BIGtruck Reportage

IN DE BOUW MET EEN MAN TGS 35.470

VEELZIJDIG WERKPAARD VOOR TONY

De wereld van de bouwvoertuigen wordt de laatste aantal jaren gedomineerd door een Zweedse fabrikant. Gaat MAN met de TGS daar verandering in brengen? BIGtruck was te gast bij Tony Bakker (32) uit Noordwijk ZH om zijn nieuwe MAN eens goed te bekijken. Hij koos als een van de eerste in de regio voor een MAN TGS met triplestel.

Fons Bakker & Zn. BV. is gespecialiseerd met de aanleg van ondergrondse infra zoals stroomkabels, gas- en waterleidingen. Daarnaast houden zij zich bezig met grond-, straatwerk en machineverhuur. Ook een storingsdienst voor de netbeheerders behoort tot het takenpakket. Met name door de aanleg van ondergrondse infra is er momenteel meer dan genoeg te doen aangezien er overal maar meer en meer stroom wordt gebruikt. Om aan de vraag te voldoen werd er geïnvesteerd in een nieuwe vrachtwagen om nog veelzijdiger te werk te kunnen gaan. De MAN gaat aan het werk naast de Mercedes-Benz Axor (4x2) en de Actros( 6x4 widespread). ,,Beide zijn goede auto`s maar de keuze is toch gevallen op het nieuwe type van MAN. Ik vind dat nieuwe model erg geslaagd samen met alle leveranciers staat er een auto waar ik trots op ben! Hier in de regio rijden heel veel Volvo`s en ook een aantal Mercedessen. Ik wilde iets anders en mede door de fijne werkplaats met goede service viel de keuze deze keer op MAN,“ aldus Tony Bakker.

8X4 TRIPLE

De MAN TGS 35.470 is geleverd door Van Leeuwen Truckservice in Waddinxveen. De MAN is voorzien van een triplestel waarbij de middelste assen aangedreven worden en waarbij de laatste gestuurd is. De 12,4 liter motor levert maximaal 470 pk. en is gekoppeld aan de Tipmatic (ZF TraXon) automaatbak. De MAN is tevens voorzien van een vangmuil zodat er een aanhanger aangekoppeld kan worden. De aanwezige 470 pk`s zorgen dat hij dan ook vlot mee kan komen in het verkeer. De MAN NN dagcabine is voorzien van een lederpakket en het MAN Mediasysteem met 12,3 inch scherm. Daarmee heeft Tony weinig te klagen, het bevalt het hem zeer goed. De MAN is aan de buitenzijde verder nog voorzien van vier Led verstralers boven de zonneklep en rondom extra werkverlichting . Aan de achterzijde zijn de ‘standaard’ achterlichten vervangen door Led hamburger lampen. Daarnaast zijn wielringen en een aantal accenten oranje gespoten wat ervoor zorgt dat het een frisse verschijning is geworden.

VOUWKRAAN EN HAAKARMSYSTEEM

Een nieuwe auto is een hele investering, je wil nu eenmaal een auto waarmee je fijn kan werken. Tony Bakker wilde een multifunctionele auto dus werd de MAN TGS 35.470 8x4 uitgerust met een HMF vouwkraan en een VDL haakarmsysteem. Dit geheel werd opgebouwd bij Hydraulic Service Weesp (HSW). Hierbij kon de HMF kraan gecombineerd worden met de verlaagde VDL haakarm. Tony: VDL was ten opzichte van concurrerende merken de enige die een verlaagd systeem in het programma aanbiedt. Dit systeem is 8 cm lager dan de reguliere systemen. Dat klinkt misschien als niet veel, maar het zorgt ervoor dat ik met grote kabelhaspels wel binnen de maten blijf. Een mooi stukje werk van HSW.“

SLIMMIGHEIDJE

De vouwkraan kan worden opgevouwen met de knijperbak in de kraan, iets wat toch wel de standaard is geworden de laatste jaren. De kraan is voorzien van een afstandsbediening wat het werk vergemakkelijkt. Tony wilde graag weer een HMF omdat de 1643 op de Actros ook goed beviel. Snel en zonder problemen zijn sleutelwoorden die erbij horen. De 19 tons kraan is voorzien van hydraulische steunpoten. Iedere kraanchauffeur kent het gesleep met stempelplaten. Altijd uit de houder tillen en onder de steunpoot neerleggen. Bij de kraan van Tony zijn de stempelplaten aan de steunpoten bevestigd. Een slimmigheidje wat wij nog niet eerder hadden gezien. Aan de bijrijderskant was er nog plaats voor een kist voor kettingen en ander gereedschap.

MULTIFUNCTIONEEL

Op de haakarminstallatie zit een kipperbak van Hyva met aan de bestuurderskant een hydraulische zijklep en aan de bijrijderskant zit een milieuklep om de lading snel en veilig af te dekken. Aan de achterzijde zit een kiepklep met deuren. Naast deze kipperbak heeft Tony ook geïnvesteerd in drie zogenaamde puinbakken van 15 kuub. Daarnaast komt er nog een platte container waarop de kabelhaspels in gehangen kunnen worden en deze op het werk kan worden geplaatst en er meerdere haspels tegelijk kunnen worden gebruikt. De lage haakarm-installatie zorgt ervoor dat de totale hoogte onder de 4m blijft. “Hiermee kan ik een extra stuk service leveren voor mijn klanten. En daar kan je je weer mee onderscheiden,” aldus Tony.

Niels van Duijvenboden

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Volgende pagina