BIGtruck Reportage
Indrukwekkende lage Renault T-Evo
BIGtruck Reportage
Headerblok overlay desktop
BIGtruck Reportage
Headerblok overlay mobile
Met de nieuwe generatie van de Renault Trucks T serie, T- Evolution genaamd, heeft het Franse truckmerk een aantal belangrijke punten gewijzigd. Eerder reden we al met de nieuwe hoge versie, deze keer nemen we de lage T cabine mee, maar dan wel meteen als 6x2 trekker met voorloopas en met de krachtigste motor van het merk, de 520 pk versie.
De reden voor deze rij-impressie is van praktische aard. Onze BIGtruck Pacton testoplegger moest namelijk voor de APK-keuring en daarvoor hadden we even een trekker nodig. En natuurlijk staat de stoere R620 van BIGtruckshop A67 altijd klaar voor een ritje, maar met een demo ervoor is natuurlijk wel zo leuk. Bovendien zorgt dat voor een hernieuwde kennismaking met de nieuwste generatie van Renault Trucks.
Zijskirts
De stoere T-Evo trekker ziet er goed uit met zijn donkere kleur en de zwarte wielen. Opvallend is dat er originele zijskirts op gemonteerd zijn. Opvallend, want dat kan eigenlijk helemaal niet. Die zijn namelijk alleen leverbaar voor 4x2 trekkers. De importeur wilde echter wat moois maken van deze demo, en om die reden zijn de zijskirts op maat gemaakt. Verder werd er tussen de beide achterassen aan beide kanten een driehoekje geplaatst, waardoor de zijkanten er bijzonder verzorgd uit zien. Het zijn de kleine dingen die het doen zullen we maar zeggen.
Schuifschotel
De volledig luchtgeveerde trekker heeft met 410 cm een wat langere wielbasis dan normaal met als voordeel dat er nu 790 liter brandstof mee kan. Die lange wielbasis zorgt er ook voor dat niet alles er zomaar achter past, maar met behulp van de schuifschotel is dit op te lossen. De ontgrendeling van dat schuifmechanisme gaat trouwens keurig via een schakelaar. Nadat we onze Pacton-oplegger hebben aangekoppeld, rijden we naar Venlo voor de APK-keuring bij TIP. De 520 pk sterke Renault heeft geen enkele moeite met de geladen trailer en trekt lekker door. De drie-assige trekker rijdt gewoon heel erg fijn. Met drie assen heb je altijd al meer stabiliteit, maar de luchtvering rondom draagt ook zijn steentje bij.
Slimme Renault
Het interieur van de nieuwste generatie van Renault is hier en daar wat aangepast, maar het bleef een eigenzinnig ontwerp. Na enige gewenning werkt het prima en dit merk heeft zelfs een paar handige dingetjes die bij andere merken ontbreken. Zo heeft de cruise control twee standen die je kunt programmeren. De ene bijvoorbeeld op vijftig voor in de stad, en de andere op 85. Dat is gewoon slim, en het mooie is dat de truck die settings onthoudt, ook als het contact eraf is geweest. De bediening van de versnellingsbak vergt even wat gewenning, maar een handige truc is als je van achteruit weer vooruit wilt, bijvoorbeeld bij het manoeuvreren. Vanuit die achteruit stand is een eenvoudige duw omhoog aan de stengel genoeg om de vooruit in te schakelen. Dat werkt handig en snel. Het grootste nieuws van de nieuwste generatie van Renault is echter het optimaal verstelbare stuurwiel. Zelfs verstokte Scania rijders kunnen nu hun favoriete instelling kiezen en dat was in het verleden wel anders bij Renault Trucks.
Dikke matras
Het interieur is zeer compleet uitgerust met een fraaie koelkast, een superdikke ‘Sérénité’ matras met topper en de zogenaamde Performance opbergruimte boven de voorruit met vier kastjes met deurtjes. Opbergruimte is er ook onder het bed, en die is van beide kanten bereikbaar. Binnen handbereik tref je een grote schuiflade onder het dashboard met daarnaast een uitschuifbare bekerhouder. Handig is ook de telefoonhouder, mooi in het zicht en met mini-USB poortjes voor het opladen. Verder is er het multimedia kleurenscherm waar twee camera’s hun beeld op tonen. De ene is een dode hoek camera die automatisch aan gaat als je richting aangeeft naar rechts. De andere is een achteruitrij-camera die achter de cabine gemonteerd is. De cabine is uitgevoerd in een donkere groen metallic lak, genaamd ‘Vega’. Zeker in combinatie met de zwarte wielen ziet dat er stoer uit. Een klein minpuntje vinden we de RVS-lampenbeugel op het dak. Die misstaat met zijn hoogglans een beetje op deze, verder zo ingetogen trekker. Bovendien zorgt het voor het nodige windgeruis in de cabine. Onze keuze zou een fraaie LED-bar zijn in, of net boven de zonneklep, maar dat is een kwestie van smaak.