BIGTRUCK VINTAGE
OCV VOORJAARSRIT 2024: WE MOGEN WEER!
Zodra het voorjaar wordt, komen de oldtimers weer naar buiten. Na een winterstop, waarin ze zijn vertroeteld, gepoetst en de nodige reparaties en verbeteringen hebben ondergaan. En wat is er dan leuker om dat dan met gelijkgestemden te doen? Vandaar dat de lenterit van de OCV (Oldtimer Contactgroep Veluwe), die traditioneel plaatsvindt op de laatste zaterdag in maart, altijd op een ruime belangstelling mag rekenen. Het is immers één van de eerste ritten, die georganiseerd wordt.
KLEIN LEGER VAN VRIJWILLIGERS
Zodoende verzamelden zich ruim 150 old- en youngtimers op zaterdag 30 maart in Nunspeet bij Kattenberg Verhuizingen, opgericht in 1904 en dus al 120 jaar actief. De ontvangst was tot in de puntjes verzorgd, dat kan gerust aan de dames en heren van de OCV overgelaten worden. Het zo goed als nieuwe pand is indrukwekkend en dat het wagenpark, inclusief de twee oldtimers, er spic en span bijstond is voor hen een vanzelfsprekendheid. Gert Kattenberg en Wim van de Brink, samen met een klein leger aan vrijwilligers, organiseren namens de OCV twee oldtimerritten per jaar.
Alles strak en schoon in het gelid bij Kattenberg Verhuizingen.
MIERENHOOP
Zeker bij de vertreklocatie is het altijd een gezellige mierenhoop. Voertuigen moeten naar een plekje gedirigeerd worden, de inschrijving moet gebeuren en dat gaat allemaal gemoedelijk en vooral met veel praten. Want, na een pauze van een klein half jaar, is er veel te vertellen en ook weer veel te zien. Voertuigen die gerestaureerd zijn en voor het eerst te zien zijn, maar natuurlijk ook veel wetenswaardigheden, die uitgewisseld moeten worden. Kortom, een gezellig samenzijn en zeker niet saai.
MACK, BEDFORD, MERCEDES BENZ, VOLVO
Nadat alle formaliteiten achter de rug waren en een ieder een lunchpakket in ontvangst had genomen en Gert Kattenberg zijn toespraak gehouden had, kon er rond 11:30 uur vertrokken worden voor een mooi uitgezette rit van zo’n 90 kilometer over de Veluwe, met als eindbestemming Van de Brug Internationaal Tanktransport in Putten. De route was uitgezet over hoofdzakelijk kleine weggetjes en leidde de deelnemers langs onder andere Elburg, Wezep, Heerde, Vaassen, Apeldoorn, Uddel (daar zijn de meeste foto’s gemaakt) en Ermelo om in Putten te eindigen. Het is een feest om al dat moois te zien langsrijden, we noemen er een paar, zoals voor Nederland unieke Mack uit 1957 met oplegger, een wellicht nog zeldzamere Bedford TM 6X4 trekker, die aan de hand van slechts een paar foto’s gerestaureerd werd en aangepast naar een demomodel en met zijn Detroit tweetakt diesel een prachtig geluid over de Veluwe liet horen. Inmiddels ook een bijzondere wagen is de blauwe Mercedes Benz LPS 2232, een zogenaamd tussengeneratie model. Met nog de kubische cabine, voor deze keer grondig aangepast en kantelbaar gemaakt, met daaronder de lay-out van de toen nog te introduceren NG-serie (Neue Generation). Uitgevoerd met een V10 motor van 320 pk, was het destijds de zwaarste standaard uitvoering van Das Haus. Met aan de koppelschotel een Nooteboom dieplader uit dezelfde periode, trok er een mooie zwaartransport combinatie uit de jaren ’70 langs. Verder noemen we nog de schitterende Volvo F12 Globetrotter motorwagen – aanhanger combinatie, die weer terug naar Nederland gehaald is en, ogenschijnlijk, zo een vracht groenten kan gaan laden en naar München brengen. De chauffeur had overigens geen enkele moeite met het achteruit manoeuvreren van de schamelaanhanger, hij zette hem in één keer op zijn plek in Nunspeet. Omdat een foto meer kan zeggen dan duizend woorden, laten we het hierbij en hopen dat u kunt genieten van de foto’s.
Vroeger al een zeldzame verschijning en nu helemaal, deze Citroën Belphégor kipper uit 1970 lijkt zo vanaf het Franse platteland te komen.
GAT VAN ANDERHALF UUR
Ondanks het zeer grote aantal deelnemers, deden zich onderweg niet al te veel problemen voor. Doordat de organisatie via hun website de route vooraf bekend had gemaakt, stonden er behoorlijk veel liefhebbers en fotografen langs de weg. Omdat er diverse kruispunten en verkeerslichten in het traject zaten, werd daardoor een gat van zo’n anderhalf uur gecreëerd tussen de aankomst van de eerste en de laatste auto in Putten. Daar werden de deelnemers voorzien van soep, een hapje en een drankje. Ook hier bij dit schitterende tanktransportbedrijf was het perfect geregeld. En uiteraard werd uitgebreid bijgepraat en ging de laatste deelnemer pas laat naar huis. Voor meer foto’s, ritverslagen en nieuws kunt u de website van OCV raadplegen: https://ocvtrucks.nl/
Peter Winterswijk