BIGtruck Techniek
FREIGHTLINER SUPERTRUCK 2
Freightliner, onderdeel van Daimler Truck, heeft een nieuwe Supertruck ontwikkeld. Dat is geen Supertruck zoals je wellicht verwacht met toeters en bellen, maar een truck die als een rijdend laboratorium dient voor allerlei nieuwe technologie. Het meest in het oog springt de stroomlijn, maar daaronder zit veel meer interessante techniek die we waarschijnlijk ook in productie trucks terug gaan zien in de toekomst.
De Supertruck 2 ziet er indrukwekkend uit met zijn felle kleuren, maar als je goed kijkt zie je de stijl van de huidige trucks van Freightliner er goed in terug. Het is dan ook, in de Amerikaanse traditie een torpedo model met daarachter een enorme slaapcabine. Het meest opvallende aan de buitenkant is de stroomlijn en daarin is Freightliner heel ver gegaan. Om de luchtstroom zo weinig mogelijk te verstoren is de truck overal glad en rond, maakten de spiegels plaats voor camera’s en zijn er op de achterassen van de trekker wieldoppen toegepast.
Dat laatste zie je overigens ook bij de DAF test-trucks en demo’s. Maar Freightliner gaat een behoorlijke stap verder. Zo zakt de combinatie op snelheid tot vlak boven het wegdek, en worden de zijfenders dan ook automatisch verlengd. Dat zie je goed in het filmpje, want daar zie je hoe die fenders verlengd worden met een soort deurtjes die automatisch open gaan.
STROOMLIJN
Freightliner claimt maar liefst 12% minder luchtweerstand te hebben gecreëerd door het nieuwe ontwerp. Het torpedomodel is natuurlijk niet voor Europa bedoeld, maar de aerodynamische maatregelen zullen we hier waarschijnlijk ook gaan zien. Je zult denken dat zo’n neus belangrijk bijdraagt aan de stroomlijn, maar dat valt op zich wel mee. Belangrijker is de afronding van de hoeken en de manier waarop de lucht rondom het voertuig wordt geleid. Niet alleen de trekker, maar ook de oplegger is helemaal aerodynamisch geoptimaliseerd met zijfenders over de volle lengte en wieldoppen op de assen. Opvallend genoeg heeft de oplegger niet van die vleugels op de achterdeuren.
ROLWEERSTAND
Een groot deel van de energie gaat verloren aan de rolweerstand van een truck. Ook daarin heeft Freightliner stappen gezet. Door gebruik te maken van experimentele Michelin banden en slimme technieken werd er op dit vlak maar liefst een verbetering van 12% gehaald. Die banden hebben een nieuw ontwikkelde rubber-samenstelling en nieuwe karkassen. Verder schakelt de techniek op snelheid automatisch de aandrijving van één van de twee achterassen uit. Dat vermindert inwendige weerstand en bandenslijtage. Door ‘dynamic load shift’ wordt de niet aangedreven as bovendien extra belast waardoor de aangedreven as minder weerstand heeft.
GEOPTIMALISEERDE 13-LITER MOTOR
De 13-liter zescilinder motor, die je overigens ook in de Actros vindt, is ook geoptimaliseerd. De motor werkt met twee turbo’s en heeft een slimme compressor die alleen werkt als er geen, of weinig koppel gevraagd wordt. Nieuw is ook de versnellingsbak die een 13e overdrive versnelling kreeg. Hierdoor daalt het toerental op kruissnelheid voor een nog lager verbruik. Verder is de elektronica nog slimmer geworden, waardoor bijvoorbeeld de motor volledig afslaat als je bergaf rijdt. Alle systemen aan boord zoals de verwarming, de stuurbekrachtiging, de remmen en alle veiligheidssystemen werken elektrisch. Dat elektrische systeem aan boord is trouwens echt revolutionair. Normaal werken Amerikaanse trucks op 12 Volt maar de Supertruck heeft een secondair 48 Volt systeem aan boord, waar onder andere de elektrische stuurbekrachtiging en de airco op werken. De verlichting en de aansluitingen voor de trailer zijn nog wel gewoon 12 Volt.
UITVOERIG GETEST
De, met de hand gebouwde Supertruck 2, is door Daimler Trucks of North America uitvoerig getest onder allerlei condities. Het project werd mede gefinancierd door het US Department of Energy met als doel het duurzamer en zuiniger maken van wegtransport. Het resultaat van alle maatregelen is een brandstofverbruik dat 5,7% lager is dan dat van de huidige Freightliner Cascadia trucks. Als we dat vergelijken met de besparingen die merken als DAF en Scania met de nieuwste generatie gerealiseerd hebben dan valt dat een beetje tegen. Die merken beloofden een 8 tot 10% lager verbruik, en dat blijken ze in onze testen ook gewoon te halen. Wellicht kunnen ze met de extra stroomlijn systemen zoals Freightliner die nu presenteert nog grotere besparingen realiseren.