BIGtruck Vintage
DE UNIEKE MAN VAN FRANS BOERS
BIGtruck Vintage
DE UNIEKE MAN VAN FRANS BOERS
Deze keer nemen we een kijkje bij Frans Boers, trotse eigenaar van een unieke MAN 19.361 V8 trekker. Peter Winterswijk trok naar het Westland om de fraai gerestaureerde MAN op de gevoelige plaat te zetten.
In het Westland zijn de mensen gewend om aan te pakken, er wordt daar op grote schaal groenten en fruit geteeld, die een groot deel van onze bevolking en ook van veel andere landen voeden. De mannen en vrouwen daar weten van aanpakken, de gewassen moeten goed verzorgd worden en na het oogsten zo snel en vers mogelijk bij de klant bezorgd worden.
Ziedaar de reden om over goede en sterke vervoermiddelen te kunnen beschikken. Vandaar dat er onder de groente rijders zoveel vrachtwagens van Zweedse oorsprong te vinden zijn, meestal uitgerust met de sterkste motoren. Vanzelfsprekend zijn er ook andere merken aanwezig, waaronder MAN. Ook dit is een merk met een vaste klantenkring, waaronder het bedrijf van de grootvader van ‘onze’ Frans, Frans Boers uit Monster. Opa Frans had een familiebedrijf en de vader van ‘onze’ Frans werkte daar ook in mee. Die had de zorg voor het wagenpark. Frans zou, bijna vanzelfsprekend, ook in het bedrijf komen te werken, hem was een rol als chauffeur toebedacht. Hij volgde eerst een monteursopleiding want ja, je moet je kunnen redden onderweg, zo was hem altijd geleerd. Zijn opleiding kreeg hij bij Jan, Bram en Wout Stolk, die de MAN dealers waren in Naaldwijk. Na het behalen van zijn rijbewijzen, trok de werkplaats toch meer aan dan het asfalt en bleef Frans bij de gebroeders Stolk. Dat bedrijf werd diverse keren overgenomen en heet nu Van Leeuwen Truckservice, gevestigd in Maasdijk. Frans is echter jaren geleden overgestapt naar Van Velthoven Transport in Kwintsheul, eveneens een oude en trouwe MAN klant.
MAN IN HET DNA
Na deze introductie zal duidelijk zijn dat Frans Boers het merk MAN in zijn DNA heeft en opgegroeid is in een omgeving van aanpakken en de beste kwaliteit leveren. En voor zijn hobby neemt hij geen genoegen met minder. Frans wilde een MAN omdat die gewoon anders zijn en een stuk zeldzamer dan de Zweedse en Eindhovense vrachtwagens. “Niks ten nadele daarvan,” zegt Frans, “maar dit past beter bij mij.”
BOUWJAAR 1986
En waar kijken we dan naar? De trekker van Frans kwam in 1986 als type 19.361 op de weg. Gekocht met slechts 412.000 kilometers op de teller. “Maar wel pittige kilometers, want voor zover ik het kon achterhalen heeft hij met een zware kiptrailer in het zandvervoer gereden. Ik vond hem bij CAB Trucks in Weert, waar ik ook veel onderdelen voor de restauratie gekocht heb. Nadat ik een plan van aanpak gemaakt heb, was de cabine het eerste restauratie slachtoffer,” zegt hij daarover. “Die heb ik eerst leeggehaald, de bodem afgekrabd en toen ik het resultaat zag, heb ik mezelf ook maar achter de oren gekrabd. Waar was ik aan begonnen? Het bleek één grote gatenkaas te zijn. Ik vond echter een cabine van een kipper en, hoewel het een dagcabine was, kon ik daar de stukken uithalen die ik nodig had, de vloerpanelen en complete front. Van de oorspronkelijke slaapcabine stond er op een gegeven moment alleen nog maar een schutbord, achterwand en deel van het dak. Met veel passen en meten en, niet te vergeten nog meer geduld, stond er na verloop van tijd toch weer een strakke cabine voor mijn MAN. Klaar voor de spuiter.” zegt Frans, niet zonder trots.
WIELBASIS VERLENGD
Voor het chassis gold min of meer hetzelfde: schoonmaken, het vet en vuil van vele jaren weghalen en aanpakken wat je tegenkomt. “Hierbij heb ik gelijk maar de wielbasis aangepast van 3.10 meter naar 3.50 meter, uiteraard met gebruikmaking van een stuk origineel MAN chassis,” licht Frans toe, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. “De bedrading, remleidingen enzovoorts moesten aangepast worden en de aandrijfas kwam ook 40 centimeter tekort,” aldus Frans, “toen dat klaar was, begon ik aan de motor.”
V8 MOTOR
“De 6-cilinder motor had een complete revisie nodig. Omdat ik altijd al fan ben van de V8 en V10 motoren van MAN, heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en hem omgebouwd naar een V8. De techniek had, na jaren aan dergelijke auto’s gesleuteld te hebben, weinig geheimen meer voor mij. Omdat mijn budget beperkt is, heb ik het met gebruikte delen moeten doen en heb ik de motor samengesteld uit een aantal standaard onderdelen en op maat gemaakte delen.” Frans gaat er eens goed voor zitten en vertelt verder: “Het onderblok van de V8 motor komt uit een F7 (het voorgaande type van MAN, red.) 19.256 en die heb ik voorzien van koppen met 4 kleppen per cilinder van een nieuwer type, in plaats van de originele met 2 kleppen. Maar voordat de koppen er op konden, zijn de cilinderbussen en zuigers erin gegaan, de zuigers heb ik, samen met een vriend van mij, aangepast. Van oude versleten euro 0 zuigers hebben wij euro 3 zuigers gemaakt. De verbrandingsruimte in de zuigers is aangepast aan het spuitpatroon van de verstuivers en ook zijn de zijkanten opgelast en daarna op maat gedraaid.”
660 PK!
“Toen dat klaar was, heb ik er een turbo en intercooler opgebouwd, waarbij ik veel delen zelf ontworpen en gemaakt heb. Een hoop gepuzzel, maar erg leuk om te doen. De brandstofpomp heb ik in orde gemaakt en ook alle leidingen aan het blok, tot aan de verstuiverleidingen toe, heb ik op maat gemaakt en gebogen.” Frans vertelt verder wat er nu aan vermogen komt uit de V8 euro 0 motor, die oorspronkelijk 256 pk leverde. “Hij zal rond de 660 pk leveren, het is bizar hoe die er van tussen gaat, als je gas geeft. Power zat. Daarbij loopt hij erg mooi en zonder vieze rook.” Frans vervolgt: “De koppeling een versterkte uitvoering voor een 6-cilinder en een origineel MAN onderdeel. Die zit weer gekoppeld aan een ZF-16 versnellings handbak, die de kracht doorgeeft aan een achteras met naafreductie.”
NISSAN BLAUW
De cabine is strak gemaakt door mijn vriend Fred en het spuitwerk is door John Kok in de spuiterij van DSW, de DAF dealer, gedaan. “Alleen de cabine, want het chassis en de rest heb ik zelf gespoten, terwijl ik er mee bezig was. Ik heb alles in elkaar gezet met verzinkte bouten, tot en met de koppelschotel toe. De kleuren waren wel een dingetje, want ik had alleen maar wat vergeelde foto’s van de vrachtwagens van mijn opa, nu heb ik gekozen voor een kleur blauw van Nissan, terwijl mijn opa een kleur had, die meer op het blauw van de VW spijltjesbussen lijkt. Als eerbetoon aan mijn opa heb ik op de lichtbak zijn reclame gezet: Frans Boers, Monster, Holland.” Verdere plannen met de MAN heeft Frans eigenlijk niet, hij rijdt er niet veel toerritten mee want de wagen moet spik en span blijven. En met spierwit gespoten spatbord binnenkanten is dat nogal een opgave. Een trailer erachter zou leuk zijn, maar zegt Frans: “Maar waar ik hem mag stallen, is er geen ruimte voor, dus er zal geen gezinsuitbreiding komen.”
UNIEKE MAN
Frans is een fervent sleutelaar, naast zijn werk heeft hij zelf een loodsje met allerlei machines er in, waarmee hij zijn eigen ontwerpen kan fabriceren. Want ook bij de bouw van zijn MAN, en zeker wat betreft de motor, kwam er nogal wat denk- en uitprobeerwerk aan te pas. Maar laat dat nu net zijn passie zijn! “Ja, dit is de trekker, die MAN nooit bouwde. In de codering van destijds zou het dan een 19.661 geweest zijn. Reken maar dat de chauffeurs in de jaren ’80 daar mee in hun nopjes geweest zouden zijn!” Om het af te leren (wat hem nooit zal lukken) heeft hij nog een stationaire motor gebouwd. Uiteraard een V8, turbo, intercooler, die hij het type gegeven heeft van D2848 (dit is de MAN aanduiding) met de toevoeging FB 2.0. Die motor werkt inmiddels en staat op een motorbok, waar Frans alvast een kingpin onder gemaakt heeft, zodat montage achterop de trekker simpel te doen is. Maar ja, dan bestaat wel de kans, dat de lak van de koppelschotel beschadigd wordt, dus of Frans daadwerkelijk de motor achterop mee gaat nemen is nog maar de vraag.