BIGtruck Reportage
DE SCANIA'S VAN OOSTT
Oostt Transport uit Rijssen is nog een jong bedrijf, maar het beschikt inmiddels al over een indrukwekkend wagenpark. Vier van de zes Scania trucks zijn uitgevoerd in de Oostt huisstijl, twee overgenomen trucks in de oude kleuren worden binnenkort vervangen. Bijzonder is dat alle nieuwe trucks Scania V8 modellen zijn. Wij reden een dag mee met chauffeur Mathieu Den Butter met zijn R530 8x2 combinatie met autolaadkraan.
Mathieu rijdt nog maar pas bij Oostt. Hij had al de nodige ervaring met autolaadkranen, en toen er bij Oostt een gloednieuwe V8 voor hem klaar stond maakte hij de overstap. “Ik had jarenlang gewerkt voor mijn vorige werkgever, en hoewel dat een prachtig bedrijf was ben ik toch overgestapt. Je wilt ook eens wat anders, en dit materiaal stond mij meteen aan.” Dat laatste is geen wonder, want de Scania staat er bij om door een ringetje te halen. De vier-assige Scania werd door Brinks Carrosserieën en Lako voorzien van een opbouw en de 92 ton/meter Palfinger autolaadkraan. Een machine die met Fly-Jib tot 32 meter ver reikt.
Bijzonder aan de opbouw is dat de achterbalk uitgeschoven kan worden. Mathieu: “Zo blijven we binnen de 10 meter lengte waardoor we ook Amsterdam in mogen met de motorwagen. Als het nodig is, zoals vandaag, dan schuif ik die balk uit. Dan past er namelijk gewoon een 20Ft container op de motorwagen.” Een uitklapbare VBG achterbumper zorgt ervoor dat de stootbalk ook aan de eisen voldoet als er solo gereden wordt in uitgeschoven toestand.
ROFFELENDE V8
De motorwagen is voorzien van een voor-afstempeling die keurig in een kist is weggewerkt. Verder valt de afwerking van het geheel op. Overal zijn RVS schuiflade kisten aangebracht, waardoor iedere centimeter van de truck benut wordt. Ook de schamel aanhangwagen is een stukje vakwerk van Lako. De aanhangwagen is uitschuifbaar, en ook deze heeft een uitschuifbare achterbalk. Vandaag moet er eerst een container op de motorwagen gezet worden op de zaak. Mathieu vouwt de indrukwekkende kraan uit en brengt de hijsogen aan in de twistlock gaten van de container. Vervolgens schuift hij de achterste balk uit, en plaatst de twistlocks in de daarvoor bestemde gaten. Behoedzaam wordt de container geladen en met precisie op de twistlocks gezet. Vervolgens moeten we een container-keet laden op de aanhangwagen. Mathieu rijdt geroutineerd met de V8. “Het is toch altijd weer een plezier, zo’n lekker roffelende V8. Ik heb jaren Scania gereden maar dit is toch wel heel fijn.”
UITSCHUIFBARE AANHANGWAGEN
Het genieten van het gezang van de grote diesel duurt niet lang, want de te laden container-keet staat vlakbij. Mathieu schuift eerst de aanhangwagen uit tot de gewenste lengte. Vervolgens stempelt hij de truck af om daarna de kraan weer uit te vouwen. De rode schaftkeet blijkt een enorm lang gevaarte te zijn, waardoor de Palfinger kraan aan de grenzen van zijn kunnen komt. De motorwagen staat namelijk vrij ver weg, en de keet moet helemaal naar achteren, op de aanhangwagen. “Het gaat allemaal maar net, maar met de Fly-Jib afgekoppeld zou het geen probleem moeten zijn.” Onder het nodige protest van de pieper van de kraan lukt het allemaal toch, en kan de keet vastgesjord worden met spanbanden. Met de uitgeschoven aanhangwagen met de lange bouwkeet achter de beladen motorwagen is een soort LZV-combinatie ontstaan. Daarbij is de keet ook nog eens drie meter breed, maar Mathieu heeft alle benodigde vergunningen bij zich. Wat volgt is alweer een kort ritje, waarna de geloste aanhanger weer ingeschoven kan worden. “Dit soort werk komt gewoon voor met zo’n autolaadkraan, maar ik rij soms ook echt heel Nederland door. Ik vind het wel leuk, want dat houdt het werk gevarieerd,” aldus de chauffeur. De inzet van de zware autolaadkraan combinatie is dan ook zeer divers, van machineverhuizingen tot glas plaatsen, en van het hijsen van een dakkapel tot het vervoer van staalconstructies en bouwmaterialen.
GLAS PLAATSEN
Vervolgens plaatsen we de Clevero container bij de nieuwe vestiging van dat bedrijf in Rijssen. Mathieu: “Clevero is een recyclingbedrijf dat sloophout zodanig bewerkt dat het nog een keer toegepast kan worden. Verder worden ook andere sloopmaterialen, zoals sanitair, glas en andere bouwmaterialen gesorteerd, bewerkt en klaar gemaakt voor een tweede leven. Nadat de container geplaatst is, halen we een vacuüm systeem op voor de volgende klus.“ We moeten bij een kantoorgebouw een ruit plaatsen met de kraan. Ook dat behoort tot de werkzaamheden die we met deze auto doen. Bij het kantoorpand staat de glasplaat al klaar, en Mathieu zet de truck zodanig neer dat hij er goed bij kan. Met de zuiger op het glas wordt de breekbare plaat onder een afdak weg gevist, om hem daarna heel behoedzaam op hoogte in de sponning te plaatsen. Echt millimeterwerk, en dan komt het aan op een hele precieze bediening van de kraan. Mathieu draait zijn hand er niet voor om.
BROSHUIS SL SEMI-DIEPLADER
Het wagenpark van Oostt is heel divers, van de autolaadkraan van Mathieu tot trucks met haakarm systemen en trekkers met semi-diepladers en kippertrailers. Op het moment dat we deze reportage maken, staan er nog twee nieuwe Scania’s in bestelling. Een nieuwe container auto en een rijplaten auto. Door dit veelzijdige wagenpark kan het bedrijf vele transport disciplines aan, bijvoorbeeld het vervoer van zware machines. Zo is Enrico Den Butter, inderdaad de broer van Mathieu, onderweg met een zware sloopkraan. We ontmoeten hem op de A1 als hij net terug komt van de Maasvlakte. Achter de R520 is een Broshuis SL vier-assige semi-dieplader gekoppeld met daarop de zware machine. De Scania V8 heeft het naar de zin met die zware last en brult zoals eigenlijk alleen dit merk dat kan. Helaas loopt de dag ten einde en kan Enrico vandaag niet meer lossen. Wij kunnen nog net een stukje filmen als hij aankomt op de zaak. Morgen weer een dag.