BIGtruck Reportage
JONGE EIGEN RIJDER IN HET AUTOTRANSPORT
De negentienjarige Kay Beelen startte in februari van dit jaar met een eigen transportbedrijf en hij heeft nu, amper een half jaar later, al een groot deel van Europa gezien. Met zijn nieuwe DAF CF, opgebouwd in een stijl die bij chauffeurs in de smaak valt, voert hij autotransporten uit.
Kay Beelen begon als bijrijder op een autotransporter van Van Mossel, een bedrijf dat een deel van zijn autovervoer in eigen hand heeft. De eerste klant van Kay was zijn vader, die hem ritten voor een van diens autobedrijven uit laat voeren. “Dat gebeurde in de eerste plaats met een Mercedes Sprinter waarmee ik drie auto’s kon vervoeren. Die gebruiken we nu nog steeds voor de nationale ritjes. Ook die is opgebouwd door Tijhof. De chauffeur die met die Sprinter rijdt, heeft me de liefde voor het merk DAF bijgebracht. Dus niet alleen de trucks, maar ook de personenwagens van het merk. Ik heb er nu negen.”
ROEMENIË
Maar Kay zou Kay niet zijn als hij niet snel zijn netwerk zou opbouwen. “Dat lukt aardig. Zo kwam ik in contact met branchegenoot Kuzee en voor ik het wist reed ik met de nieuwe DAF CF in konvooi met zes andere collega’s naar Roemenië. Een schitterende, leerzame rit. Uiteindelijk kwamen we zelfs ook nog terecht in Moldavië.” Beelen zegt te hebben geleerd hoe snel de welvaart die hier zo gewoon is, vermindert wanneer je verder van huis rijdt en leerde dat het met de snelwegen in Oost Europa wel goed zit. Maar o wee als je er een keertje vanaf moet om op een bepaald adres te laden. Tegen de tijd dat BIGtruck met Kay contact opnam, zat hij alweer in Spanje. En dan niet ergens in het noorden, maar meteen maar in Malaga, de grote havenstad in het uiterste zuiden van het land. Hij zegt daar terecht te zijn gekomen als gevolg van leveringsproblemen waar alle automerken mee te maken hebben, wat er vaak toe leidt dat auto’s bestemd voor de ene markt of land, toch in een andere markt terecht kunnen komen.
REPATRIËREN
Kay Beelen weet maar al te goed dat we de tijd van het jaar ingaan, waarbij er weer de nodige auto’s van Nederlandse vakantiegangers gerepatrieerd moeten worden. Hij zegt hierover in gesprek te zijn met diverse collega’s. “Op die manier bouw je een netwerk op. Het mooiste zou zijn wanneer je op de heenreis nieuwe auto’s die kant op brengt. Ik bekijk nu of dat gaat lukken.”
FASCINATIE VOOR DAF
Niet alleen in zijn bijtrijderstijd, maar ook in zijn tienertijd, werd de fascinatie voor het truckmerk uit Eindhoven al gezaaid. “Zeven jaar geleden had mijn vader een drie-lader DAF. Daar was ik flink van onder de indruk. Op een gegeven moment zag ik op Marktplaats een DAF 33, die heb ik toen gekocht. Binnen anderhalf jaar had ik een verzameling van negen personenwagens van DAF. Onder andere een 600 en de nogal zeldzame 750 die maar kort in productie is geweest. Ook de Marathon Coupé ontbreekt niet. Van de negen Dafjes zijn er drie in stationwagen-uitvoering.”
DIKKERE DAF
De DAF CF waar hij nu dagelijks mee rijdt, bestelde hij met een 450 pk elf liter motor. “Dat zou dik voldoende moeten zijn, maar nu ik zo dwars door Europa ga en ik geladen toch wel wat bergen tegenkom, valt hij op de hellingen toch wel flink terug in snelheid. Iets om goed rekening mee te houden.” De aanschaf van de nieuwe DAF viel midden in de tijd dat DAF al flink te maken had met leveringsproblemen. Beelen kreeg hier ook mee te maken. “De truck werd feitelijk zonder chips afgeleverd. Hij ging naar Tijhof in Twenthe en daar is de truck compleet gemaakt. En voor Tijhof was weer de vraag of ze bijtijds aan staal zouden kunnen komen, en tegen welke prijs.” Kay Beelen legt uit dat de opbouw een nieuw concept is van Tijhof, waarbij er voorop twee en achterop vier auto’s geladen kunnen worden. “Maar het zou ook nog drie om vijf kunnen.”
ZWAARDER
Het is de eigen rijder niet ontgaan dat auto’s niet alleen groter, maar ook zwaarder worden. “De populariteit van de SUV is heel groot. Ze worden steeds groter en zwaarder. Dat betekent dat we op moeten passen dat we aslasten of combinatiegewichten niet overschrijden. Maar dat is nog niet alles. Elektrificering betekent voorlopig dat auto’s andermaal zwaarder worden. Daarbij worden ze ook nog steeds breder, wat de kans op schade tijdens het laden en lossen verder vergroot. “Het wordt steeds moeilijker om zulke auto’s te laden. Wanneer je uit het raam kijkt of alles goed gaat, terwijl je achteruit de opbouw op rijdt, valt de auto zo maar stil omdat je de gordel niet om hebt. Dat is voor de veiligheid natuurlijk, maar voor ons is dat best lastig. Die gordel moet je dus even vast klikken, maar niet om doen, anders kun je niet goed genoeg zien wat je doet.”
SPIEGELS
Om dezelfde reden ziet Beelen het niet zitten om spiegels aan zijn DAF-cabine te laten vervangen door camera’s. “Dan ben ik ook een stuk referentie kwijt. Het is lastig inschatten waar je zit met je inschuifbare aanhangwagen,” aldus Beelen die vol vertrouwen vooruit kijkt naar wat het werk in de nabije toekomst betreft. “Als het allemaal klopt ga ik volgende week weer naar Spanje. Ik heb geleerd dat de wereld van autotransporteurs een klein en gespecialiseerd wereldje is. Maar zoals de vlag er nu bij hangt zijn er mogelijkheden om dit bedrijf nog wat verder te laten groeien.”