BIGtruck Reportage
REBECCA ZOEKT HET HOGEROP
BIGtruck Reportage
REBECCA ZOEKT HET HOGEROP
Rebecca Wiering (30) uit het Groningse Vriescheloo doet graag wat uit de hoogte. Ze is namelijk chauffeur, of beter gezegd machinist op een hoogwerker van verhuurbedrijf mateco. Naast het rijden, wat eigenlijk bijzaak is staat ze vooral in de hoogwerker waarmee allerlei werkzaamheden worden uitgevoerd. Vandaag staat ze vlakbij de Eemshaven, waar Tennet een nieuw hoogspannings tracé aan het aanleggen is. Wij zoeken haar op, en gaan ook even gezellig mee naar boven.
Normaal gesproken gaat het in BIGtruck over trucks en wielen, maar als Rebecca aan het werk is met haar DAF CF hangen de wielen wat hulpeloos tussen hemel en aarde. Als de truck in de juiste positie staat tillen de hydraulische stempels de truck op waarna het geheel waterpas gesteld wordt. ,,Dat is meteen zo ongeveer de belangrijkste veiligheidsregel, zorgen dat hij goed stabiel en waterpas staat. Het systeem kan dat zelf, maar ik controleer het altijd’’.
STROOMSNELWEG
Tennet werkt in de provincie Groningen aan een ‘stroomsnelweg’ tussen de Eemshaven en Vierverlaten in de stad Groningen. Die snelweg wordt gevormd door een 40 kilometer lang tracé van enorme masten met 380 kV hoogspanningsleidingen die de stroom naar het station in Vierverlaten transporteren. Van daaruit wordt de stroom verder verdeeld. Het project maakt deel uit van een uitbreiding van de capaciteit van het stroomnet. Hierdoor kan duurzame energie, ondermeer van windmolens op grote schaal worden toegevoegd aan het landelijke stroomnet. Dat is belangrijk, want we gebruiken steeds meer stroom. De masten zijn gigantisch en hebben een hoogte van 55 meter. Dat is de hoogte van twee flinke flatgebouwen van 12 verdiepingen op elkaar! Voor de hoogwerker waarmee Rebecca werkt is dat geen probleem, die kan zelfs tot 70 meter hoogte. Rebecca: ,,Dit is onze één na hoogste machine, we hebben er ook nog één die vijf meter hoger kan.
HELE WEEK VAN HUIS
Rebecca werkt nu sinds twee jaar met de hoogwerker. Daarvoor was ze monteur, maar dit werk leek haar een mooie uitdaging. ,,Ik zag het sleutelen niet meer zitten want dat is toch iedere dag veel van het zelfde. Bovendien had ik een eigen werkplaats aan huis waardoor ik eigenlijk nooit klaar was.’’ Haar tongval verraad dat ze geen autochtone Groninger is: ,,Haha, dat klopt. Ik kom uit Heemskerk maar daar konden we geen huis vinden waar ik ook een paard bij kon stallen. Dat wil zeggen, niet binnen ons budget. Dat was de reden dat we, ruim tien jaar geleden naar Groningen verhuisd zijn.’’ Voordat Rebecca aan de slag ging op de hoogwerker probeerde ze eerst wel uit of ze hoogtevrees had. ,,Je weet het maar nooit, maar er bleek eigenlijk niks aan de hand. Ik heb toen eerst mijn rijbewijs gehaald en sindsdien ben ik met deze machine onderweg. Vorig jaar zijn we overgenomen door mateco maar afgezien van de kleur van de auto is er niks veranderd aan het werk. De DAF was eerst blauw en nu rood.’’
KLIMRAILS
Als we aankomen staat de hoogwerker al opgesteld op een zee van rijplaten. Het opbouwen van zo’n machine is eenvoudig als je weet wat je doet, maar het is altijd check en dubbelcheck in dit werk. Rebecca: ,,Vanmorgen moesten we eerst werken op een plek waar bleek dat er zand onder de platen was weggespoeld. Dat zijn dingen die je als eerste controleert want veiligheid gaat boven alles. Daar konden we dus niet omhoog, maar hier is alles goed stabiel’’ aldus Rebecca. Ze vertelt verder over haar werk: ..Voor wat betreft het weer maakt het in feite niet uit of het regent of sneeuwt, dat is gewoon een kwestie van goede werkkleding aan trekken. Te harde wind of onweer zijn een no-go. Dan gaat er niks omhoog, ook al staan er tien monteurs en uitvoerders te springen. Het is aan mij om dat te beslissen want ik ben verantwoordelijk voor de veiligheid en de machine.’’ De klus waaraan gewerkt wordt is het bevestigen van klimrails aan de masten.
Aan iedere mast wordt aan weerszijden een rail bevestigd waardoor onderhoudsmonteurs naar boven kunnen klimmen. In de aluminium klimrail zitten geleiders en een gatenpatroon waardoor de monteurs met zogenaamde klimschaatsen naar boven kunnen lopen. Die klimschaatsen hebben een vernuftig systeem waarbij ze steeds in het gatenprofiel verankerd worden. Door een harnas met een geleider aan een koord worden de monteurs gezekerd. Het ziet er allemaal bijzonder veilig en doordacht uit, maar de gedachte dat je aan een 15 cm breed aluminium rails naar 55 meter hoogte moet klimmen lijkt ons niet heel aantrekkelijk. Monteur Maurice maalt er niet om. Hij demonstreert hoe het werkt en even later zit hij bovenin de mast om alle bouten na te trekken met een momentsleutel. Ieder zijn vak zullen we maar zeggen!
CHAUFFEUR OF MACHINIST?
Het werken met een hoogwerker is een bijzonder vak. Het begint er mee dat je geen hoogtevrees moet hebben, maar het heeft beslist zijn charmes. Maar ben je nou chauffeur of machinist? ,,Het is maar hoe je het ziet, maar ik maak ook wel kilometers. Zo heb ik een tijd in Zeeland gewerkt. Dan ging ik op zondagavond die kant op om daar de hele week te werken. Ik slaap dan in de cabine, dat vind ik wel prettig. Alles bij de hand en gewoon in mijn eigen ruimte. Zelf vind ik het heel leuk werk. Meestal werk ik met vaste monteurs die mee gaan naar boven en dat is ook altijd leuk. De mannen keken in het begin wel even vreemd dat er een vrouw aan kwam rijden maar inmiddels zijn ze behoorlijk aan me gewend’’. Het is tijd om even mee te gaan naar boven, en nadat ik een prachtig tuigje met een riem aangetrokken heb gaan we omhoog. Rebecca bedient de machine geconcentreerd en ontwijkt keurig allerlei uitsteeksels en kabels. Het waait behoorlijk en de bak beweegt dan ook in de wind. ,,Het is heel belangrijk dat we niks raken want beschadigingen van de mast moeten voorkomen worden. Zo’n mast staat in weer en wind en zo’n beschadiging zou dan gaan roesten.’’ Intussen wordt de DAF waar de hoogwerker aan bevestigd is steeds kleiner en het uitzicht steeds mooier. Rebecca volgt de aanwijzingen van monteur Miro op, want hij is de gene die de rails moet bevestigen. De twee zijn goed op elkaar ingespeeld want terwijl Miro van alles monteert geeft Rebecca hem gereedschap en bouten aan. Nadat ze drie rails bevestigd hebben bevinden we ons op een meter of 40 boven het maaiveld, en wordt de landing weer ingezet. Beneden worden nog drie rails opgehaald voor het hoogste gedeelte, en ik besluit dat van onder af te fotograferen. 40 meter vond ik al spannend genoeg eigenlijk, maar Rebecca en Miro malen er niet om.
WERKEN BIJ MATECO
Zie jij het zitten om op grote hoogte te werken? mateco zoekt nog hoogwerker machinisten namelijk. Het werk houdt duidelijk meer in dan alleen chauffeuren, en er zijn verschillende opleidingen voor nodig om dit werk te mogen doen. Uiteraard worden die opleidingen allemaal netjes verzorgd door mateco als je bewezen hebt geen hoogtevrees te hebben.