BIGtruck PraktijkTest
Volvo FL Electric is sterk verbeterd
BIGtruck Reportage
Headerblok overlay desktop
BIGtruck Reportage
Headerblok overlay mobile
Voor het eerst in ons bestaan heeft BIGtruck op de binnenland testroute een testrit volledig elektrisch afgelegd. De primeur komt toe aan de Volvo FL Electric. Met een GVW van zestien ton, kan deze stille, emissieloze bakwagen nog altijd zes ton laden. Dankzij het nieuwe batterijpakket vormt de actieradius geen enkel probleem. Maar wat is het verbruik en hoe meet je zoiets? En waar haal je stroom vandaan? En hoe rijdt dit?
Ook al is de Volvo FL ook in de ‘Electric’-uitvoering een bekende verschijning, de Zweden hebben hun stadsdistributie truck voorzien van een nieuwe elektrische aandrijflijn. Aanvankelijk introduceerde Volvo de FL Electric met 50 kWh accu’s, de nieuwe zijn goed voor 66 kWh. Dat leidt tot een systeemcapaciteit van 265 kWh. Deze accu’s zijn van het Lithium-Ion-type. Dit wordt veel gebruikt in de auto- en truckbouw op dit moment.
Daardoor is de inzetbaarheid van deze Volvo sterk verbeterd en sorteert Volvo mooi voor op nieuwe wetgeving in binnensteden, namelijk de zero-emissiezones. Gemeenten moeten die nu vaststellen, zodat transportbedrijven en distributeurs de kans krijgen om voor die tijd een bestelauto of vrachtwagen te kunnen kopen die geen kwalijke stoffen meer uitstoot en ook geen CO2.
Tachtig procent
Vlak voor vertrek geeft de Volvo op de display 299 kWh aan, na een nachtje aan de lader. Dat is voldoende voor zeker 200 kilometer. Maar de begeleider van Volvo merkt volkomen terecht op dat je uit moet gaan van tachtig procent van de capaciteit, dus dan kom je uit op 211 kWh. Voor de testrit van vandaag is dat nog steeds ruim voldoende en veel meer dan bij de vorige versie.
Volvo FL Electric 2.0
Meest in het oog springend aan deze Volvo is dat alle vlakken in het teken staan van een optimale stroomlijn. De spiegels lijken er ouderwets door. Maar die zitten er toch nog op en om aan de allerhoogste veiligheidseisen te voldoen, heeft deze FL Electric, tegen meerprijs, ook een 360 graden camerasysteem. Dus camera’s van voren, achterop de laadbak en aan de zijkanten daarvan. Ook die laadbak heeft een extra gestroomlijnd dak. Kijken we in het interieur, dan valt op dat deze elektrische truck nog wel een analoog dashboard heeft. Niks mis mee, maar je zou het niet verwachten. De display die de info verschaft over de toestand van de aandrijflijn, is duidelijk en analoog of niet, er zit een meter in die goed laat zien wat de gevolgen zijn van wat je doet. Dus slaat hij de ene kant uit wanneer je het ‘gas’-pedaal intrapt, en de andere kant uit wanneer je de truck laat rollen en wanneer je gaat remmen. Een kind kan de was doen.
Geluid en trekkracht
Het rijden met een elektrische truck is heel eenvoudig. Ook de Volvo FL is daar geen uitzondering op. Bij optrekken hoor je een geluid zoals van een tram, maar al snel besef dat je op moet letten of het allemaal niet te snel gaat. De Volvo stuurt verder prettig en de remmen zijn goed te doseren. Dat is belangrijk, want distributietrucks zoals deze komen als elektrische truck het beste tot hun recht op routes met veel stops. Remmen betekent dan niet energie weggooien door je remschijven op te warmen, maar weer opnemen in de accu’s. Dat lukt het beste door gedoseerd remmend op een rood licht af te rijden.
Verbruik 1 op 10
Op deze manier verwachtte Volvo dat één Kilowattuur ongeveer goed is voor één kilometer. In een liter diesel zit tien kilowattuur energie. Dus in theorie loopt de Volvo FL Electric 1 op 10, gerekend naar ouderwetse liters. Hier zie je dus de grote efficiency van een elektromotor versus een dieselmotor, die veel meer onderdelen heeft en die veel energie verliest in het gedeelte van de tank naar de wielen. Een elektrisch voertuig is een stuk efficiënter. Dat grote, positieve verschil zit hem niet alleen in het feit dat we keurig met slepende remmen op een verkeerslicht af rijden.
Het kan nog beter
De Volvo-instructeur vraagt of we nooit harder willen optrekken dan tweederde van het maximum. Maar dat is best moeilijk. Er zijn beslist situaties in het verkeer dat je ergens snel weg wil, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht waarvan je weet dat het snel verspringt. Dus we konden ons daar niet helemaal aan houden, in de dagelijkse praktijk gebeurt dat ook zeker niet. Gerekend over de hele route verbruikte de Volvo FL Electric 113,2 kWh. Daar komt nog bij wat er nodig was voor de verwarming en verlichting en stationair draaien bij het verkeerslicht of wachtend op ander verkeer. Leuk om te zien in Volvo Connect is dat er bijna 25 kWh gerecupereerd werd, dat gaat dus richting een kwart van het stroomverbruik. Deze Volvo FL Electric komt daarmee op 0,82 kWh per kilometer. Nog beter dus dan genoemde 1 op 10 in ouderwetse liters. Dat is zeker niet verkeerd, maar het maakt ons ook nieuwsgierig naar verbruikscijfers van zwaardere trucks.
Mooi, en nu?
We weten zeker dat met de zich razendsnel ontwikkelende batterijtechniek er nog veel betere accupakketten aankomen. Het recyclen van een batterijpakket kan bij Volvo Energy. Onderweg bijladen kan toevallig op onze testroute: Langs de A12 vanuit Arnhem richting Ede kan de chauffeur met 160 kW laden, maar voor trucks is er nog niet veel ruimte. De vooruitgang gaat niet vanzelf. Het is zonneklaar dat op afstanden als deze, met veel stops, een elektrische truck als deze de voor de hand liggende keus is. Deze elektrische truck kost nu ongeveer drie tot 3,5 keer meer dan zijn dieselbroertje. Een waterstofvariant kan zo maar zes keer zo duur zijn en is een omslachtige en minder efficiënte techniek bij een zestientonner als deze. Daar staat tegenover dat opladen langer duurt. Dus deze Volvo kan na een dagje rijden, niet worden doorgegeven aan de volgende chauffeur voor de nachtdienst. Met een waterstoftruck kan dat wel. Op dit gebied gaan we nog veel nieuwe zaken beleven. Maar het begin is er!