BIGtruck Reportage
POLLOTRANS: WEKELIJKS NAAR OEKRAINE
Pollotrans uit Kootwijkerbroek rijdt wekelijks met meerdere trucks naar Oekraïne met hulpgoederen. Dat begon allemaal met een jaarlijkse rit naar Roemenië, maar dat ontaarde al snel naar een soort lijndienst met gemiddeld drie trucks per week naar het door de Russen binnengevallen Oekraïne.
Pollotrans is groot geworden met pluimveetransport, maar het bedrijf spreidde al snel de kansen door ook met koeltrailers, schuifzeilen en open opleggers te gaan rijden. Zo vervoert Pollotrans veel betonproducten. Al jaren rijdt het bedrijf één keer per jaar naar Roemenië met hulpgoederen die ingezameld worden door de inwoners van Kootwijkerbroek en omgeving.
We zitten in de kantine van Pollotrans in Kootwijkerbroek met directeur Wilco Soetendaal en planner Johnny Geldof. Beide maakten ze ook meerdere ritten naar de Oekraïne. Wilco: “Het begon eigenlijk allemaal met onze jaarlijkse rit naar Roemenië. Wij doen dat al 12 jaar en toen we vorig jaar terugkwamen, brak de oorlog uit in de Oekraïne. Via onze contacten in Roemenië kwam toen al snel de vraag of we konden helpen, want de grensstreek werd overspoeld door vluchtelingen. Wij hebben toen via ons netwerk spullen ingezameld die daar nodig waren.” Op de vraag wat neem je dan mee heeft Johnny een voor de hand liggend antwoord. “Wat heb je nodig als je in alle haast je huis verlaten hebt? Eigenlijk alles, van een tandenborstel tot kleding, en allerlei hygiëne materiaal zoals maandverband, luiers, wc-papier en noem maar op.”
METEEN ZEVEN TRAILERS VOL
De mannen zouden op woensdag vertrekken als ze genoeg spullen hadden en dat leek er eerst niet erg op. Wilco: “Het kwam wat traag op gang maar ineens begon het van alle kanten te lopen met de aanvoer van spullen. In no time hadden we zeven trailers vol staan! Naast spullen kregen we ook van alle kanten geld toegestopt voor onze kosten, want transport kost nou eenmaal geld.” De geschonken goederen bestonden uit heel veel kleding, maar ook levensmiddelen zoals fruit. Lokale supermarkten hadden manden neergezet waar klanten spullen in konden stoppen en die werden allemaal aangeleverd bij Pollotrans. “Hier in onze loods stonden ‘s avonds soms veertig dames de spullen te sorteren en in te pakken. Echt fantastisch!” aldus Wilco.
LAND IN OORLOG
De eerste ritten gingen naar vertrouwd terrein in Roemenië, maar al snel kwam via de Roemeense contacten ook de vraag of Pollotrans vluchtelingenkampen in de Oekraïne wilde bevoorraden. Wilco: “Dat was voor ons even schakelen want dat land is wel in oorlog, maar dat merk je niet overal. Wij kijken er vanuit Nederland heel anders naar, maar je moet je voorstellen dat het een enorm groot land is. Als je het vergelijkt met Nederland dan is het vijftien keer zo groot en er wordt lang niet overal gevochten. Natuurlijk is het wel oppassen waar je heen gaat, maar wij hebben onderweg van de oorlog weinig gemerkt eigenlijk. Wel zagen we kapotgeschoten dorpjes, uitgebrande legervoertuigen en verlaten stellingen met zandzakken onderweg. Verder heb je overal van die roadblocks waar je gecontroleerd wordt. Dat is eerst even schrikken, want dat kennen we hier niet, maar de Oekraïense militairen zijn alleen maar blij met onze hulp,” aldus Johnny.
DUBBELE BEMANNING
Na de eerste ritten via Roemenië gaan de transporten nu via Polen, om vervolgens via Lviv het land in te rijden. De trucks van Pollotrans reden al naar Mykolayiv, Odessa, Kherson en zelfs naar Kharkiv in het Oosten. “Vooral in Kherson waren we dicht bij het front. Daar waren de Russen nog maar net een paar weken vertrokken. Ook in andere steden in het Oosten waren de Russen soms maar een paar kilometer weg. In die gebieden geldt meestal een avondklok en dan is het een kwestie van lossen en meteen weer terug. We rijden veel met dubbele bemanning, en dan ook in de nacht. Dan is het echt enorm donker daar, want alle verlichting is gedoofd. Veel wegen hebben schade en dan is het enorm opletten waar je rijdt. Ook hebben we al een paar keer voor een kapotgeschoten brug gestaan. Dan is het een kwestie van omrijden. Het is trouwens ongelofelijk hoe snel alles weer hersteld wordt, want soms was er dan twee weken later al een noodbrug gelegd waar we weer overheen konden. De veerkracht van dat volk is echt heel bijzonder,” aldus Wilco.
ARTILLERIEVUUR
Johnny: “Één nacht hebben we de beschietingen met artillerie gehoord in de verte, en dan komt het toch wel dichtbij. Toch, als je de dankbaarheid van de bevolking ziet dan is het mij dat waard. Het is enorm dankbaar werk als je ziet dat we soms gewoon het verschil kunnen maken. Soms loopt het hele dorp uit om te helpen met lossen. Ook onze bezoeken aan de kindertehuizen waren indrukwekkend. Daar zitten weeskindertjes die niks meer hebben. Echt heel ontroerend.” Naast levensmiddelen en kleding heeft Pollotrans ook veel generatoren geleverd. Wilco: “Op veel plaatsen is het stroomnetwerk kapotgeschoten, en met zo’n generator hebben ze dan toch weer stroom. Verder hebben we ook al heel veel ziekenhuisbedden en apparatuur gebracht. Ook daar is een schrijnend tekort aan in de Oekraïne.”
STEUNEN KAN!
Het uiterst nuttige werk van Pollotrans heeft continu aanvoer van goederen nodig. Levensmiddelen, slaapzakken en noem maar op. Daarnaast is er geld nodig. Niet alleen voor de transporten, maar ook voor de aanschaf van kachels, aggregaten en noem maar op. Het bedrijf krijgt veel steun uit de gemeenschap, en ook bevriende transporteurs doen een duit in het zakje. Toch is er altijd geld nodig. Als je een bijdrage wilt leveren dan kan dat op een speciaal daarvoor geopend rekeningnummer: NL44 RABO 0338 7844 70 ten name van Pollotrans Kootwijkerbroek. Alles is welkom, want ook vele kleine schenkingen bij elkaar maken het goede werk mogelijk.