BIGtruck Column
NIEUW SPEELGOED
Jarno van den Noort schrijft over zijn ervaringen onderweg in zijn column. Deze keer ligt zijn focus op de nieuwe trailers die zijn werkgever recent aanschafte.
De overname van GVT door ID Logistics wordt nu duidelijk zichtbaar. Het ID logo prijkt al langere tijd op onze panden en nu zijn ook de trekkers en trailers aan de beurt. Deze rit kreeg ik een nieuwe Krone twee-assige oplegger mee. Met 15 adressen kan ik deze nieuwe 13,60 eens goed aan de tand voelen.
Een tijd terug hadden wij als personeel de primeur om de nieuwe huisstijl te mogen aanschouwen. Op onze hoofdvestiging Benelux in Tilburg werd een DAF en een Krone oplegger getoond in de nieuwe kleuren. Toch wil je als chauffeur liever niet naar een auto kijken die in een hal staat geparkeerd, je wilt ermee werken. Eindelijk was het dan zover dat ook ik op pad mocht met een nieuwe Krone oplegger. En van nieuw speelgoed word je altijd blij.
DRUK DAGJE
Hoofdzakelijk rijden we met twee-assige trailers. Onze distributieritten bevatten meestal geen zware vrachten, dus is een twee-asser prima geschikt voor ons werk. Deze rit heb ik 15 stops. 13 losadressen en 2 laadadressen. Ik begin in Heerenveen en werk al lossend richting Groningen. Hier kan ik laden bij een vaste klant en daarna kan ik de oplegger afladen bij onze vestiging in Veendam.
ALLES NIEUW
De meeste opleggers bij ons zijn van Schmitz, dus hiermee vergelijk ik de Krone. Tijdens het rijden voel ik weinig verschil. De Krone reageert en manoeuvreert gelijkwaardig als de Schmitz. Bij de Krone zit de REMA-stekker, dit is stekker om de laadklep van stroom te voorzien, tussen de aansluiting van de luchtslangen. Hierdoor moet ik op de traanplaat klimmen om de stekker aan te sluiten. Bij de Schmitz zit deze op het kopschot gemonteerd en dan kun je er makkelijker bij om de stekker aan te sluiten. De Krone heeft wel een handige lus aan de achterkant van de trailer zodat je makkelijk in de trailer kan klimmen. Op de uiterlijke kenmerken na zijn dit wel de verschillen.
Je merkt aan alles dat de oplegger nog nieuw is. Er zit nog geen speling op de deurstangen en de deuren vallen goed in de sloten. Ook de deurvastzetters veren lekker soepel. Alles werkt zoals het hoort…….of toch niet?
HOU JE KLEP
De rit verliep soepel totdat ik de laadklep moest gebruiken. De REMA stekker aangesloten, het oranje contactsleuteltje omgedraaid, de bedieningsknoppen indrukken en toen gebeurde er niets. Nog een keer kijken of de REMA stekker goed zit, ander contactsleuteltje geprobeerd, maar wederom gebeurde er niets. Dan de zekering controleren. De zekering zit verscholen achter een doorzichtig kapje die ik met een kruisschroevendraaier los moet draaien. Na het losdraaien van dit kapje kwam het euvel tevoorschijn: Een doorgebrande zekering. Zekering vervangen en de klep ging als de brandweer. Nu moet je niet denken dat ik een Handige Harrie ben, maar verder kijken dan je neus lang is helpt altijd.