De Ford Ranger is volledig vernieuwd sinds de IAA van 2022 en tegelijk met de standaard Ranger werd ook de Ranger Raptor geïntroduceerd. Een midsize Pick-up truck met rally ambities, want de 3.0 V6 Ecoboost turbo benzinemotor en de speciale vering met Fox Pro dempers zorgen ervoor dat je niet alleen heel comfortabel op de weg kunt rijden, maar ook spectaculair offroad werk niet hoeft te schuwen.
Toen wij een uitnodiging kregen om de Ford Ranger Raptor aan de tand te voelen in Loon op Zand konden we dat niet weigeren. En nee, het is geen BIGtruck, maar wel degelijk een Pick-up truck, en daarom vinden wij dat hij ook in BIGtruck mag. De nieuwe generatie van de Ranger is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Niet alleen het interieur groeide daardoor, ook de laadbak. Die is nu 122 cm x 156 cm en daar past een Europallet in. Net als bij de elektrische F150 Lightning zijn er stopcontacten aangebracht in de laadbak voor bijvoorbeeld het opladen van je gereedschap tot 400 Watt.
Toch is de nieuwe Ranger, ook in de Raptor uitvoering nog steeds geen ‘full size’ Pick-up, want daarvoor bouwt Ford de F150. Toch is het beslist geen kleine auto. Zeker in de Raptor uitvoering ziet hij er dik uit, met die uitgebouwde wielkasten en de stoere zwarte grill. In die grill vinden we niet het beroemde blauwe ovaaltje van Ford maar vier enorme letters die samen het woord FORD vormen. Weinig subtiel en heel indrukwekkend.
FORD RANGER
De Ford Ranger is de meest populaire Pick-up in Europa. Ford neemt maar liefst 45% van de Europese markt voor zijn rekening met dit model, maar die markt is met 107.000 exemplaren niet heel groot. In 2018 werden er nog 180.000 Pick-up trucks verkocht in Europa. Ford bouwt de nieuwe Ranger serie ook voor Volkswagen, die het voertuig als de nieuwe Amarok op de markt brengt. Bij dat merk is echter geen sprake van een rally uitvoering zoals de Raptor, die houdt Ford lekker voor zichzelf. De Ranger Raptor komt op termijn ook met de 2.0 EcoBlue dieselmotor, maar hij werd geïntroduceerd met die hele fijne V6 drie liter turbomotor op benzine. Die krachtbron is goed voor 292 pk met een maximaal koppel van 491 Nm bij 2300 toeren. Die kracht wordt via een volautomatische 10-gangs versnellingsbak overgebracht naar de wielen, via een echte tussenbak. Zelf schakelen kan ook, met de paddles achter het stuur. Middels allerlei vernuftige schakelaars kun je de aandrijving instellen op twee of vier wielen, of in auto-4WD waarbij de voorwielen automatisch ingeschakeld worden als dat nodig is. Verder zijn er zowel voor- als achter diff locks en is er een hoge en een lage gearing. Kortom, alles voor een stevig potje offroaden.
De carrosserie is vierdeurs, maar via de achterdeuren kom je in een aparte ruimte met een tussenschot. Een prima ruimte voor je gereedschap, je hond of een flinke gastank. Dit schot is een voorwaarde voor een ‘grijs kenteken’ in Nederland. Natuurlijk is er ook de standaard versie met een achterbank, maar dan komt er bij de 54.700 Euro ex BTW nog BPM, en dan wordt ie wel heel duur. Voor de ombouw naar grijs kenteken rekent Ford overigens 2.550 euro. Het interieur ziet er verzorgd uit in stemmig zwart met sportieve rode accenten. Centraal is een enorm LED-scherm waar je alle instellingen voorbij ziet komen als je aan de knoppen draait. De auto heeft verschillende rijmodi, waaronder offroad en Baja. In die laatste stand wordt de uitlaat ook open gezet, wat zorgt voor indrukwekkende geluiden. Dezelfde knop heeft ook gevolgen voor de instelling van de vering. Voor op de weg kun je hierdoor uiterst comfortabel rijden, terwijl alles in het terrein wat steviger wordt. Verder is er het 360 graden camerasysteem waarmee je dus altijd rondom de auto kunt kijken. Reuze handig in het terrein!
ECHTE RALLYAUTO
De Ranger Raptor is meer dan een Ranger met wat sportieve details. Zo is het chassis verstevigd voor offroad gebruik en staat de auto hoger en breder op de 17 inch wielen. Verder zijn er de elektronisch instelbare Fox Pro dempers. Er zijn zes settings waarmee de auto geschikt is voor elk soort terrein. De Raptor uitvoering van de nieuwe Ranger werd ontwikkeld door Ford Performance, de speciale afdeling die verantwoordelijk is voor alle motorsport- en race-activiteiten van Ford. Het resultaat is dan ook een serieuze terreinauto waarmee je zelfs kunt springen.
Met de standaard Ranger is dat af te raden. Wij krijgen de auto schoon mee, maar na één rondje over de natte baan in Loon op Zand is daar maar weinig van over. Offroad rijden blijft fantastisch om te doen en we glibberen en glijden, klimmen en plensen door de diepe geulen met water en bagger. De Ford is er niet van onder de indruk. Zonder protest neemt hij de zompige sporen, vergezeld van een indrukwekkende brul uit de uitlaat.
ZWARE AANHANGER? GEEN RAPTOR
De Ranger Raptor is door de hoge fun factor wat minder inzetbaar als bedrijfswagen. Zo is het laadvermogen beperkt tot 650 kilo en mag hij maximaal 2,5 ton trekken. Als dat niet genoeg is moet je kiezen voor de ‘standaard’ Ranger, want die mag een ton lading meenemen en 3,5 ton trekken. Als het je echt om offroaden gaat is de Ranger Raptor de beste keuze. Met een grotere bodemvrijheid en in- en oploophoeken is dat een heerlijke offroader met veel vermogen en prachtige techniek.