BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
VOLVO AERO ONDER DE GRIEKSE ZON
Begin dit jaar onthulde Volvo de Aero-generatie en de nieuwe FH16 780. We mochten toen al een klein stukje rijden in een regenachtig Göteborg en dat smaakte naar meer. Toen we een uitnodiging kregen om met de trucks te rijden in Griekenland waren we er dan ook als de kippen bij!
De keuze om in Griekenland een groot Volvo Trucks evenement te organiseren werd al in 2020 gemaakt voor de ‘vorige’ of - zo je wilt - ‘huidige’ generatie van de FH. De Corona crisis gooide toen roet in het eten, maar de routes waren al verkend en het hotel was al uitgezocht. Vandaar dat Volvo Trucks ervoor koos om de nieuwe Aero nu in Griekenland te presenteren aan de pers. Een leuke bijkomstigheid daarbij is dat het woord Aero afkomstig is uit het Grieks. Aëros betekent namelijk lucht in het Grieks, en luchtweerstand is waar alles bij de Aero om draait!
LAGERE MAUT
De Aero-generatie van Volvo komt boven op de huidige FH serie. Je kunt dus voortaan ook gewoon kiezen voor het ‘oude’ of zo je wilt ‘huidige’ model, zonder die stroomlijn neus. Volgens Volvo doe je jezelf dan wel te kort, want de stroomlijnvorm van de Aero zou zomaar voor 5% minder brandstofverbruik kunnen zorgen. Bovendien zorgt die vormgeving voor een betere Vecto-score, wat een lager Mauttarief betekent. De verwachting is dat in heel Europa in de toekomst de Vecto-waarde van invloed is op de toltarieven.
Door de 24 cm langere ‘neus’ van de Aero voldoet deze cabine aan de nieuwe Europese regelgeving, waardoor je langer mag zijn met een 13.60 meter oplegger. Ook de XXL-cabine is daarmee legaal, zonder dat je te lang wordt. Vreemd genoeg had Volvo geen XXL-cabine meegenomen naar Griekenland. Die werd wel besproken in de presentatie, en daar werd verteld dat de XXL-cabine een behoorlijke meerprijs met zich meebrengt. Dat komt doordat het geen serieproduct uit de cabinefabriek is, maar een achteraf aangepaste cabine. Kennelijk ziet Volvo nog geen grote markt voor zo’n extra grote cabine in Europa.
Het nieuwe uiterlijk went snel
LUCHTWEERSTAND
Het gestroomlijnde van de Aero draagt bij tot een fors lagere luchtweerstand. Volgens Volvo is luchtweerstand goed voor maar liefst een derde van het brandstofverbruik bij een diesel truck. Voor een elektrische truck is dat zelfs 50% volgens Volvo. De nieuwe Europese regels voor stroomlijn zijn er dan ook niet voor niks, want naast de praktische voordelen van een lager verbruik en minder Maut betalen, zorgt dit ook voor minder uitstoot. Het nieuwe neusje staat echter niet op zichzelf. Ook elders zijn er nieuwe afdichtingen en kleine aerodynamische voorzieningen getroffen voor een betere luchtweerstand. Ook het CMS systeem draagt bij aan een verminderde luchtweerstand. Die letters staan voor Camera Monitor System, oftewel camera’s die spiegels vervangen. Dit systeem gebruikt aan beide kanten twee camera’s en voor beter nachtzicht infrarood. Dat moet je trouwens wel zelf inschakelen.
RIJDEN
We zijn natuurlijk niet naar Griekenland afgereisd voor een theoretisch verhaal, het gaat vooral om het rijden. Dat doen we met vier trucks, en als eerste nemen we de elektrische FH Aero uit de rij. Afgezien van het neusje en de camera’s wijkt alleen de kleur af van de vorige FH Electric die we al eerder reden. Technisch is er verder, afgezien van de nieuwe, verplichte veiligheidssystemen niets veranderd aan de truck. Dat betekent dus heel veel rust aan boord, en met 666 pk voldoende vermogen voor de steilste Griekse hellingen. Overigens is dat vermogen in de eerste versnellingen wel beperkt om te voorkomen dat iedereen gaat stoplichtsprinten met al dat vermogen. Voor wat betreft het interieur heeft Volvo vrijwel alles bij het oude gelaten. Nieuw is dat er voortaan 6 USC-C poortjes zijn en een nieuwe vormgeving van de schakelaars op het stuur. Ook de geluidsinstallatie is verbeterd volgens Volvo.
‘PLING’ SAFETY FIRST
Na de elektrische FH rijden we met de vernieuwde Volvo FM 500. Met dat nieuws valt het wel mee overigens, want afgezien van de camera’s en het grotere Volvo logo in de grille bleef alles bij het oude. Wel zijn er in het interieur dezelfde wijzigingen doorgevoerd. De FM is, net als de andere trucks voorzien van de nieuwe, verplichte veiligheidsvoorzieningen die vanaf 1 juli verplicht worden. Dat betekent onder meer verkeersbordherkenning, en dat is knap irritant. Zo stelt het systeem de ingestelde snelheid van de cruise control steeds bij naar de maximaal toegestane snelheid. Je hoort dan eerst een aantal ‘pling’ geluidjes waarna de snelheid wordt aangepast. Het schijnt dat je die geluidssignalen uit kunt schakelen in het menu, maar dat moet je dan wel elke keer opnieuw doen als je start. Het mag de pret niet drukken, maar irritant is het wel.
VOLVO FH 460 AERO
De FH 460 Aero is de volgende truck die we rijden. De Turbo Compound motor kan aan de bak op de Griekse hellingen en we genieten van prachtige uitzichten. Chauffeurs van stokoude trucks zwaaien en knipperen naar de nieuwe Aero. Het moet voor die mannen best een schok zijn als je dit ziet rijden vanuit je oude F12. Het gemiddelde wagenpark in Griekenland is stokoud en we komen verschillende oude Scania’s, Volvo en DAF trucks tegen, vaak met de naam van de vorige, Nederlandse eigenaar er nog op! Eén van de noviteiten is het camerasysteem en hoewel dat altijd even wennen is, lijkt het Volvo systeem op dit moment het beste wat op de markt is. Het beeld is mooi helder, past zich snel aan in tunnels en het beeld is mooi scherp. Achteruitrijden is nog even een uitdaging, maar uiteindelijk lukt het me ook om tussen de lijntjes in te parkeren.
Zomaar langs de weg in Thessaloniki
NIEUWE KING!
Als afsluiting van een prachtig dagje Griekenland rijden we met de nieuwe Volvo FH16 met 780 pk. Als krachtbron staat hier de D17 motor in, met een cilinderinhoud van 17,3 liter. Met 780 pk en een maximaal koppel van 3800 Nm is dit de nieuwe ‘King of the Road’ totdat hij onttroond wordt door een nog sterkere truck. Eigenlijk gaat de hele strijd om het hoogste vermogen tussen de beide Zweedse merken. Dat is ook geen wonder, want in Scandinavië rijden ze met steeds hogere totaalgewichten. In Zweden bijvoorbeeld tot 74 ton met twee trailers, en als je dan 10 pk per ton wilt dan kom je met 780 mooi uit.
In de FH16 780 hoor je eigenlijk meteen wat je onder de cabine hebt, en binnen korte tijd hebben we al vijf minder bedeelde Volvo’s ingehaald op de Griekse hellingen. Zoveel vermogen is gewoon pure luxe met 40 ton. De motorrem van dit topmodel levert maar liefst 525 kW en dat is omgerekend ruim 700 pk. Een retarder lijkt dan ook volstrekt overbodig voor de FH16. De nieuwe 17,3 liter-motor maakt gebruik van een enkele turbo en reageert daardoor sneller als je gas geeft. Verder is de nieuwe krachtbron volgens Volvo zuiniger en 70 kilo lichter dan zijn voorganger. Het speciale ‘golvende’ zuigeroppervlak zorgt voor lagere emissies, meer vermogen en een lager verbruik.
Alles bij elkaar zet Volvo met de Aero-serie een moderne lijn trucks op de weg waarmee je nog zuiniger zou moeten kunnen rijden. Hoe zuinig dat precies is, hopen we dit najaar te gaan testen in Nederland en België.
Iep van der Meer