BIGTRUCK REPORTAGE
ELEKTRISCH RIJDEN: CHAUFFEUR KAN ACTIERADIUS BEÏNVLOEDEN
Chauffeurs van elektrische vrachtwagens, krijgen vaak de vraag hoe ver ze kunnen rijden op een volle accu. Die vraag beantwoorden lijkt eenvoudig, maar volgens chauffeur René van Schotpoort Connect ligt het er maar net aan hoe je ermee omgaat. Voor ons reden om eens een dag met hem op pad te gaan in de Volvo FM Electric.
René rijdt dagelijks een rit vanuit Groningen naar Tilburg, en uiteraard ook weer terug naar het Noorden. Dat is een afstand van 250 kilometer enkele reis. Gekeken naar de actieradius van de Volvo, die volgens opgave rond de 300 kilometer bedraagt, zou de truck dus in de buurt van Tilburg aan de stekker moeten om weer thuis te kunnen komen. Rene: “De truck staat in Onnen (bij Groningen) gedurende de nacht aan de stroom, ook in het weekend. Dat is een ‘langzame’ lader van 40 kW. Om volledig bij te laden, betekent dit dat de truck acht uur aan de lader moet.
Dat is geen probleem, want de truck staat dan toch stil. Die lader stopt als hij vol is en gaat daarna over op druppelladen. De accu is dan echt 100% vol bij vertrek. Gemiddeld is deze combinatie rond de 30 ton en bij normaal weer kom ik dan aan met 35% accucapaciteit in Tilburg. Bij harde wind en kou is dat iets minder, maar onder ideale omstandigheden heb ik ook weleens Tilburg - Onnen gehaald met 50% accucapaciteit. Dat betekent dus dat ik op zo’n dag heen en weer zou kunnen, de volle 500 kilometer!”
Voordat René van huis vertrekt, zet hij met de My Truck App op zijn telefoon de voorverwarmingsfunctie van de truck aan, waardoor de accu’s worden opgewarmd. “Dat is van groot belang, want dat scheelt zomaar 15% aan bereik. Ik doe dat als de truck nog aan de laadpaal staat, want dan gaat de benodigde stroom niet ten koste van de accu-inhoud.” In Tilburg wordt de oplegger afgekoppeld, gelost en weer geladen. De trekker wordt dan aan de snellader gezet, waardoor de accu’s binnen een uurtje weer 100% vol zitten. Het is een ritueel waar René inmiddels aan gewend is. “Ik vind het gewoon ontzettend leuk om te pionieren. Ik heb een technische achtergrond en ik wil altijd precies weten wat er gebeurt, zeker met deze moderne techniek. Natuurlijk hebben we in het afgelopen jaar weleens een storing gehad, maar doordat ik zowel bij onze Volvo Trucks-dealer als bij de leverancier van de laadpalen Floading rechtstreekse nummers heb, wordt dat altijd snel opgelost. We delen veel informatie met elkaar en dat is zeer prettig. We weten zo allemaal wat de truck doet.”
LADEN TIJDENS HET LOSSEN
ZO MIN MOGELIJK WEERSTAND
Dat René zo ver komt met zijn Volvo FM Electric is geen toeval of geluk. Hij laat namelijk niets aan het toeval over. Het begint ermee dat hij ervoor zorgt dat de spoiler goed is afgesteld op de trailer. Luchtweerstand is één van de grootste energievreters, en de invloed van luchtweerstand is bij een elektrische truck nog veel groter dan bij een diesel. “Het is een kleine moeite om de dakspoiler goed af te stellen en dat scheelt dus echt. Verder zorg ik ervoor dat de bandenspanning optimaal is. Ook de rolweerstand is namelijk van groot belang voor weinig mogelijk weerstand.” Het grootste voordeel haalt René echter uit zijn rijstijl. Zo rijdt hij op de streep 80 km/h en gebruikt hij het rempedaal maar amper. René: “Ver vooruitkijken, tijdig van het gaspedaal afgaan en zo veel mogelijk rol-energie toepassen is één ding. Als ik moet remmen, gebruik ik standaard de hendel aan het stuur - de ‘motorrem’ - zeg maar. Daardoor remt de truck op de elektromotor, die dan als dynamo werkt. De energie die dat opwekt wordt meteen terug in de accu’s gestopt en dat scheelt echt heel veel. Als je met de bedrijfsremmen werkt dan wek je alleen maar warmte op en dat is verloren energie.”
100.000 KILOMETER ELEKTRISCH
René rijdt nu ongeveer een jaar lang, drie dagen in de week, met de Volvo FM Electric. De overige twee dagen rijdt collega Fetsje op de auto. De truck heeft inmiddels al 100.000 kilometer afgelegd tussen Onnen en Tilburg. “Over die 100.000 kilometer is de accucapaciteit nog maar nauwelijks afgenomen. Onlangs is in de werkplaats de staat van de truck gecontroleerd. Het blijkt dat de remmen ook maar 4% waren versleten en de banden nog minstens 70.000 kilometer mee kunnen. Dus als je normaal optrekt en weinig remt, dan kan je langer doen met je banden en remmen. Het servicecontract dat voor deze truck is afgesloten, dekt eventuele onverwachte onderhoudskosten.”
COMFORT
Schotpoort Connect heeft twee Volvo FM Electric-trekkers die beide dagelijks met onderdelen onderweg zijn voor de Nederlandse Spoorwegen. René: “We rijden elke dag met deze auto tussen de werkplaats in Onnen en het magazijn in Tilburg. Collega Peter rijdt op de andere FM Electric tussen Tilburg en Amsterdam, en daarna tussen Tilburg en Haarlem. Dat is ook een afstand van ongeveer 500 km. Peter wilde eerst niets weten van elektrisch, nu wil hij absoluut niet meer terug naar diesel.” Onderweg heerst er een enorme rust in de cabine. Het enige geluid is wat windgeruis, maar verder blijft het stil. René: “Ik vind het heerlijk rijden en wat mij betreft blijft het vanaf nu elektrisch. Hiermee rijden geeft gewoon rust en doordat het zo stil is en er geen vibraties zijn, kom je veel uitgeruster thuis.”
SCHOTPOORT CONNECT
Marc Seesing is de directeur van Schotpoort Connect - een bedrijf dat voorop loopt bij de verduurzaming van het transport. “Wij hebben een vloot van zo’n 45 zware trucks en zo’n 80 bestelwagens van klein tot groot. Daarvan rijden er op dit moment zo’n vijftien elektrisch. Bij de zware trucks hebben we, naast deze twee Volvo FM Electric-trekkers, onder andere ook twee Volvo FE Electric-bakwagens. Onze keuze voor Volvo is ingegeven doordat we zowel bij dealer Harbers als bij de importeur heel veel ondersteuning krijgen. Naast het feit dat Volvo Trucks voorop loopt in elektrisch transport, steken zij ook echt hun nek uit om ons te helpen bij de verduurzaming. Wij maken hier in Eerbeek gebruik van zonnepanelen op onze vestiging, maar we zijn ook betrokken bij de bouw van een laadplein dat binnenkort gerealiseerd wordt. Ik zie de hele elektrificatie van het transport als een inktvlek die steeds groter wordt. Door voorop te lopen laten wij onze klanten zien dat het nu al kan - en daar komt steeds meer vraag naar.”
Tekst: Iep van der Meer Foto's: Iep van der Meer & René