BIGtruck RoadTest

IS SUPER OOK BETER?

BIGtruck Reportage

Headerblok overlay desktop

BIGtruck Reportage

Headerblok overlay mobile

De Scania Super serie heeft een compleet nieuwe aandrijflijn. Niet alleen de nieuwe 13 liter motor, ook de versnellingsbak en de achteras zijn compleet nieuw. De aanduiding Super staat dus niet alleen voor de nieuwe krachtbron van Scania. In deze test onderzoeken we of de Super ook echt beter is dan de vorige generatie. De lat ligt hoog, want Scania claimt een 8% lager verbruik!

De Scania R-cabine kennen we al enige tijd, en dit voertuig, de Pollux, kennen we ook. Scania trad met deze zelfde ‘Jade Blue’ Scania namelijk ook aan in onze 1000 punten test. Een test die met de nieuwe Super aandrijflijn overigens met vlag en wimpel gewonnen werd door Scania. Sinds de 1000 punten test is de retarder verwijderd en zijn er wat subtiele lijntjes op de cabine geplakt. Verder is alles gelijk, dus met de nieuwe aandrijflijn en de zogenaamde ‘Catch tank’. Die Fuel Optimizing Unit is een kunststof 25 liter tankje dat aan de hoofdtank bevestigd is. In dat tankje vinden we een brandstoffilter, een waterafscheider en een pomp die de brandstof naar de motor stuwt.

Vanuit de hoofdtank stroomt de eerste 25 liter altijd naar dat kleine tankje waardoor dat altijd vol zit. Als je met een normale tank het zover laat komen dat er nog 25 liter in zit dan kan de aanzuigbuis droog komen te staan als je op een kleine helling staat. Met de ‘Catch tank’ kan dat niet, want die stuwt alle brandstof naar de motor. Je kunt dus probleemloos je hoofdtank leegrijden, want dan heb je altijd nog 25 liter aan boord. Dat is vandaag de dag toch al snel goed voor ruim 100 kilometer. Met die extra tank hoopt Scania dat er minder rondgereden wordt met een zinloze plas diesel in de tank.

NIEUWE MOTOR

De nieuwe krachtbron van Scania vervangt de bekende 13 liter motor waar dit merk al jarenlang op bouwt. Dat zijn grote schoenen om te vullen want de huidige 13 liter motor mag dan verouderd zijn met zijn lange stoterstangen en afzonderlijke koppen, hij was enorm betrouwbaar en bewezen zuinig. Toch heeft Scania, in de Traton samenwerking met MAN besloten om helemaal opnieuw te beginnen met een 13 liter motor. Door gebruik te maken van bovenliggende nokkenassen is deze motor klaar voor de toekomst met nog strengere emissie eisen. Hiermee heeft Scania nu voor het eerst een cilinderkop uit één stuk, maar het zorgt er ook voor dat dit merk nu eindelijk een echte motorrem heeft. De bovenliggende nokkenassen maken het namelijk mogelijk om een echte decompressierem te bouwen, de Compression Release Brake, kortweg CRB. De standaard motorrem levert 200 kW bij 2400 Nm, met de optionele CRB wordt daar maar liefst 343 Nm aan toegevoegd bij datzelfde toerental. Het zorgt er voor dat je op de meeste Europese routes dus echt geen retarder meer nodig hebt. Een bijkomend voordeel is dat je voortaan een Scania kunt bestellen zonder retarder, maar met ACC. Dat kon tot nu toe niet, maar de CRB levert voldoende vertraging om de ACC zijn werk te laten doen.

OVERDRIVE

De nieuwe versnellingsbak heeft een overdrive die alleen wordt gebruikt als de omstandigheden dat toelaten. Tot nu toe was de gedachte dat een directe overbrenging altijd zuiniger was maar Scania bewijst hiermee het tegendeel. De schakeling tussen 12 en OD merk je vrijwel niet, alleen daalt het toerental naar 850 bij 85 km per uur. Dat is even wennen, maar het werkt prima en met uitstekende resultaten. Nieuw is de functie van de knopjes aan de handle waar je de bak mee bedient. Als je de bovenste op groen zet, dan maakt de truck automatisch gebruik van de motorrem en de CRB als je remt, maar dan heel subtiel. Met het knopje naar rechts gaat dat wat harder, en schakelt de bak meteen terug. Met het onderste knopje op groen wordt de ‘Brake Blending’ helemaal in- of uitgeschakeld.

COMFORT

De Scania rijdt zoals we dat gewend zijn van dit merk. De zit is uitstekend, het zicht is goed en alles zit op de vertrouwde plek. Het geluidsniveau is aangenaam laag en de rijhulp assistentie is van hoog niveau. Zo werkt de ACC in de ‘Platooning’ mode heel relaxed. Het systeem bewaakt de tussenliggende afstand heel flexibel waardoor je ook in ACC heel zuinig rijdt. Verder zijn er de rijmodi Eco, Performance en Performance Plus waaruit je kunt kiezen. Aanbevolen wordt de Eco-stand op normale routes, maar bijvoorbeeld in de Ardennen is ‘Performance’ de juiste keuze volgens begeleider Johan Akkerman van Scania. Het leidde op onze rit in ieder geval tot meer dan uitstekende resultaten.

VERBRUIK

Voor een exacte vergelijking van het verbruik hebben we eigenlijk alleen de 540 pk versie die we in 2021 reden. Opvallend is dat het verbruik op het zware bergtraject veel beter is, maar net niet de beloofde 8% die Scania in het vooruitzicht stelt. Op het binnendoor traject werden we geplaagd door langzaam rijdend verkeer en extra stops, dus dat gaan we niet vergelijken. Op het snelweggedeelte haalt de nieuwe Super aandrijflijn meer dan 10% voordeel ten opzichte van de vorige krachtbron in 540 pk uitvoering. Daar staat echter tegenover dat het AdBlue verbruik hoger is. Bij de vorige motor was dat op onze testroute rond de 9%, de Super motor komt uit op 12% over de hele rit. Dat hogere AdBlue verbruik is een rechtstreeks gevolg van de toegepaste techniek bij de nieuwe 13 liter motor. Scania past hogere inwendige drukken en temperaturen toe waardoor de efficiency van de motor opliep tot meer dan 50%. Dat is ongekend hoog, maar daardoor produceert de motor wat meer NOx dan voorheen. Om dat ongedaan te maken heeft het nabehandelingssysteem gewoon wat meer AdBlue nodig. En ook al is Adblue ook duurder dan voorheen, de besparing die Scania hier realiseert, is een welkom gegeven in deze tijden van recordprijzen voor diesel.

Iep van der Meer

Vorige pagina

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Volgende pagina