BIGTRUCK NIEUWS
ELEKTRISCH OP HET PLATFORM
Skytanking zet sinds kort een elektrische Mercedes-Benz Econic in op het vliegveld van Stuttgart voor het tanken van vliegtuigen. Jawel, je leest het goed, een elektrische truck die brandstof vervoert. Op de openbare weg krijg je geen ADR-keuring op een elektrische truck, maar op een vliegveld mag dat dus kennelijk wel.
De Mercedes-Benz Econic is voorzien van de lage cabine, want daarmee past hij lekker onder de vleugels van de meeste vliegtuigen. Het chassis van de trekker is extra lang, waardoor de pompinstallatie achter de cabine geplaatst kon worden. De benodigde stroom voor de pompen wordt ook geleverd door de accu’s aan boord van de truck. Achter de trekker is een tankoplegger gekoppeld met een inhoud van 40.000 liter, waarin kerosine vervoerd wordt over het platform.
Daimler Truck en Skytanking zien de inzet van de elektrische Econic trekker met oplegger als een test om het transport op het platform duurzamer te maken. De elektrische Econic truck is een serie product van Daimler Truck, zoals die ook gebouwd wordt voor vuilniswagens en dergelijke. De inzet met totaalgewichten van meer dan 50 ton is wel nieuw voor de Econic, want bij normale inzet als containerauto of als vuilniswagen blijft dat meestal onder de 30 ton. Door de lage snelheden en de korte afstanden over een vlak platform moet dat echter geen probleem zijn.
De truck heeft een 330 kW sterke elektromotor en beschikt over accu’s met een capaciteit van 160 kW. De pomp aan boord heeft een capaciteit van 1500 liter per minuut waardoor het vullen van de tanks van een gemiddeld vliegtuig binnen 20 minuten plaats kan vinden.
Met de inzet van de elektrische truck wil Skytanking de CO2-emissies op de luchthaven terugdringen, waardoor de heftig vervuilende vliegtuigen voortaan op een hele duurzame manier voorzien worden van brandstof. Dat is zeg maar hetzelfde als water naar zee dragen, of zand naar de woestijn, want de emissies van de voertuigen op een luchthaven produceren met zijn allen nog geen fractie van wat die vliegtuigen uitstoten. Opmerkelijk is het feit dat de elektrische Mercedes-Benz truck kennelijk is goedgekeurd voor deze vorm van ADR-vervoer. Op de openbare weg is dat nog lang niet het geval.
Iep van der Meer