BIGtruck RoadTest
ZUINIGE RUIMTEKAMPIOEN
Sinds DAF met het nieuws kwam van de nieuwe XF, XG en XG+ hebben we ze in Eindhoven werkelijk gestalkt om een truck op onze testroute te krijgen. We reden de nieuwe generatie al uitvoerig, maar een echte verbruikstest laat pas echt zien of de claim van 10% minder brandstof ook in de praktijk tot uiting komt. Halverwege Juni was het zo ver en trokken we naar de Ardennen met een DAF XG+ 480 met onze eigen BIGtruck Pacton testoplegger.
Met de nieuwe generatie heeft DAF een behoorlijke slag geslagen. Vriend en vijand zijn het er over eens dat ze in Eindhoven wederom erg goed bij de les waren toen deze generatie trucks ontwikkeld werd. Als eerste maakt DAF gebruik van de nieuwe wetgeving op het gebied van afmetingen waardoor de XG+ cabine kon groeien tot een inhoud van maar liefst 12 kuub. Zeker in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt is zo’n riante, ruime cabine een belangrijk argument. Met inmiddels ruim 20.000 verkochte eenheden van de nieuwe generatie waarvan al ruim 10.000 gebouwd zijn, lijkt DAF het Europese marktaandeel behoorlijk op te stuwen.
EEN ECHTE DAF
Voor deze test vroegen we Niels van Duijvenboden om mee te draaien. Niels is in het dagelijks leven binnenlandchauffeur maar hij reed vroeger buitenland. Niels had de nieuwe generatie van DAF nog niet met eigen ogen gezien en dat maakt het juist extra leuk. Hij is duidelijk geïmponeerd door de enorme cabine en hij laat de ruimte even op zich inwerken. Meteen na het ophalen van de trailer is hij onder de indruk van de auto: ,,Het is mooi afgewerkt en het rijdt echt goed. Echt alles is nieuw en anders dan voorheen maar toch is DAF dichtbij zichzelf gebleven. Een mooi voorbeeld zijn die beugeltjes voor het zonnescherm voor de voorruit. Typisch DAF, want het is eenvoudig en het werkt prima. Bovendien kun je daar mooi je badges aan ophangen. Andere slimme dingen zijn bijvoorbeeld de stroompunten. Op het dashboard zijn twee USB-aansluitingen en tegen de voorruit is nog een sigarettenaansteker aansluiting voor je tolkastjes. Of voor je lichtbakjes natuurlijk. Heel slim en echt doordacht!’’ is zijn eerste conclusie.
ZEE AAN OPBERGRUIMTE
Nadat we de cabine hebben opgemeten, alle details hebben vastgelegd en het luxueuze, multi- verstelbare bed hebben geprobeerd, komt Niels tot de volgende bevindingen. ,,Het is zoals ik al zei nog steeds echt een DAF, en daar is niks mis mee. Belangrijk nieuws is dat je veel verder van de voorruit af zit nu. Een enorme verbetering is ook de verstelling van de stuurkolom. Zoals we van DAF gewend zijn is er een zee aan opbergruimte, een keurig trapje naar het bovenbed en een uitschuifbaar tafeltje in het midden. Die beide draaistoelen zijn echt een vondst, je kunt in deze cabine met vier man klaverjassen!’’ Maar Niels kijkt verder, en wat hem opvalt is bijvoorbeeld de bediening van de deuren. ,,Kijk, met één hand kun je hem ontgrendelen en vasthouden als het waait. Dat hadden ze met de DAF 45/55 serie ook al en dat is ideaal. Verder vind ik de nieuwe trailerrem een uitkomst als je aan moet koppelen’’. Over de cameramonitoren was Niels het al na een klein uurtje eens. ,,Er is niks mis met die camera’s, en in donkere tunnels viel me op hoe helder het beeld blijft. Ik denk dat je daar heel snel aan went’’.
KERMIS WIELDOPPEN
Niets blijft verborgen voor het kritische oog van Niels, en zo vindt hij ook minpuntjes. Zo is het even zoeken in de menu’s voordat je de gewenste instellingen hebt. Dat laatste geldt overigens voor vrijwel alle moderne trucks. Er zijn zoveel instelmogelijkheden dat je er bijna keuzestress van krijgt. Opbouwende kritiek is er ook trouwens, want waarom niks doen met al die ruimte aan de rechterkant onder de cabine? Links heeft de AdBlue tank daar heel slim een plek gekregen in die ruimte maar rechts zou nog een grote kast passen, bijvoorbeeld met een waterkan met water om even je handen te wassen. Twee andere details die Niels niet aan staan betreffen de buitenkant van de truck. ,,Ik mis echt een zonneklep op de auto. Ik vind dat die er gewoon op hoort. Verder begrijp ik die verchroomde kermis wieldoppen op de achteras niet zo goed. Dat schijnt voor de stroomlijn te zijn maar daar moeten ze toch wat anders op verzinnen. Bovendien is het zonde om die dingen voor die glimmende Alcoa’s te monteren.’’
ZEER COMPLEET
De truck is door DAF voorzien van zo ongeveer alle opties, met een luxe lederen interieur, een geïntegreerde standairco, een magnetron en twee draaistoelen. Verder is er het luxe, elektrisch verstelbare DAF Relax bed en het DAF Digital Vision camerasysteem, inclusief een frontzicht- en dode hoek camera. Onder de cabine staat de bekende MX13 krachtbron met 480 pk, in combinatie met de TraXon versnellingsbak van ZF. De MX Engine Brake doet zijn werk meer dan goed en zelfs in de steile afdalingen hoeven we maar amper bij te remmen. Verder biedt de DAF een uitstekende ACC met predictive cruise control. Dat is het systeem dat alle hellingen beoordeelt en daar de schakelstrategie en het gas op aanpast. Het werkt allemaal keurig, maar DAF levert nog geen ‘stop and go’ ACC. Ook een elektronische stuurassistent staat nog niet op de optielijst bij DAF, maar daar wordt vast hard aan gewerkt. Opvallend is dat de truck is uitgerust met een manuele handrem met een pookje. DAF levert ook een elektrische variant maar dit exemplaar is er nog eentje uit de voorseries.
RIJDEN
Eénmaal onderweg op de testroute blijkt de DAF XG+ een uiterst comfortabele en stille reisgenoot. Zelfs zonder luchtgeveerde vooras, zoals bij dit exemplaar, is het comfort erg goed. De 4 meter lange wielbasis is daar uiteraard ook debet aan. De zit achter het stuur is meer dan goed en het uitzicht is onovertroffen. Vooral het zicht opzij is enorm verbeterd dankzij de afwezigheid van grote spiegelhuizen. Die grote zijruiten zorgen er overigens wel voor dat de zijruiten niet helemaal in de deur verdwijnen. Toch is het gedeelte dat open gaat veel groter dan bij de vorige generatie van DAF. De truck stuurt lekker strak en koersvast. DAF levert nog geen stuur assistentie systemen die je terug duwen maar dat zal een kwestie van tijd zijn. Dat geldt ook voor de ACC. Die werkt prima, maar een 2.0 versie die wat flexibeler met de snelheid omgaat en die stop-and-go mogelijk maakt, ontbreekt op dit moment nog. Opvallend is dat de truck beter trekt dan voorheen, ondanks de gekozen Eco Fuel software. Vergeleken met de vorige generatie is de nieuwe serie een stuk pittiger geworden, dat merk je meteen. Als als je de Eco Performance instelling kiest af fabriek is dat nog beter, zo leert onze ervaring.
RECORD VERBRUIK!
Na een uiterst prettige rit, vrijwel zonder oponthoud komen we weer aan in Asten bij de pomp. De verwachtingen zijn hooggespannen want DAF claimt 10% brandstofbesparing ten opzichte van de vorige generatie. Nu is een rechtstreekse vergelijking lastig op verschillende dagen, want je zit met invloeden als weer, verkeer en wind, maar we vergelijken deze test met een DAF XF480 die we in 2018 reden. Toen hadden we nog 24,22 liter nodig voor 100 kilometer. Nu komen we uit op 21,7 liter en dat is een verschil van maar liefst 11,5%! Daarmee zet DAF een record neer op onze testroute met deze 480 pk uitvoering. Opvallend genoeg is het AdBlue verbruik van de nieuwe XG+ zelfs iets lager dan toen waarmee DAF nu bewezen de norm zet, gewoon met onze standaard beladen vier meter hoge trailer.