BIGtruck Reportage
KERSTCADEAU KWAM LATER
BIGtruck Reportage
KERSTCADEAU KWAM LATER
Chauffeur Gerrit Post rijdt sinds drie weken in een nieuwe DAF XG. Zijn werkgever Flevopallets heeft uiteenlopend werk voor hem waardoor de afwisseling is gegarandeerd. Kan Gerrit wennen aan zijn nieuwe DAF?
“Het is een machtige machine”, zegt Gerrit wanneer we rustig wegrollen vanuit Urk richting het zuiden van het land. Hij heeft enkele machines geladen die in de omgeving van Eindhoven gelost moeten worden. Want nee, Flevopallets rijdt niet alleen pallets. “Flevopallets bestaat nu uit vier bedrijven. Een pallethandel, een transportbedrijf, een opslagbedrijf en een verpakkingsbedrijf,”, zegt Gerrit terwijl we even moeten remmen bij Almere voor de wat drukke ochtendspits.
Maar het is niet Gerrit die remt, dat doet de XG zelf. “Ik kan er goed aan wennen, zowel aan de verbeterde systemen als aan de ruimte. Dankzij die ruimte heb ik een breder bed, dat is helemaal goud.” Flevopallets bestelde de DAF XG met de 530 pk motor, maar zelfs geladen met wat we vandaag hebben, is dat wel wat royaal. De lading weegt maar een paar ton.
ANDERE MERKEN
Gerrit bleek al vroeg in zijn leven een chauffeur van het natuurtalent-type. “Naar school gaan en de hele tijd met m’n neus in de boeken? Nee, dat leek me niks. Mijn vader maakte zich zorgen, dus nam hij me op mijn vijftiende mee naar zee. Nou, dat vond ik helemaal niks, visserman worden zoals zovelen hier op Urk. Gelukkig kon ik op m’n 19e chauffeur worden. Overal heen rijden, de afwisseling, dat trok me wel. Helemaal wanneer ik ’s avonds gewoon weer thuis zou zijn.” Gerrit kwam al snel in contact met Flevopallets, een bedrijf waar hij graag klusjes deed en waar de sfeer hem goed beviel. “Echt een groepsmentaliteit in een groep die niet te groot is. Waarbij je dus klaar staat voor elkaar.” In corona tijd was er een uitstapje naar weer een ander bedrijf, maar Flevopallets en Gerrit verloren elkaar geen moment uit het oog. “Ik had inmiddels mijn huidige vrouw ontmoet en die wilde natuurlijk graag dat ik elke avond thuis zou zijn. Met die voorwaarde ging ik weer naar Flevopallets. Die wens kon niet helemaal ingewilligd worden, maar zo doordeweeks ben ik zeker één à twee keer ‘s avonds thuis, en dat werkt voor alle betrokkenen heel fijn.”
LOSSEN
We komen aan op het eerste losadres, de ochtendspits viel mee. We zijn op een gemeenteterrein en de eerste vracht wordt met een verreiker uit de trailer gehaald. Precies zoals de klant dat wenst, rijdt Gerrit een ommetje over het terrein en manoeuvreert dan weer keurig het dorpje uit, richting de omgeving van Eindhoven. Gerrit vindt het belangrijk dat het contact met klanten zo optimaal mogelijk verloopt. Nauwlettend manoeuvrerend, de rotondes zijn verre van breed, rijdt hij weer verder.
MUZIEK EN CANADA
Gerrit vertelt dat hij een neef in Canada heeft wonen die daar met een Kenworth rijdt. Zoals bekend is Kenworth een zusje van DAF, net als Peterbilt. Deze merken vallen onder de Amerikaanse Paccar Groep. De Amerikanen proberen overal ter wereld DAF’s te verkopen, behalve in de VS. Dat lukt heel aardig, maar verreweg de meeste DAF’s blijven in Europa. Maar Gerrit zou best eens in de VS willen kijken. Dat bleek al aan het begin van onze rit: Gerrit beschikt over een lange lijst van Amerikaanse country en western liedjes uit de tijd dat zijn ouders nog jong waren. “Dit vind ik pas echte muziek. Geen elektronica of computerprogramma’s, maar gewoon echte mensen die wat doen op een instrument en die echt kunnen zingen.” Hoe dan ook, ondergetekende herkent ineens van alles uit zijn jeugd en voelt zich ineens een stuk jonger!
BRABANTS GEZELLIG
Ook nabij Eindhoven heeft Gerrit zijn zaakjes goed voor elkaar, zo blijkt. De medewerkers van de klant schenken maar wat graag koffie voor hem en gaan vlot aan de slag met het lossen en vervolgens met het laden van machines die in slagerijen worden gebruikt. Via de binnenring van de stad, waarbij we oude Philipsfabrieken ontwaren en nog een soort vliegende schotel die ooit als museum diende, en nu als evenementenlocatie, komen we aan de andere kant van de stad in een landelijk dorpje voor het laatste vrachtje van de dag.
DAF VERSUS SCANIA
We vertrekken naar ons losadres bovenin Friesland, een rit van dik drie uur. Mooi de tijd om nog eens te horen wat de indrukken van de nieuwe DAF zijn van Gerrit Post. “Ik heb met de DAF XF 530 Super Space Cab gereden en met de Scania V8. Dikke machines natuurlijk, en blij dat ik van Flevopallets het vertrouwen kreeg, want ik was nog jong natuurlijk. Die Scania vond ik heel mooi. Maar kijk nou naar deze DAF. Qua comfort is DAF Scania op dit moment voorbij. Dit bed is veel breder en dikker. De chauffeursstoel is draaibaar en de uitschuifbare tafel is er ook nog. Ik kan mijn spullen makkelijk kwijt en ik wil niets anders meer.”