BIGtruck Rij-impressie
REMMEN MET EEN PIENTER POOKJE
BIGtruck Rij-impressie
REMMEN MET EEN PIENTER POOKJE
DAF Trucks mag dan een nieuwe serie middelzware trucks in ontwikkeling hebben, die hoogstwaarschijnlijk XD gaat heten, voorlopig wordt de CF nog gewoon verkocht. Dat geldt ook voor de elektrische versie, de DAF CF Electric. Wij kregen die truck een paar uurtjes mee voor een eerste rij-impressie met een totaalgewicht van 26 ton, maar de CF Electric is vrijgegeven tot 37 ton.
Tot nu toe zie je vooral bakwagens die elektrisch uitgevoerd worden. Denk aan de nieuwe Mercedes eActros die bij Simon Loos rijdt, de Volvo’s FE en FL Electric, de Scania 25P en de MAN eTGM. Maar het is ook onze redactie opgevallen dat klanten, ook in stadsdistributie, vooral zitten te springen om trekkers. Daarmee kun je bijvoorbeeld opleggers het laatste stukje de stad in brengen waardoor ze universeel inzetbaar zijn. DAF heeft een antwoord, en niet met een prachtige toekomstvisie, maar gewoon nu al leverbaar.
ACTIERADIUS EN RIJDEN
‘’Maar hoe ver komt die dan’’ is de eerste vraag die iedereen stelt. De trekker-uitvoering van de CF Electric kan maximaal 220 km rijden voordat hij weer aan de stekker moet. Als bakwagen komt hij wat verder, namelijk 250 kilometer. Het rijden met een elektrische truck is, ook bij DAF, kinderspel. Je moet even kijken of alles inderdaad ‘aan’ staat, want geluid van een draaiende motor ontbreekt natuurlijk. Dan schakel je de versnelling, de CF Electric heeft er maar één, in en dan rij je behoedzaam weg. Meteen merk je dan al dat er flink wat trekkracht beschikbaar is. Dat klopt, DAF geeft een trekkracht op van 2000 Newtonmeter en wanneer het echt moet, zelfs 3800 Newtonmeter. Dat is trekkracht uit de categorie van een Zweedse zestien liter motor, of een V8 topmodel uit datzelfde land, maar dan zonder de bekende roffel uit de uitlaat.
FIJNE DISTRIBUTIETRUCK
De DAF CF Electric gedraagt zich verder zoals we dat kennen van de CF. De trekker is eenvoudig te besturen, biedt voldoende uitzicht rondom en heeft een fijne, lage instap. Daarmee is het een fijne distributietruck die bovendien nauwkeurig stuurt op rotondes en bij versmallingen. Het grootste verschil is dan ook het geluid, of het ontbreken daarvan. Binnen de bebouwde kom hoor je niks en dat went akelig snel. Als de snelheid toeneemt dan ga je een hoog gierend geluid vernemen, zoals de Amsterdamse trams van vroeger. Dat geluid hoor je dus ook op de snelweg, maar eigenlijk is dit dan ook een voertuig voor in, of rondom de stad. Toch denken wij dat de DAF CF Electric beter af zou zijn met een versnellingsbak zoals we die ook bij andere merken zien. Bij dit model is de aandrijving namelijk één op één. DAF bouwt de elektrische CF in samenwerking met VDL, een bedrijf dat inmiddels honderden elektrische stadsbussen bouwde met een soortgelijke aandrijflijn. Daarmee is er sprake van een beproefd concept.
REMMEN MET EEN 'POOKJE'
Wanneer je het gaspedaal los laat, begint de DAF CF al met regenereren van energie. Daarna is het zaak om zo min mogelijk het rempedaal te gebruiken, maar te remmen met de stengel aan de stuurkolom die DAF-rijders kennen van de retarder. Dit went bijzonder snel en je krijgt al gauw door dat dit de manier is waar je met een elektrische een serieus verbruiksverschil kunt maken vergeleken met een diesel. Ga maar na: remmen met een diesel betekent opwarmende remschijven. Wanneer je een retarder inschakelt, warmt die ook op. Allemaal energie die verloren gaat. Met een elektrische trucks is dat verleden tijd. Die brengt de energie uit weerstand van je remmanoeuvre terug in het batterijpakket. Daardoor neemt je actieradius niet zo snel af. Tenminste, wanneer je veel stop ’n go verkeer hebt. Het ‘nieuwe rijden’ geldt dan ook niet voor de elektrische CF, want in plaats van uitrollen helpt het juist als je stevig remt met de elektrische retarder. Daarmee kun je de actieradius behoorlijk verlengen, en daarmee is de truck erg geschikt voor stadswerk. Om dezelfde reden ben je op de snelweg al snel klaar bent met de beloofde 220 kilometer, want daar rem je vrijwel niet.
WAT BETER KAN
DAF uit dat DAF Connect verbonden is met deze elektrische truck, maar we komen er niet achter wat het effect is van dat remmen zonder rempedaal. We kunnen alleen zien dat na een rit van een dikke 40 kilometer, voornamelijk in stedelijk gebied, de batterij nog voor 81% geladen is. Daarmee maakt DAF zijn claim met betrekking tot de actieradius waar. Maar we zouden best nog meer te weten willen komen over deze nieuwe techniek.
NIEUWE DAF
Eerder dit jaar kwam DAF met een bericht dat de CF een opvolger krijgt. Hoogstwaarschijnlijk gaat die XD heten, al wil DAF dat niet bevestigen. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat er ook van die nieuwe generatie van de XD en de XF al snel elektrische varianten zullen komen. Getuige de vorderingen bij de concurrentie zal ook DAF niet achter kunnen blijven bij het vergroten van de actieradius van die trucks, richting het dubbele van wat er nu mogelijk is. Daarnaast heeft DAF al een waterstofverbrandingsmotor getoond waardoor CO2 neutraal rijden ook voor de langere afstand belangrijk vergroot wordt. Wanneer die in productie gaat is echter nog afwachten.
NIEUWBOUW
Op het terrein van de DAF-fabriek in Eindhoven, zagen we dat er een stuk grond werd geëgaliseerd, waar te zijner tijd elektrische trucks gebouwd gaan worden. DAF hoopt dat het over drie jaar, tot 2.000 elektrische trucks per jaar kan bouwen. Daarmee kleurt DAF keurig binnen de lijntjes van het Klimaatakkoord. De toekomst zal uitwijzen of dit haalbaar is.