BIGTRUCK TRUCKNIEUWS
NIEUWE ACTROS L: EVEN WENNEN
De Mercedes-Benz Actros L krijgt dezelfde Procab als de eActros 600. Dit betekent dat we de futuristisch ogende cabine zonder grille ook gaan zien bij het vlaggenschip van de diesel gestookte Mercedes-Benz Actros.
Afgelopen voorjaar presenteerde Mercedes-Benz zijn nieuwe elektrische vrachtwagen voor de lange afstand. Deze eActros 600 kenmerkte zich door een bijzondere cabine. Grote koplampen in de bumper aan weerszijden van breed front. Daarboven echter geen grille maar een groot leeg vlak, alleen gebroken door een groot Mercedes-logo. Zeker in de witte introductiekleur zag het er bijzonder uit. De reacties waren niet mals. Modern was het zeker, maar mooi?
OPVALLEN
Dezelfde futuristische cabine komt straks ook op de dieselversie, zo meldde Mercedes-Benz onlangs. Vanaf eind dit jaar krijgt de Actros L dezelfde Procab cabine als de eActros 600. Voor veel chauffeurs is dat wel even slikken. De oude cabine, ontworpen door de Nederlander Bertrand Janssen, kreeg veel waardering door zijn strakke maar ook stoere uitstraling. In de nieuwste uitvoering is het echter wel even wennen voor menigeen. Een nieuwe cabine is het echter niet, want de cabinestructuur, de ‘body in white’, bleef ongewijzigd. Eén ding is zeker, hij gaat zeker opvallen.
Op andere modellen dan de Actros L blijft de oude cabine voorlopig leverbaar. Voor de Mercedes-Benz diesel vrachtwagen voor de lange afstand wordt de nieuwe cabine echter de nieuwe standaard. Alleen voor speciale toepassingen, zoals de SLT zwaartransporttrekker, wordt uit praktisch oogpunt een uitzondering gemaakt. Deze behoudt voorlopig de oude cabine. Dat geldt ook voor de lagere variant van de Actros, de F en voor de Arocs bouwvoertuigen.
LANGERE CABINE
De nieuwe cabine is 8 centimeter langer dan de huidige Actros-cabine. Dit is mogelijk door nieuwe Europese regels, waar ook de DAF XG+ en de Volvo FH Aero van profiteren. Net zoals bij de Volvo zit de extra lengte echter alleen in een nieuw frontje: de cabine lengte blijft gelijk. Naast het bolle front steekt vooral de bumper verder naar voren. Meer binnenruimte voor de chauffeur levert het dan ook niet op. Achter het bolle front van de nieuwe Actros L zit dezelfde cabine als nu.
GEMISTE KANS
Een gemiste kans, zo zullen veel chauffeurs denken. Tot nu toe is DAF de enige die de nieuwe regels wist te gebruiken om meer comfort voor de chauffeur te regelen. Dit legt het Eindhovense merk geen windeieren: de grote XG-cabine is ongekend populair in Europa. Volgens Mercedes-Benz is een grotere cabine helemaal niet nodig: in een verklaring zeggen ze dat een betere indeling van de bestaande cabine de chauffeurs veel meer ten goede komt. Ze zullen het nooit zeggen, maar waarschijnlijk heeft Mercedes-Benz zich de mogelijkheden van de nieuwe regels te laat gerealiseerd.
KLEINE WIJZIGINGEN
Dankzij het gladde front is de Actros meer aerodynamisch. Samen met andere wijzigingen, zoals een gladdere onderzijde en beter vormgegeven zijskirts, draagt dit bij aan een lager brandstofverbruik. Volgens Mercedes-Benz levert dit een besparing op van zo’n 3%. De motor is echter ook op een aantal punten aangepakt, wat nog eens 4% diesel bespaart. Bij elkaar zou de nieuwe Actros L dus zo’n 7% zuiniger moeten zijn dan het vorige model.
In de cabine zijn enkele kleine aanpassingen gemaakt die het leven van de chauffeur moeten verbeteren. De gordijnen zijn dikker en het bedframe is nieuw. Er zijn betere leeslampen en meer USB-aansluitingen. Optioneel is een dikker matras en een verbeterde console bij het bed leverbaar. Overnachten in de Actros is dus comfortabeler geworden. Tevens is aangekondigd dat volgend jaar de software voor het infotainment-scherm wordt veranderd. Hier moeten we echter nog even op wachten.
Verder zijn de rijhulpsystemen flink aangepakt. De radar en de camera’s zijn verbeterd en een nieuwe versie van de software is geïnstalleerd. Hierdoor ziet de Actros L beter wat er om zich heen gebeurt. Hij kan nu tot 250 meter vooruit kijken, en dus eerder reageren. Bovendien ziet de Actros nu ook wat er in de rijbanen links en rechts gebeurt. Met het oog op autonoom rijden is dat nuttige informatie. Nieuw zijn ook de bijzondere optionele matrix-koplampen. Die zijn de reden voor de grote koplampunits. De matrix-lampen laten bepaalde elementen in de omgeving selectief oplichten voor extra zichtbaarheid.
MEER VEILIGHEID
MINTGROEN
Het grote nieuws van de nieuwe Mercedes-Benz Actros L is echter die cabine. Vanaf volgend jaar gaan we die echt op de Europese wegen zien, en dus niet alleen elektrisch. In de mintgroene introductiekleur ziet de nieuwe cabine er al een stuk beter uit dan de witte introductie modellen van de eActros 600. De mensen van Mercedes-Benz hadden geleerd van de kritiek die hierop kwam, vertelden ze ons. Kennelijk zijn ze geschrokken van de vergelijking met wasmachines die overal op social media opdoken.
In BIGtruck Magazine 10 van vorig jaar plaatsten we al enkele renderings van de nieuwe ProCabin in kleuren van bekende Nederlandse transportbedrijven. In een leuk kleurtje en met wat strepen ziet die bijzondere cabine er al direct heel anders uit. Het zal even wennen zijn, die nieuwe cabine van de Actros L, maar zoals altijd zal hij na een tijdje niet meer zo opvallen.
Maarten van der Westen