Mercedes-Benz heeft onlangs een grote update gedaan van de aandrijflijn van de Actros modellen. Met nieuwe turbo’s, nog slimmere software en sneller reagerende versnellingsbakken is de Actros weer helemaal up-to-date. Het Duitse truckmerk is zodanig overtuigd van het effect van de verbeteringen dat ze graag het duel weer aan gaan met de andere truckmerken onder het motto ‘Actros Duel’.
Jaren geleden kwam Mercedes-Benz met het ‘Fuel Duel’ waarbij Actros demo trucks werden ingezet om in de praktijk te bewijzen dat ze zuiniger waren dan hun voorgangers, maar ook dan de concurrentie. Die actie leverde het nodige succes op, want de Actros bleek toen inderdaad vaak zuiniger dan verwacht. Inmiddels zijn we een paar generaties Actros verder, maar ook nu zijn er een aantal grote innovaties doorgevoerd aan de aandrijflijn. Zodanig zelfs dat Mercedes zelf spreekt van een ‘nieuwe’ aandrijflijn. Dat valt op zich wel mee, want in de basis gaat het om dezelfde techniek, maar dan met een aantal verbeteringen. Zo is de OM 471 zescilinder lijnmotor voorzien van een nieuwe turbo. Verder werd de geautomatiseerde G281 versnellingsbak onder handen genomen, waardoor deze sneller schakelt dan voorheen. Om met dat laatste te beginnen, dat werkt echt. Waar de ‘vorige’ Actros met name bij rotondes nog weleens even moest ‘zoeken’ naar de juiste gang, is daar nu geen sprake meer van. De bak reageert merkbaar sneller waardoor manueel ingrijpen niet meer nodig is.
Veel functies regel je met dit touchscreen
NIEUWE TURBO
Wat die nieuwe turbo betekent voor het verbruik werd tijdens onze rij-impressie niet duidelijk. De meter op het dashboard maakte een prima indruk van een bijzonder keurig verbruik, maar voor de echte cijfers wachten we even tot we een officiële testauto uit Duitsland op onze testroute kunnen inzetten. De truck waarmee wij nu rijden is namelijk een gloednieuwe demo van Smeets uit Venlo. Een Actros L 1848 Gigaspace om precies te zijn, met amper 5000 kilometer op de klok. Met zo’n kakelvers exemplaar een verbruikstest rijden zegt niks, daarvoor wachten we even op een ingereden exemplaar uit Duitsland. Wat wel meteen duidelijk wordt is dat de verfijningen aan de aandrijflijn goed werken. We hadden het al over de versnellingsbak, maar ook de motor respons lijkt verbeterd te zijn. Dat wil zeggen de tijd die het duurt voordat de truck op het gas reageert, en daarbij hoor je de turbo lekker fluiten. Dat hangt overigens wel af van de gekozen Eco setting. De Actros geeft een keuze tussen normaal, Eco en Eco Plus. Met die standen verandert ook de maximale instelling van de cruise control, want in Eco Plus is dat maximaal 85. In de normale stand kan ook voor 90 gekozen worden.
Het centrale display geeft veel informatie
HIGHTECH
De Actros L is voorzien van de nieuwste hightech systemen, waaronder de verbeterde Mirror Cam met de kortere armpjes. Het beeld is ook beter dan voorheen en na toch altijd weer even wennen aan de eerste kilometers, kunnen we er prima mee werken. We slagen er zowaar in om recht aan te docken als we dat even proberen! Verder is de Actros voorzien van de meest geavanceerde cruise control met ACC met Active Drive Assist. Deze versie werkt volledig tot stilstand. Als het verkeer voor je weer gaat rijden dan is een tikje op het gas voldoende om de truck weer netjes te laten volgen. Verder houdt de ACC rekening met de situatie van de weg en leest hij verkeersborden.
De snelheid wordt daar dan ook op aangepast. Grappig is als je een rotonde nadert. Die ziet hij al veel eerder dan jij, en zodra dat het geval is gaat de Actros automatisch van het gas. Je nadert dan de rotonde met een lage, vooraf ingestelde snelheid. Uiteraard moet je zelf uitkijken of er ander verkeer is, maar als dat er niet is dan kun je de truck gewoon zijn werk laten doen. Hij trekt de oplegger dan behoedzaam rond de rotonde, om daarna, als het stuur weer recht staat, de snelheid weer op te pakken. Echt heel bijzonder dat de techniek hier al toe in staat is.
VEILIGHEID
Mercedes-Benz investeert al jaren in veiligheid. Met bijvoorbeeld het ACC systeem loopt dit merk voorop, en dat geldt ook voor de Active Side-Guard Assist die niet alleen waarschuwt, maar ook echt de remmen inschakelt als er gevaar dreigt. Verder is er het Lane Keeping Assist systeem wat je helpt om tussen de lijntjes te blijven. Dit is mogelijk dankzij het elektronisch bekrachtigde hydraulische stuursysteem. Dat zorgt ervoor dat je tijdens het manoeuvreren met een pink in het stuur een rondje kunt maken, zo licht. Het zorgt er tevens voor dat de techniek je helpt om op de juiste koers te blijven. Ook hier loopt Mercedes voorop, bijvoorbeeld met de instellingen. Je kunt zelf aangeven of je rechts naast de streep wilt rijden, tegen de middenas van de weg of juist in het midden. Je zult dan merken dat het systeem een beetje in het stuur duwt om je te corrigeren. Daarbij moet gezegd worden dat de Actros dat erg voortvarend doet. Zodanig zelfs dat je steeds tegen zit te sturen, maar gelukkig kan dit systeem ook uit. Wij zouden een iets subtielere benadering waarderen. Iets anders is dat met het systeem ingeschakeld steeds een melding komt dat je het stuur vast moet houden. Dat deden we ook, maar kennelijk niet stevig genoeg.
Alles bij elkaar lijkt Mercedes hard toe te werken naar een autonoom rijdende truck. Zelf gas geven, remmen, de dode hoek bewaken en sturen kan hij al! Belangrijk is dat je als chauffeur goede instructies krijgt over wat deze prachtige systemen voor je kunnen doen. Ze domweg uitzetten is namelijk zonde, want ze kunnen de kans dat je weer heel thuis komt echt enorm vergroten.
Ruime opbergvakken
Mooi uitgevoerd bed
Fraaie lederen stoelen met stiksels
INTERIEUR
Voor wat betreft de cabine bleef alles bij het oude. Sinds de introductie van de letter L achter de naam voor de grootste cabines is er een verlaagd stoelframe waardoor je minder hoog zit. Verder ziet alles er keurig verzorgd uit. Veel functies worden bediend via het touchscreen, en dat is even wennen. De Actros L GigaSpace is enorm ruim, je hebt prima bedden, een mooie koelkast en hele mooie sfeerverlichting. En ja, de instap is hoog over vier treden, maar dan heb je wel een volledig vlakke cabinevloer. Onze versie had mooie lederen stoelen met fraaie stiksels, maar geen draaistoel aan de bijrijderskant. Een leuke optie vinden wij de relaxhoek die je kunt aanvinken op de optielijst. Dan heb je geen stoel voor de bijrijder, maar een soort hoekzitje met een tafeltje. Dat laat zich heel eenvoudig inklappen, waardoor je toch ook gewoon een onderbed hebt.
NIEUWS IN AANTOCHT
Zoals we al op verschillende foto’s op www.iepieleaks.nl hebben kunnen zien, werkt het merk met de ster hard aan de volgende Actros. Dat zal een wat meer gestroomlijnde truck worden, waarschijnlijk met een ruimere cabine zoals DAF die heeft. Dat die truck komt is zeker, wanneer is nog even afwachten. Tot die tijd zullen we het met de huidige Actros L moeten doen, en dat is zeker geen straf!