BIGtruck Reportage
CHAUFFEURSKOPPEL, MAAR NIET SAMEN OP PAD
BIGtruck Reportage
CHAUFFEURSKOPPEL, MAAR NIET SAMEN OP PAD
Remco Vaes (37) en Angela Claessens (36) uit het Brabantse Deurne zijn beiden vrachtwagenchauffeur, maar ze werken beiden bij een ander bedrijf. Remco rijdt voor Jennissen uit Den Dungen met een tankoplegger, terwijl Angela distributie transport doet voor de Gebroeders Van Eijk uit Asten. Wij stuurden Nick van Berlo bij ze langs voor een nadere kennismaking.
Angela en Remco ontmoetten elkaar in 2004 tijdens de theorielessen voor het rijbewijs. Beiden waren ze toen geen chauffeur. Remco werkte als bedrijfshulp in de agrarische sector voor AB Brabant, terwijl Angela in de horeca werkte. De eerste kennismaking leidde nog niet meteen tot een relatie, dat was pas zeven jaar geleden. Angela: “Ik werkte in de horeca, maar door mijn fibromyalgie, dat is een spierziekte, wilde ik het wat rustiger aan doen. Remco ging toen aan het werk als vrachtwagenchauffeur en ik ging regelmatig een dagje mee. Ik was altijd al een meisje dat met auto’s speelde in plaats van met poppen en ik vond dat prachtig.
Ons mam zei vroeger al ‘alles waar een stuur in zit daar kun jij mee werken’. Het leek me dan ook leuk om chauffeur te worden, maar ik vond het tegelijkertijd ook wel spannend. Via STL heb ik toen mijn papieren en groot rijbewijs gehaald waarna ik als chauffeur aan het werk kon. Ik begon bij Maas Transport in de zuivel, maar dat ging 24/7 door waardoor ik soms ook in de weekenden moest werken. Ik kon toen bij de Gebroeders Van Eijk in Asten komen, en dat past gewoon veel beter bij mij.”
IDEALE BALANS GEVONDEN
Bij Van Eijk rijdt Angela distributie door heel Nederland met haar DAF CF400, maar meestal rond Zwolle en naar het noorden. “Ik heb ook wel ritten naar België en Luxemburg gedaan, maar laat mij maar lekker in het noorden rijden. Dat is soms al spannend genoeg.” Bij Van Eijk heeft ze haar draai helemaal gevonden. Het bedrijf houdt rekening met haar privé leven en haar beperking met de fibromyalgie. Zo is ze iedere maandag vroeg thuis en is ze woensdags vrij. “Ik hoef nooit in de weekenden te werken en met die ene dag rust in de week heb ik de ideale balans gevonden. Daarbij komt dat ik een eigen auto heb, met mijn eigen spulletjes er in. Dat werkt het fijnste. Dinsdagavond berg ik mijn persoonlijke spullen even op voor als er op woensdag een collega mee moet rijden.”
IEDERE NACHT THUIS
Remco rijdt nu zes jaar op de vrachtwagen. Na zijn werk als bedrijfshulp ging hij op een terminal trekker rijden en deed hij loodswerk bij Van den Broek Logistics in Helmond. Na een jaar haalde hij zijn groot rijbewijs waarna hij chauffeur werd bij dat bedrijf. Toch bleef de agrarische wereld trekken, waardoor hij een overstap maakte naar Hulst Agri in Ysselsteyn. Daar reed hij ongeveer 2 jaar met een vier-assige moving floor oplegger. Drie jaar geleden maakte hij de overstap naar zijn huidige werkgever, loonbedrijf Jennissen in Den Dungen. Vorig jaar kreeg hij daar een nieuwe trekker, de Volvo FH waar hij nu nog mee rijdt. “Mijn werk bestaat nu vooral uit het rijden voor Rendac. Dat brengt met zich mee dat ik vaak ook op zaterdag onderweg ben. Ik rij meestal binnen Nederland, maar ritten naar Duitsland, België en Frankrijk komen ook wel voor. Ik ben wel iedere nacht thuis trouwens.”
AFWISSELEND WERK IN DE DISTRIBUTIE
Het chauffeurs koppel doet dus ieder zijn eigen ding. Samen op een truck rijden, bijvoorbeeld naar het buitenland ziet Angela niet zitten. “Dit werkt prima zo, we hebben beiden ons eigen werk en we zijn iedere avond en nacht samen. Samen op een auto komt niet goed denk ik, en bovendien vind ik vier dagen in de week prima zoals het nu gaat. Het werk dat ik nu doe geeft een vorm van vrijheid en de rust die ik nodig heb. Zo kan ik dit werk goed volhouden tot aan mijn pensioen,” aldus Angela. Het distributiewerk betekent dat ze niet altijd op industrieterreinen lost, maar ook bij particulieren, soms midden in het centrum. “Dat maakt het werk erg afwisselend en geen enkele dag is hetzelfde.”
MOTORRIJDEN
Voor de gezamenlijke fotoshoot door Nick van Berlo hadden Remco en Angela zelf al een locatie bedacht. Remco heeft in die buurt al vaker gelost, dus hij kent de omgeving erg goed, en gelukkig werkte het weer mee. Tijdens het fotograferen praat Nick nog wat bij met het stel. Zo zijn ze in het weekend normaal niet bezig met de vrachtwagens. Remco rijdt motor en daar sleutelt hij ook graag aan, en ook die vonk blijkt overgeslagen te zijn op Angela: “Ik ben nu bezig met mijn motorrijbewijs en ik hoop dat we binnenkort samen kunnen toeren. Remco heeft een Honda Shadow, echt een toermotor.” Verder gaan ze regelmatig uit eten, soms samen en soms met vrienden, of plannen ze juist even helemaal niks voor een relaxed weekend thuis. Vooral met mooi weer, want sinds kort hebben ze de tuin helemaal verbouwd en een overkapping gebouwd waaronder het genieten is.
Het verhaal van Angela en Remco bewijst dat je als chauffeur ook privé tijd genoeg over kunt houden voor elkaar en voor leuke dingen. Beiden hebben ze een vaste auto, vast werk en toch weten ze tijd voor elkaar te vinden.