BIGTRUCK SHOWTRUCK
IERSE STIJL
Holridge Transport is een klein familiebedrijf uit Lincolnshire in Engeland, dat in 2011 werd opgericht door Nick en Louise. Ze vervoeren bouwmaterialen door heel Groot-Brittannië en op wekelijkse basis van België naar Groot-Brittannië. Het bedrijf is gebouwd op hard werken, vastberadenheid en Nick's passie om ooit zijn eigen vrachtwagen te bezitten. De bedrijfsnaam Holridge is ook familiegericht, hij gebruikt de achternamen van zijn beide grootouders, Holgate en Ridgill samen.
Vanaf zijn 13e werkte Nick voor lokale boer Raymond Smith, waar hij na schooltijd en in het weekend vaak op de tractor reed. Jaarlijks ging hij naar Peterborough Truckfest in de jaren ‘80 en bewonderde hij de Volvo's F12 en de Scania's 142 en dacht hij "ooit zal ik ook zo'n truck hebben om mee te werken". Als tiener reisde Nick, tijdens de schoolvakanties en elke andere kans die hij kreeg, ook regelmatig in een vrachtwagen met zijn vader Bill naar Italië.
Nick herinnert zich dat zijn vader in de jaren ‘80 voor Chris Holliday werkte. Chris kocht een gloednieuwe F12 Volvo met plat dak waar Nick dol op was en daarmee vervoerde hij in de jaren ‘90 en 2000 regelmatig ladingen naar Spanje, Marokko, Italië en Griekenland. Sinds Chris na 30 jaar in 2012 met pensioen ging, rijdt hij wekelijks parttime voor Holridge. Chris is dit jaar 81 jaar geworden en heeft niet de neiging om te stoppen. Hij geniet nog steeds van zijn werk.
COWBOYHOED
In 2013 waren er twee nieuwe aanwinsten voor het bedrijf, een tweede vrachtwagen en hun zoon Thomas. Thomas is opgegroeid met vrachtwagens en zijn speeltuin is vanaf de eerste dag het eigen bedrijfsterrein geweest. Thomas is nu 10 en is inmiddels al een bekend gezicht op Truckshows, meestal in zijn Holridge Transport V8 t-shirt en cowboyhoed. Hij heeft al veel shows in heel Europa en het Verenigd Koninkrijk met zijn vader bezocht en zou er voor geen goud één willen missen. Thomas heeft door de jaren heen veel vrienden gemaakt op de shows en je zult hem altijd wel met iemand zien praten of bezig zijn met de trucks schoonmaken, zelfs die van anderen.
LADY LOUISE
In 2021 kocht Nick een gloednieuwe Scania 660S met sleepas. Dit was voor Nick een geweldige prestatie om een splinternieuwe top V8 Scania te bestellen en te specificeren zoals hij hem wilde hebben. Naast opbouw, spuitwerk, en airbrush, heeft de truck ook een Nederlands tintje met diverse interieur aanpassingen gedaan door Noah's cabinterior. In 2022 werden vele shows door Europa bezocht met het paradepaardje genaamd 'Lady Louise' vernoemd naar Nick’s partner, en mochten ze vele trofeeën mee naar huis nemen.
TWEE CILINDERS ER BIJ
In 2023 werd een nieuwe mijlpaal behaald, toen na een restauratie van 6 jaar Nick's droomtruck klaar was. Een stoere Scania T164 580 V8 Topline Torpedo, met dubbellucht sleepas. Deze truck kreeg de gepaste naam 'Lady Annie', vernoemd naar zijn oma, en is een eerbetoon aan zijn grootouders. De torpedo was oorspronkelijk een 6-cilinder met enkellucht sleepas toen Nick hem kocht. Een van de eerste dingen in het project was de aankoop van een 4-serie 164 580 4x2 trekker als donor voor de V8 motor en diverse onderdelen. Met die twee cilinders extra werd het dus een Scania 164 T.
FABRIEKSNIEUW
De torpedo werd compleet gestript tot op het kale chassis en cabine, waarna zijn maat Neil van Premier Paints Brandesburton hem ophaalde. Het werk aan de carrosserie en het lakwerk duurde achttien maanden maar het resultaat was als nieuw. Intussen kwam een andere vriend van Nick, Simon Fewster, die al meer dan 13 jaar bij de plaatselijke Scania-garage werkt, naar de Holridge werkplaats om de V8-motor volledig te strippen en opnieuw op te bouwen. Met nieuwe zuigers en voeringen, het vervangen van de krukaslagers, nieuwe injectoren, de oliepomp, waterpomp, turbo, vliegwiel en koppeling werd de motor zeg maar ‘fabrieksnieuw’. Daarna werd de motor naar Neil gestuurd om te worden gespoten. Toen de lak klaar was en de motor terug was in de werkplaats, besloot Nick de bovenkant van de motor opnieuw te strippen om alle brandstofleidingen en het spinnerhuis te laten poedercoaten. Verder werden alle leidingen, moeren en bouten nieuw besteld bij Scania waarna alles weer opgebouwd werd.
HANDWERK
Nadat het chassis terugkwam van de spuiter duurde het ongeveer drie jaar om alles weer in elkaar te zetten. Een enorm hobbyproject dus, waarbij cabine en chassis weer verenigd werden. Een dubbellucht achteras werd gevonden bij Vos Parts in Nederland, en in eigen huis gemonteerd.
Graham Bridges, Traditional hand signwriter, schilderde met de hand alle bedrijfsteksten op de truck. Alan Smallwood kwam naar de werkplaats en deed al het airbrushwerk. De airbrush afbeeldingen zijn foto's van Nick's opa, net voordat hij in de Tweede Wereldoorlog uitgezonden werd om te vechten in de strijd.
NOAH'S INTERIOR
Het interieur werd aangepakt met een compleet nieuw dashboard. Verder werden alle wandpanelen, het stuur en het onderbed naar Noah's Cabinterior gebracht voor bekleding met suède en kunstleer. Ian Maclean vond nieuwe, originele kasten voor de achterwand, nog in noppenfolie uit een Scania-magazijn in België. Nick ging tussendoor op bezoek bij Coles customs in Banbury voor wat nieuwe panelen, en raakte aan de praat met de jongens daar, pratend over het restauratieproject, en ze vertelden hem dat ze twee gloednieuwe, echte Scania torpedo motorkappen hadden. Dat waren de laatste motorkappen die Scania nog op voorraad had. Eén van die twee motorkappen siert nu de 164 T.
De lokale Scania dealer wist het laatste stukje isolatie voor onder de motorkap te regelen bij een dealer in Spanje, en zo naderde de truck zijn voltooiing.
WARRIOR PRINCESS
De truck werd verder verrijkt met dubbele Eminox staande uitlaten, compleet met de originele beugels voor de originele Twin stack Eminox uitlaten. Ook werd er een setje limited edition hitteschilden bemachtigd met een afbeelding van de Warrior Princess. Met een op maat gemaakt setje 90 graden bochten en de originele V8 uitlaatdemper werd ook nog een set dubbele sidepijpen gemonteerd, met aan beide kanten drie uitgangen.
Om zijn 50e verjaardag te vieren, ging Nick in 2023 naar diverse truckshows in binnen- en buitenland, tot aan Zweden en Italië, en mocht hij wederom nog meer zilverwerk mee naar huis nemen. Zo waren 2022 en 2023 twee mooie jaren waarin er geoogst kon worden, na vele jaren van alleen maar hard werk. Partner Louise werkt op dagelijkse basis net zo hard mee achter de schermen om alles op rolletjes te laten lopen, en als kers op de taart besloten Nick en Louise dit jaar in april elkaar het jawoord te gaan geven, waarbij ook de trucks een grote rol zullen spelen op deze grote dag.
NA HARD WERKEN...
William Siben - The Showtruck Channel