BIGtruck Nieuws

MERCEDES, ELEKTRISCH MAAR OOK DIESEL!

Verfijningen in de aandrijflijn in combinatie met vernieuwingen aan de 12,8 liter OM 471, waren voor Mercedes-Benz aanleiding om ons uit te nodigen voor een uitgebreide proefrit nabij de fabriek. Daar konden we ook met de 27 tons eActros de weg op.

Mercedes-Benz heeft de Powershift-transmissie wederom verder doorontwikkeld. Dat leidt ertoe, dat al vanaf de zevende gang, van de twaalf, top-torque beschikbaar is. Dat merk je tijdens het rijden. Ook in de hogere gangen lijkt het schakelen sneller te gaan en pakt de Actros lekker op.

Maar ook in verkeersomstandigheden waarbij je als chauffeur even twijfelt tussen remmen en gas geven, gedraagt de bak zich nu minder onrustig dan we voorheen wel eens moesten constateren. Het is fijn dat dat nu verbeterd is.

HOGERE COMPRESSIEVERHOUDING

De 12,8 liter OM 471 motor werd op tal van punten gewijzigd, waarbij de hogere compressieverhouding van 21:1 het meest in het oog springt. De motor kreeg verder twee nieuwe turbo’s en nieuwe zuigers. Verder werd de motorrem duidelijk verbeterd. Dit zagen we ook al bij DAF en Scania. Mercedes claimt hier voor het hele pakket een verbruiksverbetering van vier procent. Sinds 2011, toen de Actros MP4 op de markt kwam, in eerste instantie nog als Euro 5 truck, is het brandstofverbruik volgens Mercedes met 23 procent gedaald in elf jaar tijd. Het merk claimt dat dat niet alleen de verdienste is van zich snel ontwikkelende dieseltechniek, maar ook door zaken zoals Mirrocam, waarmee Mercedes in 2018 de eerste was. Onlangs werd de tweede generatie Mirrorcam onthuld, waarvan de kortere ‘arm’ aan de cabine opvalt. De linker monitor is nog steeds best groot, veel groter dan bijvoorbeeld bij DAF. Maar tijdens het achteruit inparkeren van een trailer was er geen moment twijfel over zicht naar achteren of van desoriëntatie. Het inparkeren lukte prima. Ook onderweg went Mirrorcam snel. We kwamen tijdens de proefrit in de situatie dat er een fietspad naast onze rijstrook liep, gescheiden door een smalle berm. Geen moment was er twijfel of we een fietser over het hoofd zouden zien, het beeld was breed genoeg. Opvallend is wel dat Mercedes ook bij de 2.0 versie van de Mirrorcam vast blijft houden aan een conventionele dode hoek en trottoirspiegel. Andere merken rijden inmiddels geheel zonder spiegels.

RIJK UITGERUST

Het topmodel van Mercedes is de Actros L. De cabine hiervan is rijk uitgerust. Er is een uitklapbaar tafeltje te vinden aan de bijrijderskant en er ligt een topper op het standaard matras van het benedenbed. Hoewel het bovenste bed alleen bereikt kan worden door op het dashboard te gaan staan, ligt dit brede bed ook minstens zo fijn als het exemplaar beneden. De Actros met al deze vernieuwingen is nu te bestellen en zal leverbaar zijn vanaf oktober 2022.

FACELIFT GRAAG

Wat nog ontbreekt is dat Mercedes de Actros-serie eens een facelift geeft. Het huidige model gaat afgezien van een LED-lampje al sinds 2011 ongewijzigd mee, dat is elf jaar. Inmiddels kwamen er een nieuwe Scania, Iveco, MAN, Volvo en DAF en onlangs nog Renault. Daardoor is de Actros weliswaar technisch geheel bij de tijd, maar uiterlijk niet meer. Nabij de fabriek vingen we een glimp op van een zwaar gecamoufleerde Actros, met een wat boller front dan we tot nu toe gewend zijn. Hopelijk komt er dan ook een trapje om het bovenbed veilig te bereiken, en wie weet werken ze wel in het geheim aan een langere cabine?

EÉN PEDAAL

Ronduit slim is de techniek die Mercedes toe past bij de eActros. De elektromotor met versnellingsbak zit meteen aan de achteras gemonteerd. Daardoor is er onder het chassis geen aandrijfas, en dus genoeg plaats voor accu’s. De eActros kan op diverse manieren gereden worden. De chauffeur kan gewoon ‘gas’ geven en dan remmen met de retarder-achtige stengel aan de stuurkolom. Om meer nadruk te leggen op de mogelijkheden van regenereren van energie, biedt Mercedes de optie van het met één pedaal rijden. Daarbij neem je bijtijds gas terug en stel je van te voren de mate van regenereren in, waardoor elektrisch rijden nog eenvoudiger wordt. Opvallend vergeleken met andere merken is dat er een heel compact, mooi dashboard in de eActros zit, dat werkelijk alles aan de chauffeur uitlegt. Minpuntjes hier zijn dat de eActros erg indirect stuurt en dat de klikgeluiden bij afslaan onnodig luid zijn. Nota bene in de ‘gewone’ Actros is het geluid van de richtingaanwijzer veel subtieler, terwijl een dieselmotor toch echt meer geluid maakt dan een elektromotor. Maar begrijp ons goed: de eActros is een topper onder de elektrisch trucks. Eén keer geprobeerd, en dan wil je nooit meer anders.

Tim de Jong

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!