BIGTRUCK TECHNIEK
DE NEUZEN VAN VLASTUIN
Vlastuin Truckopbouw heeft zich gespecialiseerd in een gat in de markt dat ontstond toen Scania stopte met de bouw van torpedo-trucks. Na de 4-serie torpedo, de ronde Bullnose, werd met de komst van Euro 4 de productie van torpedo-trucks gestaakt. Vlastuin Truckopbouw zag toen een markt, en dat leidde tot de ombouw van frontstuurtrucks tot torpedo’s.
De eerste trucks die werden gebouwd waren gebaseerd op de vorige generatie van Scania. “Dat maakte het voor ons relatief eenvoudig, want die onderdelen waren gewoon leverbaar. Op die manier bouwden wij Euro 4, 5 en 6 Scania’s om tot torpedo modellen, gebruikmakend van de originele neus. Vaak waren dat bestaande trucks, waarvan dan het chassis verlengd moest worden”, aldus Hendrik Vlastuin.
Toen Scania in 2017 met de NextGen serie kwam paste de neus van het vorige model daar niet voor, waardoor er een eigen ontwerp gemaakt moest worden. Hendrik Vlastuin: “Na ruim twintig trucks van de vorige generatie omgebouwd te hebben, zagen we de vraag alleen maar toenemen, waardoor wij toen een ontwerp gemaakt hebben voor een NextGen Torpedo. De eerste nieuwe Scania heb ik toen uit Polen gehaald en omgebouwd.” Voor de ombouw van een 6x2 trekker met sleepas wordt er af-fabriek een chassis besteld met een wielbasis van 395. Daardoor hoeft het chassis niet verlengd te worden.
ORIGINELE ONDERDELEN
Het hele chassis, inclusief de frontpartij met de koplampen, de onderrijbeveiliging en het radarsysteem blijven origineel. Eigenlijk wordt alleen de cabine naar achteren verplaatst, waarbij ook de originele cabine-steunen verplaatst worden. Technisch blijft de truck dan ook helemaal zoals hij uit de fabriek kwam. Op het kenteken wordt door de RDW de vermelding ‘torpedo’ toegevoegd maar de merknaam blijft gewoon Scania. Hendrik Vlastuin: “Wij hebben de hele homologatie volgens het boekje doorlopen als zogenaamde ‘tweede fase bouwer’ van trucks. Daardoor is export van deze trucks ook geen probleem, want er zitten gewoon originele papieren bij. Ik vind het enorm belangrijk dat alles origineel blijft. Daardoor kun je met deze trucks bij iedere Scania dealer terecht.”
AANPASSINGEN
Bij de ombouw van de trucks komt toch meer kijken dan je verwacht. Ga maar na, de instappen passen niet meer, maar ook de onderkant van de deuren en de kastjes achter de deur moeten worden aangepast. Verder moet de cabine aansluiten op de nieuwe neus, en ook daarvoor werd een speciaal onderdeel ontworpen. Ook de zijfenders van de torpedo modellen zijn geheel in eigen huis ontwikkeld door Vlastuin. Die lopen nu strak in één keer door tot aan de vooras, met daarin ook de opstappen. Die zijn dan weer wel origineel van Scania, net als de sierlijsten.
NIEUWE NEUS
Het succes van de Scania neuzen is zo groot dat de mal waarin de motorkap wordt gemaakt inmiddels aan vervanging toe was. Voor Vlastuin reden om het ontwerp aan te passen. De nieuwe generatie heeft dan ook een nieuwe neus, met wat meer vloeiende lijnen en een gewijzigde frontplaat waar het merk op staat. Het maakt het geheel wat minder hoekig, en dat staat de truck bijzonder goed. Alle nieuwe trucks die nu gebouwd worden, krijgen deze nieuwe neus.
De trucks worden door Vlastuin Truckopbouw in Renswoude omgebouwd, net als de Volvo FH Torpedo trucks. Daarbij worden ook kisten, chassisafdekking en achterbumpers gebouwd en gemonteerd, alles op maat en geheel naar wens van de klant. Zo zien we niet alleen torpedo-trucks, maar ook fraai afgewerkte frontstuurtrucks in de werkplaats staan. Het meest opvallende en spraakmakende zijn echter de stoere neuzen die hier in Renswoude gemaakt worden.
TRUCKOPBOUW
INTERNATIONAAL SUCCES
De NextGen Torpedo trucks zijn een succesnummer. In de werkplaats staan nummer 75 en 76 naast elkaar, maar het orderboek zit behoorlijk vol. Het merendeel van de auto’s gaat naar het buitenland. Vooral in Ierland zijn de trucks populair, maar ze rijden ook in Duitsland, België, Zweden, Oostenrijk en Frankrijk. Binnenkort wordt de eerste Scania Torpedo zelfs geëxporteerd naar Nieuw Zeeland. De Volvo FH Torpedo van Vlastuin wordt sinds 2022 gebouwd, en ook daar rijden er inmiddels tien van op de weg. Vreemd genoeg vrijwel allemaal in Nederland. Alles bij elkaar zijn er van de vorige generatie Scania dus 20 gebouwd, en nu inmiddels 75 van de NextGen, plus tien Volvo’s. Dat zijn aantallen waar een truckproducent zijn neus voor ophaalt, maar in Renswoude zorgt het voor werkgelegenheid voor ruim 20 man.
Iep van der Meer