BIGtruck Interview

BERTUS RIJDT WEER!

BIGtruck Reportage

BERTUS RIJDT WEER!

Bertus Steert is al heel lang een geroutineerde chauffeur, maar in de herfst van vorig jaar raakte hij zo maar betrokken bij een ernstig ongeval. Sinds kort rijdt Bertus weer, en dan ook nog met zo’n mooie grote DAF XG!

Het gebeurde op 15 oktober om half vier net buiten Le Havre. Daar had Bertus zijn bulktrailer weer vol geladen en dus lekker op huis aan voor het weekend. Maar het liep heel anders. In een en flauwe bocht raakte een personenwagen op de weghelft van Bertus, die met volle snelheid op de DAF XF van Bertus klapte. Laatstgenoemde week al wat uit, maar door de klap raakte de combinatie van de weg af en kantelde.

ARROGANTE POLITIE

Naar wat er nu precies gebeurd was, kon Bertus alleen maar gissen. “Het ging allemaal heel snel en daarna ben je machteloos. Ik werd bevrijd uit mijn cabine en wat me altijd blij blijft is de afstandelijke en arrogante houding van de Franse politie. Alsof wij het leuk vinden om zoiets te moeten mee maken! Vanzelfsprekend werd de tacho van Bertus uitgelezen. Niks aan de hand. De truck of wat er nog van over was, werd gecheckt. Ook allemaal goed voor elkaar. “Uiteindelijk vond ik mijn telefoon terug en kon ik mijn zoon bellen, die ook chauffeur is. Daarna TVM gebeld en toen ging het allemaal snel. De begeleiding van TVM was top.”

OMZETVERLIES

Van de DAF van Bertus was niet zo veel meer over. “De Franse berger die door TVM was ingeschakeld, deed zijn werk goed.” Maar is dat voldoende? Tacho-gegevens moeten goed worden bewaard, in het geval van claims van de tegenpartij. En de omzetvergoeding is volgens de Franse wet karig. Bertus kan hooguit gedurende een maand op 68 euro per dag rekenen. Meer niet. “Dus er moest wel wat gebeuren, anders komen we nog verder in de problemen.” Een ander gegeven is dat Bertus toen hij eenmaal weer thuis was, bangig was om weer te gaan rijden. Eerst met de personenauto, daarna met mijn zoon een stukje met de vrachtwagen. Het ging eerst niet makkelijk, maar later trok dat gelukkig weer bij.”

ZEVEN WEKEN

In de zeven weken die volgden, kwam er veel goed. Bertus is het type eigen rijder dat zich goed verzekerd heeft, waardoor hij niet meteen in de problemen komt. “Bij dat pakket van de verzekeraar zit ook een afsleepdienst en rechtsbijstand.” Met dat in gedachten, kon Bertus in gesprek met zijn opdrachtgever, Burko uit Zeewolde. “Daar dachten ze ook goed mee. Ik kon meteen beginnen op een oudere truck die als het ware in een hoek stond te niksen. Dus dat kwam eigenlijk mooi uit voor hun. En natuurlijk voor mij, want nu hoefde ik niet te huren.” Intussen regelden de verzekeraar en de berger dat het wrak naar Nederland kwam. Meteen stond er een expert bij. De conclusie werd dat het wrak doorverkocht zou worden. Bertus keek intussen om naar een jonge gebruikte truck en natuurlijk naar een andere trailer. “Die trailer, daar had ik geluk mee. Ik kon een exemplaar uit 2013 overnemen van een collega die ermee stopte. Maar een geschikte trekker vinden bleek moeilijker.

"HET MOET PRECIES BIJ JE PASSEN, NET ALS DIE TRAILER, MAAR DAT LUKTE NIET. UITEINDELIJK ZIJN WE MET DAF IN GESPREK GERAAKT, WAAR DUS DEZE NIEUWE XG UIT IS GEKOMEN"

BERTUS STEERT

WEER DE WEG OP

Zo kan Bertus Steert de weg weer op. Op zijn 63e begint een nieuw hoofdstuk en hij heeft er zin in. Op de dag van ons gesprek is hij net terug van een rit naar het Noord Franse Nancy. Over zijn nieuwe DAF raakt hij niet uitgesproken. De ruimte in de cabine. Het lange chassis. De veiligheidssystemen. Ga zo maar door. Zoals hij zelf zegt: “Ik kan me niet voorstellen dat ik geen eigen auto heb.”

Tim de Jong

Vorige pagina

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!