BIGTRUCK REPORTAGE
TANK VAN 27,5 x 4,3 METER OP TRANSPORT
Jan Jongsma Internationaal Tank- en Keteltransport uit Steenwijk nam met het transport van een enorme melktank vanuit Uddel naar Hoogeveen een behoorlijke uitdaging aan. Die uitdaging zat niet zo zeer in de 27,50 meter lengte, de breedte van 4,32 meter en het gewicht van 24 ton, maar vooral met de route. Vanuit de productie van De Bruin Process Equipment in Uddel moest het transport namelijk over smalle landweggetjes en door de kom van het kleine, Veluwse dorpje vervoerd worden.
Jan Jongsma werkt samen met zijn zonen Kris en Joery. Ze rijden beiden met een dikke Scania V8, Jan zelf zorgt voor heel veel regelwerk, de planning en de begeleiding vanuit zijn tot camper omgebouwde MAN TGE begeleidingswagen. De productie van de enorme RVS tank vond plaats bij De Bruin in Uddel. De locatie waar dat plaatsvindt is eigenlijk een boerenerf, maar in de loop van de tijd is dat een echt constructiebedrijf geworden. Wel staan er nog steeds koeien op stal. “De Bruin is ooit begonnen met het zelf maken van een RVS bak en tanks voor eigen gebruik op de boerderij. Toen hij aanvragen kreeg van andere boeren in de omgeving is hij zich gaan toeleggen op de productie van RVS ketels en tanks, en inmiddels is het een grote speler op die markt. Naast deze locatie heeft het bedrijf ook een vestiging in Zutphen, maar de echt grote tanks komen hier vandaan”, aldus Jan Jongsma. Wij praten bij terwijl Kris en Joery de onlangs aangeschafte Nooteboom trailer klaar maken voor deze lading.
KETELBED, MAAR NU EVEN NIET
Jan vertelt verder: “Eigenlijk hoort zo’n tank in een ketelbed oplegger, waardoor hij zo laag mogelijk vervoerd kan worden. De tank ligt dan tussen de uitschuifbare balken van de oplegger, zo dicht mogelijk bij de straat om de hoogte beperkt te houden. Het nadeel is dan echter dat de oplegger laag bij de grond erg breed wordt, en dat is hier een grote handicap. Door de krappe bochtjes staat dan alles in de weg. Om die reden vervoeren we de tank eerst op deze uitschuifbare Nooteboom. Die is perfect voor deze inzet. We rijden hiermee het dorp uit, naar Harderwijk. Daar wordt de tank overgeladen in onze Broshuis ketelbed trailer, waarna hij onder de viaducten door past naar Hoogeveen.”
Voor het zover is moet de tank eerst geladen en vastgezet worden. Met twee kranen wordt de enorme RVS tank geladen en gezekerd, waarna de breedteborden worden uitgezet. “Zo, nu eerst eten want we mogen voor acht uur vanavond de weg niet op volgens de vergunning”, aldus Jan. Als we aan tafel zitten verschijnen ook de twee extra begeleiders. In totaal zijn er drie nodig voor dit transport namelijk. Na het eten, de klok gaat inmiddels richting acht uur, gaan we terug en zet het transport zich in beweging. Kris rijdt stapvoets met zijn Scania R580 6x4 van het terrein af, het smalle landweggetje op. Daarbij wordt de hele breedte van het weggetje ingenomen door de combinatie. Lantaarnpalen ontwijkend en onder het toeziend oog van de begeleiders nadert het transport het dorpje Uddel. Een kleine schare kijkers staat ondanks de regen te wachten op het transport, maar Chris laat zich er niet door van de wijs brengen.



Gebruikmakend van de hydraulische besturing van de Nooteboom oplegger weet Kris alle obstakels te ontwijken. In het centrum wordt rechtsaf geslagen, wat lukt na twee keer steken. Daarbij rijdt de vooras van de trekker over rijplaten die op het trottoir gelegd zijn om de bestrating te beschermen. Een aantal verkeersborden is van tevoren al verwijderd. Stapvoets rijdt de Scania het dorp uit, op naar Harderwijk. Op de route zijn een aantal rotondes aangelegd die een uitdaging vormen, maar langzaam maar zeker worden ook die obstakels genomen. In Harderwijk wordt de vierbaans kruising met stoplichten helemaal afgesloten door de begeleiders. Hier moet Kris eerst rechtdoor, en dan achteruit links af om vervolgens weer rechtdoor te rijden. Het is de enige mogelijkheid om deze kruising te passeren. Vervolgens moet hij ter hoogte van de Burger King achteruit een zijweg in. Hier staan twee kranen klaar om de tank over te laden in het ketelbed.
Terwijl Kris de tank los maakt en klaar maakt voor het hijswerk halen Jan en Joery de Scania R580 8x4 trekker met de ketelbed dieplader op. Die stond geparkeerd bij Routiers Nunspeet en dat zorgde bijna voor vertraging. Joery: “Ik had hem zo geparkeerd dat ik zo weg zou kunnen maar desondanks waren andere trucks zo geparkeerd dat ik er maar net uit kon!” Intussen hangt de tank al boven de trailer, waarna Kris er onderuit kan. Nadat de Nooteboom is uitgeschoven kan de intussen uitgeschoven Broshuis er onder gereden worden. De tank wordt keurig in het ketelbed gelegd en weer vastgezet met zware spanbanden. Vervolgens zet het transport zich in beweging naar de A28, om zo naar Hoogeveen te rijden. De viaducten op die route zijn hoog genoeg, alleen bij afslag Rogat wordt er gestopt. Daar scheelt het maar een paar centimeter, waardoor Joery hier even stapvoets onderdoor moet.
De volgende ochtend wordt de tank op het terrein van DOC kaas in Hoogeveen gelost. De twee kranen van Dick ten Klooster uit Hasselt die gisteravond nog hielpen met overladen, staan op het terrein opgesteld. De tank moet niet alleen gelost worden, hij wordt ook meteen geplaatst bij de andere tanks van DOC Hoogeveen. Voor het zover is worden eerst de trappen en bordessen gemonteerd die door een eigen truck van De Bruin zijn aangevoerd. Vervolgens wordt de enorme melktank bijgeplaatst in het indrukwekkende tankpark in Hoogeveen. Voor de familie Jongsma zit het er op voor deze week. Steenwijk is niet ver en het weekend kan beginnen.
Iep van der Meer