.
BOUWMATERIALEN
Bronsema Transport rijdt met zeven combinaties ruwe bouwmaterialen zoals ze dat zelf noemen in Nederland en Duitsland. Daarnaast heeft het bedrijf een eigen handelsonderneming in met name bestratingsmaterialen. Daarbij wordt er vaak bij particulieren gelost in woonwijken. Dat is dan ook de reden waarom de nieuwe Pacton oplegger een meter korter is dan normaal. Met twee gestuurde assen is dat een ideale oplegger voor krappe adresjes in woonwijken.
DEMORIT OVERTUIGDE
Na de F88 volgden er vele Volvo’s en de laatste jaren ook Scania’s bij het bedrijf, totdat er vorig jaar een nieuwe trekker moest komen. De bekende merken hadden leveringsproblemen en schreven geen orders of offertes uit. Dat zorgde er voor dat Chris de Vries weer in beeld kwam bij de Bronsema’s. Na een loopbaan bij een bekend Zweeds truckmerk had hij de overstap gemaakt naar Iveco dealer Cornelis en besloten werd om eens te komen praten over een nieuwe auto. Menno: “Ik kreeg toen een demo voor een week, en dat beviel me prima. Ik vond de S-Way toch al een hele mooie auto om te zien, maar het rijdt ook erg goed. Dat ding trekt als een beest, en we zijn toen verder gaan praten.”
COMPLETE UITRUSTING
De Iveco S-Way is volledig luchtgeveerd, heeft een sturende voorloopas en is voorzien van de Cursor 13 motor met 490 pk. Met het luxe chauffeurspakket, een automatische airco en het My Iveco entertainment systeem is het een bijzonder complete auto. Verder is er een zware omvormer en is er een aslast-weegsysteem voor alle assen aan boord. Het navigatiesysteem werkt met Tom Tom truck navigatie.
STAANDE UITLATEN
De auto wordt bestuurd door Menno zelf, en hij besloot om er iets speciaals van te maken. “Ik wilde een mooie, opvallende auto en door voor een laag dak te kiezen met klassieke elementen zoals een lichtbak, een dakrek en staande uitlaten zijn we daar volgens mij wel in geslaagd.” Overigens zijn die uitlaten niet aangesloten. Menno rijdt vaak in Duitsland en hij zoekt de problemen liever niet op. “Met dit soort Euro-6 trucks moet je niet aan het systeem zitten, want dat kan bij controles behoorlijk in de prijzen lopen. Ik wilde voor het oog een stoere auto, maar dan wel met alle moderne comfort.”
DEENS PLUCHE
De nieuwe Iveco werd geleverd door Cornelis Bedrijfswagens en volledig opgebouwd door G. Koopmans in Gerkesklooster. Bij dat bedrijf werden alle aanpassingen aan de truck gedaan, zoals het dichtgewerkte chassis, de speciale achterbumper, de staande uitlaten en het slangenrek achter de cabine. Naast de nodige extra verlichting werden ook details zoals de onderspoiler, de windkapjes op de cabine en de verlengde zonneklep hier aangebracht. Medewerker Richard Hazenberg van G. Koopmans zorgde voor het interieur dat met ‘Deens pluche’ en speciale sfeerverlichting werd verrijkt. Ook zorgde hij voor het verlichte Magirus logo in de slaapcabine. Bos Postma in Grootegast zorgde voor het spuitwerk van de trekker.
MAGIRUS DEUTZ
De merknaam Magirus Deutz komt ook achterop de cabine terug in de lichtbalk, en dat is niet voor niks. Ooit begon Bronsema Transport namelijk met trucks van dat legendarische merk, maar later kwamen er ook GMC en REO kippers. De nieuwe Iveco S-Way is de eerste Iveco merk bij Bronsema. Menno Bronsema: “Wij waren op zoek naar een nieuwe trekker maar door leveringsproblemen bij onze vaste merken hebben we even verder gekeken. Adviseur Bedrijfswagens Chris de Vries van Cornelis is een oude relatie van ons, en hij kwam met het idee om eens een S-Way te proberen. Ik heb toen een week met een demo gereden en dat beviel me uitstekend. Het is een fijne auto en hij trekt enorm goed. Vandaar dat we toen de knoop doorgehakt hebben voor deze nieuwe S-Way.” Daarmee is de cirkel rond bij Bronsema, want ooit begon het bedrijf met Magirus Deutz trucks, dat later werd overgenomen door Iveco.
"Ik vond de S-Way toch al een hele mooie auto om te zien, maar het rijdt ook erg goed. Dat ding trekt als een beest, en we zijn toen verder gaan praten.”
Menno Bronsema