BIGtruck Reportage
DE DIKKE BENZEN VAN VAN DER LINDEN
BIGtruck Reportage
DE DIKKE BENZEN VAN VAN DER LINDEN
Op een frisse wintermorgen reist BIGtruck af naar onze zuiderburen. Net over de landsgrens bij Breda komen we uit in het landelijke Meer. We brengen een bezoekje aan de firma Van Der Linden die onlangs een nieuwe Mercedes Actros heeft toegevoegd aan het indrukwekkende wagenpark.
Het nog relatief jonge bedrijf dat gerund wordt door de broers Cis (30) en Sil (26), focust zich niet op transport maar op het ontwerpen en aanleggen van tuinen. De verschillende trucks worden gebruikt om alle gereedschappen en materialen op locatie te krijgen, en af te voeren. Alles begon eind 2016 toen Cis een bijbaan begon in het onderhouden van tuinen in combinatie met de opleiding tuin- en landschapsarchitectuur die hij volgde in Den Bosch.
Bij de vraag waarom hij dat in Nederland volgde, vertelt hij dat het qua reistijd beter was, en de Nederlandse mentaliteit beter aanleunt bij zijn persoonlijke verlangens. Een Nederlander komt meer op voor zichzelf waardoor je leert om mensen aan te spreken en te overtuigen. Dit zijn goede eigenschappen om onder andere opdrachten aan te werven.
HET BEGON MET EEN WITTE PEUGEOT
In 2016 richtte Cis, na het behalen van zijn diploma, de firma op als eenmanszaak in tuinaanleg en onderhoud, waarbij broer Sil in zijn vrije tijd een handje kwam helpen. Sil was op dat moment nog bezig met zijn opleiding Sport & Bewegen en vond dit werk een fijne afwisseling gedurende zijn schooltijd. Het begon allemaal met een aanhanger die voortgetrokken werd door een standaard witte Peugeot Partner. Na een tijdje werd deze vervangen door een degelijke Land Rover Defender die ook werd voorzien van de eerste bestickeringen. Tot op vandaag doet deze Defender nog altijd zijn dienst in de zaak.
MULTIFUNCTIONELE ATEGO
De firma groeide snel en er werd naast extra personeel ook een eerste vrachtwagen aangekocht. Een lichte Mercedes Atego met haakarmsysteem kwam als eerste het team versterken. Maar door de vele aanvragen die telkens groter en groter werden, gingen ze op zoek naar een geschikte aanvulling. De keuze ging naar een 360 pk sterke Mercedes Actros 6x2 met haakarmsysteem Palfinger kraan achter de cabine die veelzijdig ingezet kon worden. Kort hierna kwam er nog een Atego oprijwagen bij met gereedschapskasten achter de cabine. De Atego met haakarm is uiteindelijk vervangen door de huidige 300 pk sterke 14 tons Atego met kasten en haakarmsysteem, zodat de truck nog multifunctioneler is.
AROCS 6X4
In 2019 werd een nieuwe 480 pk sterke Mercedes Arocs 6x4 met haakarmsysteem gekocht waar werknemer en derde broer, Sam Van der Linden, de vaste bestuurder van werd. Gezien die wel van een mooie truck houdt, werd binnen de firma besloten om eenmalig eens een dikke en stoere truck neer te zetten. De Arocs ging hiervoor op bezoek bij SCT Truckdesign waar de truck werd opgebouwd met een lichtbak, een rek op het dak, diverse verlichting, en een set staande uitlaten. Uiteindelijk werd dit enkele jaren later door Wireco uit Beerse nog uitgebreid met kisten en een andere achterbumper. De aluminium zonneklep op de Arocs werd op maat gemaakt met uitsnede voor de frontspiegel. Dat was destijds de 1e Mercedes die ermee rondreed. Nu is deze op diverse trucks van de firma, en daarbuiten terug te vinden. Als kers op de taart werd deze Arocs, door Mercedes Benz Trucks België in 2020 uitgeroepen tot mooiste Mercedes truck van België. Een half jaar later werd werd het wagenpark verder uitgebreid met een 2e Arocs met haakarm. Die verving de vorige Actros.
ANTOS
Omdat de stoere Arocs van Sam toch wel in de smaak viel en als bijkomend doel voor de nodige zichtbaarheid en bekendheid van de firma zorgde, zijn uiteindelijk alle huidige trucks opgebouwd en zwart gespoten. In 2020, toen men op zoek was naar een nieuwe heftruck op een veilingsite, liepen ze een Antos bakwagen uit 2017 tegen het lijf. Deze bakwagen deed dienst om frituurvet op te halen voor hergebruik. Het nodige potentieel werd ingezien en de aankoop was het gevolg. De Antos werd volledig omgebouwd volgens de huisstijl en vervolgens ingericht als mobiel magazijn. Je kan er allerhande spullen in terugvinden specifiek voor de aanleg van zwemvijvers, iets waar de gebroeders ook in zijn gespecialiseerd zijn.
JONG TALENT
Ondertussen bestaat de firma uit 25 man personeel en doet het allerhande werk voor particulieren en bedrijven. Van kleine tuinen tot grote villa projecten. In combinatie met het aanleggen van zwemvijvers met natuurfilters van lavastenen en moerasplanten, wordt alles in eigen beheer aangelegd compleet volgens de wensen van de klant. Of het nu gaat om eenvoudige zaken of grote gecompliceerde projecten. Geen uitdaging is te groot voor de gebroeders. Wat je kunt verzinnen, kan Van der Linden aanleggen, zegt Cis, waarbij kwaliteit voor kwantiteit staat. Omdat de jonge firma met jong team zo veelzijdig is, werden ze zelfs uitgeroepen tot winnaar “jong talent 2022-2023”door de vereniging van De Vlaamse tuinaannemers. Een mooie bekroning van hun werk en enthousiasme.
ACTROS L
Begin 2022 werd een nieuwe Actros L met 480 pk besteld bij VDC in Hoogstraten. Deze Actros moest de grotere en verbeterde broer worden van de huidige Atego oprijwagen. Sil heeft hierbij dan ook gezocht naar een ideale combinatie zodat zowel het esthetische als de praktische kant van het voertuig volledig klopte. De truck werd voorzien van de grote GigaSpace-cabine voor het uiterlijk, en luchtvering rondom. In juli werd de truck door Wireco afgeleverd in de ondertussen typische Van der Linden stijl. Het gehele chassis werd dicht gebouwd, waarbij aan de linkerzijde een kast kwam waarin de accu’s en dergelijke in zitten. De rechterzijde werd voorzien van een lange kist, met 3 aparte luiken die open kunnen. Hier kunnen lange gereedschappen en dergelijke in opgeborgen worden. Aan beide zijden zit ook een inklapbare trap ingebouwd die je gemakkelijk uit kunt kantelen. De achterzijde van de truck is ook mooi dicht gewerkt, en werd voorzien van Deense stijl achterlichten. Wanneer je de 2 panelen met lampen neerklapt, zitten daar heel slim de oprijplaten achter verborgen. Zo zitten ze mooi uit het zicht en is de truck ook aan de achterzijde mooi strak afgewerkt. In het midden is nog een camera gemonteerd die voor een goed overzicht zorgt wanneer men achteruit manoeuvreren moet. Achter de cabine werd een op maat gemaakte kastenwand gemonteerd met boven op dezelfde Deense stijl verlichting en een paar flinke werklampen. Aan weerszijden worden de wanden ingesloten door stoere staande uitlaten met een kromming bovenaan, zodat deze alsnog redelijk goed zichtbaar zijn achter de hoge GigaSpace-cabine. De voorzijde werd ook voorzien van een lichtbak met zwarte Michelin poppen, extra verlichting en aluminium zonneklep inclusief verlichting.
ROWWEN HÈZE
Het geheel werd in de stoere zwarte huisstijl gespoten voorzien van de subtiele groene accenten, inclusief de naven en velgen. Alle verlichtingen aan de voorzijde is geel. Favo Reclame uit Zundert bracht met stickers diverse logo’s aan. De grijze strepen op de zijkanten van de cabine symboliseren op subtiele manier de boom uit het logo wat voorop in het groen afgebeeld staat. Op de kastenwand is in het groot het Mercedes logo in combinatie met de firmanaam aangebracht. Werknemer Rob wordt de chauffeur van dit nieuwe pronkstuk van het bedrijf. Als finishing touch zijn op alle trucks een leuzen te zien van de band Rowwen Hèze. Elke vrachtwagen heeft zijn eigen leus, passend bij de fase van het bedrijf, waarin de vrachtwagen is aangekocht.
Met een stoer wagenpark als visitekaartje en een jong gemotiveerd team, zullen er nog vele tuinen en grote projecten in de toekomst te zien gaan zijn in België en omstreken!