BIGtruck Reportage

2CONNECT DEELBAAR CONTAINERCHASSIS

Gespecialiseerd containervervoerder Niek Dijkstra Transport uit Heerenveen zet twee Broshuis 2CONnect containerchassis in. Vaste chauffeurs Patrick en Marcel leggen uit waarom ze werken met deze deelbare chassis.

Het 2CONnect containerchassis is bedoeld voor het vervoer van twee 20Ft containers doordat het chassis op te delen is in twee delen. Hierdoor kunnen beide containers aan een dock geladen of gelost worden. Daarnaast kunnen er ook zware 40- of zelfs 45Ft containers vervoerd worden dankzij de 4 of 5 assen. Hierdoor is het Broshuis 2CONnect chassis optimaal flexibel inzetbaar, iets wat helemaal past binnen het werk van Niek Dijkstra uit Heerenveen.

Vandaag gaan we de weg op met chauffeur Patrick die een 2CONnect chassis als vaste oplegger achter zijn DAF heeft. Hij komt ‘plat’ het terrein op om vervolgens twee lege 20Ft containers te laden. Deze containers moeten bij Bakker Transport & Warehousing geladen worden voor export overzee. Op de eigen terminal van Niek Dijkstra in Heerenveen worden twee lege 20fts containers opgezet. Waarna Patrick naar het nabijgelegen warehouse rijdt.

TWEE VOLWAARDIGE TRAILERS

De beide delen van het 2CONnect chassis zijn normaal gesproken dus door een opleggerschotel met elkaar verbonden. De achterste oplegger schuift in het voorste chassis waarin de opleggerschotel verwerkt is op een schuifframe. Het geheim daarvan legt Patrick later uit. Het grote voordeel van de koppeling door middel van een kingpin is dat beide delen van het chassis ook zelfstandig als oplegger kunnen fungeren, compleet met achterlichten en een achterbumper.

CONNECTIE VIA EEN OPLEGGERSCHOTEL

Als de beide containers na een klein halfuur geladen zijn worden de opleggers weer samengesteld tot één chassis. Na het sluiten van de deuren kan het voorste gedeelte met twee assen weer herenigd worden met het achterste, drie assige deel. Patrick stuurt vakkundig de korte twee asser weer richting de drie asser waarna de beide chassis weer in elkaar schuiven. De schotel vergrendelt, en nadat Patrick dat heeft gecontroleerd draait hij de steunpoten weer in. Vervolgens worden de slangen en leidingen weer aangesloten waarna de beide delen weer één geheel vormen. Nadat ook van de achterste container de deuren gesloten zijn is de combinatie klaar voor transport.

DOUANESTAND

Omdat de containers naar het buitenland gaan moet de douane de containers nog wel kunnen controleren, maar de voorste deuren zijn nu niet bereikbaar voor inspectie. ,,Dat is de reden van de schuifschotel, want daarmee kan ik zonder de beide delen van elkaar los te koppelen toch ruimte maken om de deuren te openen’’ aldus Patrick. Hij demonstreert hoe dat werkt, en dat blijkt heel eenvoudig. Door de schuifschotel vergrendeling los te maken en de achterste helft op de rem te zetten schuiven de beide delen ongeveer een meter uit elkaar. De douanier, in dit geval gespeeld door collega Marcel kan hierdoor een blik werpen op de inhoud van de voorste container.

Nadat de beide helften van de 2CONnect weer in elkaar zijn geschoven kan Patrick op pad, richting Rotterdam. Daar levert hij de beide 20Ft containers in om vervolgens een zware 40Ft container op te zetten. Daarmee blijkt ook in de praktijk de grote flexibiliteit van het Broshuis 2Connect chassis.

Iep van der Meer

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!