BIGtruck Column
MOET DE SNELHEID OMLAAG?
Als het enigszins mogelijk is, breng ik graag de kinderen naar school. Mijn kinderen gaan naar school in Diepenveen, net onder de rook van Deventer. Er is één hoofdweg die leidt naar de dorpskern. Een smalle weg met aan weerskanten een fietspad en bomen. Hard rijden kun je hier niet. Maximaal 30 kilometer per uur, als je dat al haalt. Toch gebeuren hier dagelijks meerdere (bijna) ongelukken. Dit heeft niet te maken met de hoge snelheid, maar met het ongeduldige gedrag van bestuurders met een totaal gebrek aan inzicht. Een idioot achter het stuur is bloed aan de muur.
SNELHEID OP PROVINCIALE WEGEN OMLAAG
Veilig Verkeer Nederland (VVN) pleit voor een verlaging van de snelheid op provinciale wegen. Ze willen dat de snelheid van 80 naar 60 kilometer per uur gaat. Dit alles om verkeersslachtoffers te verminderen. Volgens cijfers van de politie vindt 41 procent van alle verkeersdoden plaats op deze wegen. Vaak speelt een hoge snelheid een rol. Uiteraard moet dit gecontroleerd worden met flitskasten, katsjing! Inmiddels heb ik er jeuk van gekregen. Want aan de snelheid ligt het niet. Het ligt aan het gedrag van bestuurders die denken dat ze sneller kunnen dan een ander.
IDIOTEN OP DE WEG
Met de beelden van dashboard camera's worden televisieprogramma’s gevuld. En helaas is dit ook nog eens de werkelijkheid. De N50 bij Kampen staat al jaren bekend als dodenweg. Niet omdat je hier 100 kilometer per uur mag rijden, maar omdat automobilisten op het laatste moment nog willen inhalen. Dagelijks worden vrachtwagenchauffeurs afgesneden op de korte inhaalstrookjes. Vaak door opgefokte leaserijders.
De weg tussen Deventer en Raalte is nog een goed voorbeeld. Hier willen mensen niet achter elkaar rijden. De rotonde wordt gebruikt om snel in te halen. Ze rijden zelfs over de verhogingen om je te passeren. De invoegstrook blijkt vaak te kort. En dus scheuren de stuntpiloten met twee wielen door de middenberm om je voor te zijn.
KAPPEN NOU
Wat me ook opvalt is de staat van sommige wegen. Soms zie je door de bomen de weg niet meer. Wordt er door gemeenten überhaupt nog bomen gekapt of gesnoeid? Overhangende bomen zijn voor mij een doorn in het oog. Als je binnendoor rijdt kun je dit verwachten. Toch is dit ook op de grotere doorgaande wegen een veelvoorkomend probleem. Eén oog moet je op de weg houden en met je andere oog scan je naar overhangende bomen. Ga daar eerst maar eens iets aan doen. Bomen horen in het bos en niet op de weg.
HEEFT VERLAGEN VAN DE SNELHEID ZIN?
Zolang er nog steeds opgefokte Pipo’s rondrijden met het inzicht van een visstick en een laag iq, heeft het weinig zin. Misschien is een code-95 voor automobilisten een beter idee. Stuur leaserijders verplicht op rij-cursus en geef ze als beloning een roze kenteken. Dat zal ze leren!