Een bergingsauto is een fikse investering, een duur stuk specifiek gereedschap dat minimaal een jaar of vijftien mee moet gaan. De jongens van Modern hebben er dan ook ruim twee jaar over gedaan om een berger te bouwen die klaar is voor de toekomst, en wat voor een!
We meldden ons vroeg op zaterdagochtend in Utrecht. Modern is gevestigd op het grote industrieterrein langs de A2 genaamd Lage Weide. Na een kop koffie met koek leidt Clint van Oort (26) ons rond door het bedrijf. Later sluit de neef van Clint, Marvin van den Hoeven (26) zich bij ons aan. Modern BV. is in 1937 opgericht door Dhr. Koehorst en werd een begrip in Utrecht. Na de jaren groei en het niet kunnen vinden van een opvolger worden de activiteiten overgedragen aan de opa van Clint, Joop van Oort.
In juli 2005 neemt Tom van Oort de regie van zijn vader Joop over, zodat die een stapje terug kan gaan doen. Onder leiding van Tom samen met vrouw Marja groeit het bedrijf gestaag verder. In oktober 2022 is de 3e generatie volop aan de slag in het bedrijf. De broers van Oort: Clint en Gene, samen met neef Marvin van den Hoeven, zijn klaar voor de toekomst, al lopen ze al van kleins af aan door het bedrijf en hebben ze zodoende al een berg ervaring opgedaan!
DRIE AFDELINGEN
Bij de rondleiding door het bedrijf krijg ik alle facetten te zien. Naast de (zware) berging doet Modern zoveel meer. Het bedrijf is op te splitsen in drie afdelingen. Berging/pechhulp: gestrand voertuig of transport nodig van een voertuig, Modern staat klaar met verschillende lichte en zware bergingsvoertuigen. Maar ook pechhulp of vervangend vervoer kan worden geregeld.
Een andere specialisatie van Modern is de kraanverhuur. Naast de diverse autolaadkranen heeft Modern ook twee Liebherr mobiele kranen, een 130 tons LTM 1130 en een 70 tons LTM 1070. Deze worden veelvuldig ingezet voor de zware berging maar ook om af en toe een hijsklusje voor derden te doen. Naast deze zware jongens is er kortgeleden ook geïnvesteerd in een Hoeflon minihijskraan en een carrier. Deze minihijskraan kan hijsen tot 4 ton op de meest krappe plaatsen en zowel buiten als binnen, dat kan zonder uitstoot want zowel de kraan als de carrier kunnen elektrisch aan het werk. Buitengewoon handig gereedschap! Clint laat foto`s zien van een bergingklus in een natuurgebied waar een boot was gezonken. Maar ook in kleine parkeergarages heeft de Hoeflon zijn nut al bewezen.
De derde tak van het bedrijf is de ontruiming en opslagverhuur. Voor de ontruiming van bedrijven of inbeslagname beschikt Modern over verschillende zeecontainers. Daarnaast regelen zij ook een gedeelte van de logistiek van verschillende klanten. Voor tijdelijke opslag of evenement verhuurt Modern aluminium tenten.
Na de rondleiding staan we weer binnen in de garage bij de nieuwe Volvo. Om aan de vraag van zware berging te kunnen voldoen moest er een nieuwe zware bergingsauto bij komen.
De ervaringen met Volvo (en in het verleden Terberg) waren al goed en zo werd er bij Van Dijk in Utrecht een Volvo besteld. In december 2020 kwam het chassis van een Volvo FH 540, een 8x4 met hydraulisch geveerde wide spread gestuurde achteras om de wendbaarheid te vergroten. In de BCU groep (Bergings Combinatie Utrecht) waar Modern deel van uitmaakt, waren er al gezamenlijk meerdere Volvo`s met dezelfde bergingsinstallaties gekocht en inmiddels was deze al op de Volvo gebouwd.
Let op de gestuurde naloopas
Unieke verlichte opstap: Veiligheid voor alles
Hydrauliek voor gevorderden
KARTON
Toch hadden de mannen er geen goed gevoel bij en ze voldoen niet aan hun eigen eisen. Clint vertelt: “We wilden toch graag weer een Century 9055. Deze zit ook op onze Terberg 8x6 uit 2008 en op onze Ginaf uit 2002 zit een Century 38 LR. Dat werd nogal een dingetje om er een te vinden. Gelukkig vonden we er eentje bij de firma Brechtel in Duitsland.” De Century werd daar gekocht en de inmiddels opgebouwde installatie en kasten konden weer verwijderd worden. De Volvo ging naar Duitsland om daar opnieuw te worden opgebouwd met de Century installatie. Inmiddels zijn we al bijna een jaar verder als de Volvo gereed is in Duitsland.
Voor de opbouw van de kasten verhuist de Volvo FH naar Van Mourik in Buurmalsen. Hier wordt de hele opbouw van de kasten zelf uitgedacht en ontworpen door middel van karton. Clint vertelt: "We hebben gewoon met karton lopen passen en meten om het geheel compleet te krijgen. Net zo lang dat het naar onze zin was. Verder hebben we alle chauffeurs laten meedenken met de opbouw maar ook met het gereedschap zodat we een overcomplete auto hebben. Als we ergens allemaal een hekel aan hebben dan is het op locatie staan en niet de juiste spullen bij je hebben!”
Die opbouw is nu meer dan voor elkaar. Zoveel details die het echt af maken en volop slimme oplossingen. Een van die slimme details zijn de kasten die tot op de grond kunnen zakken. Arbotechnisch ook helemaal verantwoord; de lepel stukken staan op karretjes en wegen 43 kg per stuk. Ze kunnen daarmee naar de lepel worden gereden en erop worden gehangen. Het zwaarste wat getild moet worden is maar 16 kg en zo blijven ze ruim onder de 25 kg wat iemand mag tillen. De kasten kunnen zakken met een kettingsysteem zodat ze ook op ongelijke ondergrond kunnen zakken. Zou je zoiets met hydraulische cilinders doen dan heb je kans dat je alles kapot drukt. Een andere slimme oplossing is een plateau aan de boom. Hier kan eenvoudig een gedemonteerde aandrijfas worden vastgezet. Zo hoeft deze niet meer in een van de kasten te worden getild.
Bij Van Mourik is er met twee, soms drie man gewerkt aan de opbouw. De deuren zijn voorzien van sluitingen die je voorheen ook op brandweerwagens zag. Met één hand zijn de deuren eenvoudig te openen of te sluiten, het geluid heeft trouwens wel wat van een kluisdeur die dichtgaat. In de kasten ontbreekt het niets aan gereedschap. Alles heeft een vaste plek en is keurig gelabeld. Naast het elektrisch gereedschap is er ook hetzelfde luchtbediend gereedschap. Verschillende hijsbanden, kettingen en snijgereedschap. Gewoon om de klus altijd goed te kunnen klaren.
Aan de verlichting is er ook gedacht: een bergingsauto moet ook in het donker goed opvallen! Boven op de installatie is een ouderwetse op maat gemaakte zwaailampbalk geplaatst. Werkverlichting rondom is allemaal LED, enkel de lichtmast die uitschuift is voorzien van Halogeenverlichting. Om in te werken is dat veel fijner volgens Clint.
De achterzijde is qua verlichting toch wel het meest opvallend. In de opstappen om bovenop de kasten te komen zijn welgeteld zestien verlichtingsunits gemonteerd. Op de vraag of ze niet stuk worden getrapt met het op de installatie klimmen, zegt Marvin: “Alles is gebouwd op lompheid. De opstappen zijn behoorlijk diep dus je raakt ze niet snel met je schoenen.” Een ander vernuftig lampje is een rode LED lamp aan de zijkanten van de installatie. Deze geeft de breedte van de Volvo aan met de deuren van de installatie open. Zo kun je op een smalle vluchtstrook precies zien of je goed staat. Zodat je veilig kan werken en dat je de deuren kunt gebruiken. Een gesleept voertuig moet ook worden voorzien van verlichting. Dit kan eenvoudig met twee magneetlampen die radiografisch een signaal doorkrijgen via een zender in de verlichtingsstekker. Geen gesleep meer met losse snoeren, de ideale oplossing!
GEHEIME VAKKEN
Er is voor gekozen om een zo strak mogelijke opbouw te maken, er zitten nergens anders sluitingen dan uitsluitend in de deuren. Toch zijn er ook nog twee ‘geheime’ vakken met onderdelen van de bril. Deze zijn te openen via de bedieningsklep van de bergingsinstallatie. Bij alle hendels van de installatie, die ook radiografisch te bedienen is, zit ook een beeldscherm om de lieren bovenop in de gaten te houden met oprollen. Geen enkele ruimte is onbenut gelaten. Aan de andere zijde zien we alle adapters van het VDZ Systeem. Hiermee kan elk merk eenvoudig via het trekoog worden verplaatst door middel van dit systeem. Modern heeft zelfs al een adapter voor de nieuwe Ford- en DAF XG-modellen. Hoezo een hekel aan misgrijpen?
Onder de voorbumper maar ook achter de cabine is contragewicht geplaatst. Dit om de aslasten in combinatie met de widespread as ten volle te benutten. Clint vertelt: “We vervoeren veel bussen in en rond Utrecht. Voornamelijk ook elektrische bussen. Die zijn vrij zwaar op de achteras. Als we een bus via de achterkant kunnen pakken, scheelt dit veel tijd en sleutelwerk dan wanneer we zo'n bus van de voorkant zouden oppakken. De lepel is ook extra uitschuifbaar voor de bussen. Met de widespread achteras hebben we 2 x 16 ton technische aslast. Zo kunnen we alles meenemen.”
De diesel- en Adblue tank, evenals de uitlaatdemper, verhuisden mee naar achter de cabine. Bij FKM werden tevens de uitlaatsierstukken gemaakt die onder de zwaailampbalk uitkomen.
Het heeft wat tijd gekost maar er staat dan ook een bergingswagen voor de zware berging die klaar is voor de toekomst. Lang nagenieten is er niet bij. De telefoon rinkelt alweer en Marvin mag weer op pad, om te gaan kijken bij een gezonken plezierboot.
NOG WAT GETALLEN:
- Volvo FH 540
- Volvo D13K 540 motor (2600 Nm)
- I-shift transmissie met 12 versnellingen
- Achterassen met hydraulische vering max.26 ton technische aslast
- De bergingsboom kan 50 ton technisch heffen
- De lieren kunnen technisch 22,6 ton lieren
- De bril kan 25 ton technisch heffen