BIGTRUCK REPORTAGE
LEOPARD TANK OP TRANSPORT
Tijdens de Belgium Auto Show in Gent, kortweg genaamd de BAS, was er een heuse Leopard 1 tank te zien in de Expo in Gent. Het indrukwekkende voertuig stond op de stand van Het Belgische War Heritage Institute, maar voordat hij daar stond te shinen moest hij eerst vervoerd worden. Daarvoor werd Eggermont Grondwerken en Transport uit Deinze ingehuurd.
Chauffeur Lander Neiring vertrok om twee uur in de middag op het terrein van Defensie in Brasschaat met zijn MAN TGS 33.510 6x4 trekker. Achter de stoere MAN is een vijfassige Faymonville semi- dieplader gekoppeld waar de Leopard op moet. Een keurige combinatie en de MAN staat er opvallend fris bij, al is hij al drie jaar oud. “Eigenlijk komt deze klus net wat te vroeg voor de foto’s want over twee weken krijg ik mijn nieuwe trekker. Dat wordt een Volvo FH16 780 6x4, wel even wat anders dus”, aldus Lander. We hebben het maar even te doen met de MAN, en eigenlijk is het wel een stoere auto, zo hoog op de poten. In zijn grijze kleurstelling misstaat het voertuig niet in een militaire omgeving zoals hier in Brasschaat.
LEOPARD TANK
Op het militaire, niet voor bezoekers toegankelijke, terrein staat nog een schat aan materiaal. Argeloze voorbijgangers zullen er niet veel meer in zien dan een heleboel oud ijzer, maar voor kenners is het hier smullen. Zo staan er oude tanks uit de Tweede Wereldoorlog, zoals de Patton M46 en M47 tanks, maar ook na-oorlogsmaterieel zoals Belgische Minerva jeeps, een stoere Berliet bergingstruck en zelfs Russisch oorlogsmaterieel. De Leopard 1 tank, voorzien van een MTU Maybach V10, 37 liter dieselmotor met 850 pk die Lander moet laden is een uniek exemplaar.
De zogenaamde Mexas uitvoering is voorzien van extra bepantsering en was eigenlijk een prototype. De zware vechtmachine weegt 43 ton en heeft maximaal 600 liter diesel aan boord. Daarmee kan over de weg zo’n 500 kilometer afgelegd worden. In het terrein is 600 liter goed voor 300 kilometer. Dat is dus één kilometer op twee liter! Pieter Gouwy van het museum: “Het bijzondere van de Leopard is dat met behulp van een bergingstank binnen 20 minuten de complete motor met versnellingsbak kan worden gewisseld. Dat is nog steeds uniek.”
FAYMONVILLE SEMI-DIEPLADER
Nadat de oplegger is verbreed wordt de Leopard gestart. Dat gaat gepaard met een indrukwekkend geluid. De zware Maybach V10 produceert zonder twijfel het meest indrukwekkende diesel geluid dat we kennen. Even ontsnapt er een grote zwarte rookpluim uit de roosters in de zijkanten, waarna het monster zich in beweging zet. Zonder problemen rijdt de Leopard over de, in de breedte uitgeschoven oprijkleppen van de Faymonville oplegger, waarna de zware machine stevig wordt vastgezet met kettingen. “Het is een hele bijzondere lading, maar dit is vandaag niet het zwaarste wat ik vervoerd heb", aldus Lander. Hij rijdt dagelijks met zware graafmachines van Eggermont en af en toe met lading voor derden. Lander: “Wij doen ook transport voor derden, maar meestal heb ik het druk genoeg met onze eigen machines. Dit is toch wel even een apart ritje tussendoor.”
DE BELGISCHE FILES
Nadat alles is vastgesjord en met de breedte bordjes op de juiste plekken gezet, zet het transport zich in beweging, richting Gent. Dat gaat in België niet over de snelweg, maar binnendoor. We rijden eerst de N1, dwars door de wijken van Antwerpen, om daarna via de havens naar de Liefkenshoektunnel te rijden. Door de binnenstad past het hier en daar maar amper, maar het lukt. Als we de E19 oversteken staat daar de gebruikelijke megafile richting de Kennedytunnel, maar ook wij ontkomen niet aan de spreekwoordelijke Belgische files. Vooral net na de Liefkenshoektunnel is het aanschuiven geblazen. Het blijft je verbazen hoeveel vrachtverkeer er rond Antwerpen zich dagelijks in de files duikt. De chauffeurs laten het gelaten over zich heen komen. Zo gaat het hier nou eenmaal dagelijks.
EXPO GENT
Als de files rond Antwerpen achter ons liggen loopt het vlot. Begeleider Thijs de Vlamynk zorgt ervoor dat het verkeer gewaarschuwd wordt voor de brede lading en samen rijden de heren met fluks tempo richting de Expo in Gent. Daar wordt de V10 weer gestart, waarna de Leopard de Expo binnenrijdt. Daar is hij in goed gezelschap, want ook het Belgische leger is aanwezig op de BAS 2025, met moderne Tatra- en Mercedes-Benz legertrucks, een Oshkosh en zelfs een echte F16 straaljager!
Amper een maand nadat wij deze reportage maakten kreeg chauffeur Lander zijn nieuwe Volvo FH16



Iep van der Meer