BIGtruck Reportage
DE RIJDENDE KUNSTWERKEN VAN DQF EN SQF
BIGtruck Reportage
DE RIJDENDE KUNSTWERKEN VAN DQF EN SQF
De veiling in Naaldwijk ligt er op zondagochtend vroeg verlaten bij. De bestuurder van een zwarte auto gebaart dat ik hem moet volgen. Via een serie deuren rijden we het verlaten veilinggebouw in. Daar, in het halfdonker, duiken drie schitterende combinaties op.
Opvallend genoeg zijn het niet de trekkers die de aandacht opeisen, maar de kleurrijke trailers. Deze zijn van voor tot achter voorzien van schitterende afbeeldingen. De twee combinaties van DQF, wat staat voor Dutch Quality Flowers, zijn beide voorzien van een stoomtrein.
Ze hebben daarom de naam ‘Flower Shuttle’ gekregen. Eigenaar en chauffeur Daan van der Knaap is er erg trots op. De derde combinatie, voorzien van een indrukwekkend stoomschip, is van Johan Star van SQF.
BLOEMEN
Voor de trailers staan twee Scania’s en een DAF. Ze staan er fraai bij in donkergroen, maar in vergelijking met de trailers zijn de trekkers veel minder uitbundig. Op wat lampen op het dak na zijn ze bijna standaard. Dat is ook precies hoe Daan ze het liefste ziet. “Vanwege de trailers houden we de trekkers rustig. Dat vinden we veel mooier,” legt hij uit.
Elke week rijden de drie combinaties dubbelbemand naar Engeland met verse bloemen van de veiling. De wagens van DQF rijden naar de hoofdstad Londen, terwijl die van SQF meer naar het noorden rijdt. Per dag gaan de chauffeurs wel 20 tot 30 adressen langs om hun bloemen te verkopen. Het is hard werken, maar Daan zou niet anders willen. “Het klantencontact is leuk, en erg belangrijk,” zegt hij, “Als je dat niet leuk vindt, dan heb je in dit werk niks te zoeken.”
VAN DE OVERBUURMAN
Hoewel Daan niet uit een chauffeursgezin komt, had hij al vroeg een passie voor vrachtwagens. Zijn oom, Marco Duivenvoorden, was in 1989 begonnen met ritten naar Engeland onder de naam DQF. Daan vertelt hoe het voor hem begon. “Ik had niks met school. Al vroeg werkte ik hier op de veiling in Naaldwijk. Op mijn 17e mocht ik voor het eerst mee met mijn oom naar Engeland. Daar werd ik helemaal blij van.” Drie jaar geleden nam Daan het bedrijf over van zijn oom en mocht hij zichzelf de baas noemen.
Nu vertrekt Daan elke week met een opvallende trailer vol bloemen naar het Britse eiland. De rijdende kunstwerken trekken daar veel bekijks, maar dat is ook precies de bedoeling. Jaren geleden zocht de toenmalige eigenaar Marco een manier om zijn wagens te laten opvallen. Er waren al genoeg bloemenrijders met grote bloemen op de trailer, dus het moest anders. Marco ging te rade bij zijn overbuurman: kunstenaar Paul Kerrebijn. Samen bedachten ze een plan.
STOOMMACHINES
Paul Kerrebijn is een bekende naam in de kunstwereld. Hij begon als portretschilder maar via een belangrijke opdrachtgever kreeg hij ook bekendheid met het schilderen van schepen en ander transportmaterieel. Tegenwoordig is de kunstenaar uit het kleine Wateringen in het Westland onder andere hofschilder van het Koningshuis. Ook maakt hij veel schilderijen in opdracht van het Nederlandse leger en de marine.
Marco en Paul bedachten zich dat Engelsen gek zijn op stoommachines. Daar zouden ze zeker de aandacht mee trekken. Paul had nog wel enkele schilderijen van stoomschepen en treinen, die met enige aanpassingen geschikt waren als levensgrote afbeeldingen op de trailers. Het plan pakte geweldig uit: de combinaties van DQF en SQF zijn uniek. “Engelsen vinden het geweldig. We worden er heel vaak over aangesproken,” lacht Daan.
Toch zijn het niet de treinen die nu op de trailers staan, die de meeste aandacht trekken. “Vroeger hadden we een oplegger met de Titanic erop. Daar kregen we de meeste opmerkingen over. Blijkbaar is dat echt de trots van Engeland.” Het gaat zo ver, dat Engelse fotografen de routes van de vrachtwagens in de gaten houden, om ze zo onderweg te kunnen fotograferen.
NIET MAKKELIJKER
Momenteel rijden er voor DQF twee combinaties. Naast twee vaste medewerkers maakt Daan gebruik van enkele zelfstandigen. Johan rijdt met een chauffeur onder de naam SQF met zijn eigen combinatie. Ze rijden altijd dubbelbemand naar Engeland. Bij DQF vertrekt de ene combinatie op maandag. Deze keert halverwege de week leeg terug. Daan rijdt op woensdag weg en keert in het weekend huiswaarts. De hele week rijdt er dus één combinatie van DQF in Engeland. “Op deze manier ben je niet een lange ruk weg,” legt Daan uit, “Vroeger waren we de hele week van huis. Dan duurt een week echter wel heel erg lang. Zoals we het nu doen, is het minder slopend.”
Sowieso is het werk er sinds de Brexit niet eenvoudiger op geworden. Daan blijft er nuchter onder. “Er is vooral meer documentatie. Je moet allerlei extra dingen organiseren. Dat was even vervelend in het begin. Maar je doet het drie keer, en dan kun je het. Het heeft ook voordelen: door het extra werk is het minder interessant voor concurrenten om een lijn op te zetten.”
Transport naar Engeland is ook uitdagender sinds P&O niet meer vaart. Het is erg druk. DQF maakt de oversteek echter meestal door de Kanaaltunnel. “Met de trein is het goedkoper en sneller,” vertelt Daan. “Soms nemen we de boot, maar alleen als het niet anders kan.” Met immigranten in Calais heeft DQF nog weinig problemen gehad. “Het voordeel is dat we nergens stoppen. We hebben gelukkig nog geen dingen meegemaakt.”
AANDACHT
Met goede zaken komt de mogelijkheid om te investeren. Zo zijn de twee Scania’s pas net nieuw. Beide zijn ze voorzien van een dikke V8. Ook de DAF wordt binnenkort vervangen, ook al is hij pas vijf jaar oud. “Die DAF heeft nog helemaal niet zo veel gelopen, maar dit werk is zwaar voor een vrachtwagen,” zo vertelt Daan. Binnenkort staat er in plaats van de DAF een Scania S660.
Toch zullen niet de Scania’s, maar vooral de trailers met de afbeeldingen van Paul Kerrebijn de aandacht opeisen. De gemiddelde voorbijganger vindt ze maar wat mooi. Zoals Daan vertelt: “Laatst kwam er een mevrouw naar ons toe toen we ergens in Londen stonden. Toen ze de bloemen zag, riep ze verrukt uit: nu weet ik eindelijk wat jullie vervoeren! Ik zag jullie zo vaak rijden, ik heb het me altijd afgevraagd.”