BIGtruck Showtruck

HET ZIT 'M IN DE DETAILS

Bij G&J van Leeuwen uit Bruchem kwam een schitterende nieuwe Scania in de vloot, voorzien van details die je zeker niet elke dag ziet. William Siben ging langs om er het fijne van te weten te komen.

Champignons, passend in allerlei gerechten, we kennen ze allemaal wel. Als saus, soep, of verwerkt in een gerecht, velen vinden ze lekker. Ook in Nederland worden veel champignons geteeld, en als voeding daarvoor wordt veelal compost gebruikt. De compost voor deze teelt komt met name van paardenmest af, waar weliswaar een luchtje aan zit, maar die door zijn samenstelling uitermate geschikt is voor de teelt van deze smakelijke paddenstoelen. Er zijn enkele transportbedrijven in Nederland die gespecialiseerd zijn in het streng gereguleerde vervoer van de paardenmest.

Een van deze bedrijven is G&J van Leeuwen Transport uit het Gelderse Bruchem. Zij zijn al ruim 40 jaar gespecialiseerd is in deze tak van transport. Naast het transport, bieden ze ook speciale containers aan die gehuurd kunnen worden bij gebrek aan opslagruimte op locatie bij de klant. Van Leeuwen staat in de transportwereld ook bekend om de fraaie trucks waarmee ze hun werk uitvoeren. Keer op keer wordt elke truck weer een pareltje, ook voor mensen die weinig tot niets met transport hebben.

MONTEUR WERD CHAUFFEUR

Vorig jaar werd de jongste telg van het wagenpark bekroond tot mooiste truck van Nederland. Deze machine wordt bestuurd door chauffeur Cobus Nagel. De 29-jarige chauffeur uit Ophemert koos eerst voor een opleiding tot monteur. Daarvoor, vanaf zijn 16e, was hij meer bezig met loonwerk. Na nog een paar jaar diverse takken van transport ervaren te hebben, kon hij op 25-jarige leeftijd aan de slag in Bruchem. Zijn eerste truck was een DAF XF105, waarna hij nog 2 jaar op de ''oude'' Scania R-Highline heeft gereden.

Eind mei 2020 werd bij Scania Den Bosch een hagelnieuwe truck afgeleverd, de nieuwe voor Cobus. Het werd een Nextgen R580 bakwagenchassis met hydraulisch gestuurde achteras. Voor de opbouw van de carrosserie ging de Scania naar Van Rijssel in Asten. Op zowel de Scania, alsmede de later in juli geleverde GS Meppel aanhangwagen werden daar voorzien van aluminium bakken. Beide bakken werden voorzien van een automatisch afnetsysteem, die op de truck werkt op hydrauliek, en op de aanhangwagen dmv luchtdruk. De aanhangwagen heeft een kippersysteem, zodat deze snel gelost kan worden. Achterop de bakwagen staat een laadkraan, waarmee zowel truck als de aanhanger geladen wordt, en waarmee de truck ook weer mee gelost wordt.

VERLICHT HOEFIJZER IN GEREEDSCHAPSKIST

Van Rijssel voorzag de aanhanger van de gladde sideskirts, evenals gladde side beplating op de rechterzijde van de truck. Achter de gestuurde as kwam een kleine kist voor onder andere kettingen voor de kraan, zodat Cobus de eigen paardenmestcontainers met de kraan kan laden en lossen. De linkerzijde van het chassis werd voorzien van diverse kisten. Dit alles vervaardigd uit aluminium. De laatste kist voor de achterassen is helemaal uniek gemaakt. Die werd voorzien van een paar gereedschapsladen, en werd bekleed. De bovenste lade is zelf ontworpen, en heeft diverse handgereedschappen, die in een uit hout gefreesde plaat liggen, waarin alles zijn eigen plekje heeft gekregen, In het midden valt een met hydrodip behandeld hoefijzer op, dat rood verlicht wordt. Achter de andere deurtjes schuilen het hydraulische systeem en de accu's. In de kleine kist achter de assen is plek voor een stokzaag, zodat eventuele laaghangende takken weggezaagd kunnen worden, om de lak van de truck te sparen.

VERLICHT HOEFIJZER IN GEREEDSCHAPSKIST

Zowel truck als aanhangwagen kregen andere achterbumpers met ronde lampen, en ook bovenop de bak van de aanhanger werden de ronde lampen gemonteerd. Alle markeringsverlichting aan de zijkanten matchen over de gehele combinatie en zijn in de carrosserie weggewerkt. Dat is ook gebeurd met alle werklampen, ook die steken niet uit. Diverse extra's op de cabine werden gemonteerd door een monteur uit de regio, Martijn Bekker. In de dakspoiler zit een set zwaailampen, het dak werd voorzien van vier lange luchthoorns, en Scania 2-Serie toplampen. Een andere zonneklep, met daarboven een lichtbak met vijf verstralers erop, en twee Michelin poppen ernaast sieren de voorzijde van de cabine. Om de Scania een extra stoere uitstraling te geven, werd ook nog een bullbar gemonteerd, inclusief vier verstralers. Het geheel rolt op Alcoa Durabright velgen.

Deze paarden zijn evenals de handgrepen, sierstrips op het dashboard en stuurwiel met een houtlook hydrodip behandeld. De eerder genoemde bekleding in de zijkist is een match met de bekleding in de cabine. Ook het linker buitenvak van de cabine in bekleed, en voorzien van een houten V vormig opbergvak voor de flessen met schoonmaak en poetsmiddelen. Voor wie dacht dat de truck zo wel klaar zou zijn, is er nog een extra verrassing. Ook het interieur van de Palfinger kraan werd nog bekleed in dezelfde stijl als de cabine. Incl V8 logo, speakers, en hydrodip.

Het harde werk en aandacht voor detail werd afgelopen zomer bekroond toen de Scania verkozen werd tot mooiste truck van Nederland. Ook al zit er een luchtje aan dit transport, het wordt dan wel met klasse opgehaald en vervoerd!

William Siben

Vorige pagina

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!