BIGtruck Showtruck
Franse beauty voor Hans Brolsma
BIGtruck Reportage
Franse beauty voor Hans Brolsma
Hans Brolsma uit het Friese De Westereen is een bekende in het wereldje van de showtrucks. Zijn Volvo trucks stonden op shows vrijwel altijd in het rijtje van de kanshebbers en ook zijn nieuwe Renault zal niet ontbreken op de truckshows. Daarmee vormt de nieuwe Renault T High een fraaie afwisseling tussen de bekende merken op truckshows.
Hans rijdt onder meer voor het Noord Nederlands Orkest en dat doet hij eigenlijk al zijn hele leven. Hans: ,,Mijn vader begon daar ooit mee, en van hem heb ik dat werk toen overgenomen. Het werk houdt in dat ik alle instrumenten, kleding, decorstukken en stoelen vervoer naar de theaters waar ze optreden. Dat is meestal in Nederland, maar in het verleden heb ik ook wel buitenlandse tours gemaakt. Zo hadden ze bijvoorbeeld twee keer een tournee in Spanje’’. Hans begon ooit met een Renault G-serie bakwagen maar al snel werd er een trekker met een city-oplegger aangeschaft. Later kwam er nog een Premium bakwagen, en ook zijn eerste trekker was een Renault truck, namelijk een Magnum, een auto waar Hans nog steeds dierbare herinneringen aan heeft. ,,Meteen toen de Magnum uitkwam, vond ik dat een superstoere truck. Met die hoge cabine en de vlakke vloer was het een unieke verschijning in die tijd. Daarbij kwam dat het heel lekker reed, en snel ook trouwens! Dat ding had een bus cardan en daarmee liep hij de teller uit. Helaas kan dat allemaal niet meer maar dat was wel kicken!’’
Volvo FH
Na de Magnum deed het merk Volvo zijn intrede bij Brolsma. De Renault Premium-serie, die als aflossing van de Magnum gold, kon Hans niet echt bekoren waardoor hij voor een ander merk koos. Eerst kwam er een Volvo FH van de eerste generatie, en daarna een FH2. Hans heeft altijd veel aandacht besteed aan hoe zijn truck eruit ziet, en sinds de eerste FH is het thema muziek altijd zichtbaar geweest. Ook de nieuwe Renault Trucks T High 520 ontkwam niet aan de creatieve hand van MW Designs. Hans: ,,Ik wilde voor deze truck wat minder de nadruk op de special paint leggen, en meer op de striping. Ik heb MW Designs wat foto’s laten zien van wat ik mooi vind, en vervolgens heb ik ze de vrije hand gegeven. Wel moest er weer een klassiek muziekthema op de truck. Dat hoort een beetje bij mij en mijn werk voor het NNO’’. Het thema werd een airbrush van de Ierse violiste Máiréad Nessbitt. Zij speelt klassieke en traditionele Keltische muziek, een genre waar Hans erg van houdt. De, volledig luchtgeveerde Renault Trucks T High 520 werd besteld in het zwart waarmee er meteen een mooie basis aanwezig was. Hans: ,,Daardoor zijn alle naden en alle delen achter de grille meteen zwart, dat scheelt veel werk’’. Vervolgens is de truck gespoten door Bronk, waarna MW Designs aan het precieze werk begon.
Magnifique
Hans vermeed deze keer bewust om chroom aan te brengen op zijn truck. Geen glanzende wielen, luchthoorns of andere details, en zelfs het Renault logo in de grille is in kleur gespoten. Met zijn zwarte wielen met een rood hart en de zwarte luchthoorns met een rood accent ziet het er bijzonder stoer uit. Het chassis werd voorzien van een strakke, glanzend afgewerkte vlonder en in de originele zijskirts werd een fraaie schuiflade weggewerkt. Ook bij de achterbumper gaat het om maatwerk, gemaakt door Kees Ouwedijk van GSO in Didam. Bij zijn Volvo vormden muzieknoten de achterlichten, deze keer koos Hans voor Renault logo’s. Alles bij elkaar is het een bijzondere en vooral originele auto geworden. Hans: ,,Bijna iedereen kiest voor de bekende drie merken maar dit is weer eens wat anders. En ik moet zeggen dat het uitstekend rijdt. Ik was aangenaam verrast toen ik een eerste proefritje maakte. Verder is de ruimte in de cabine ideaal en is de stuurverstelling nu magnifique’’. Het interieur bleef origineel, maar dan wel met glanzende carbon-details op het dashboard. Verder koos Hans voor een koelkast, een ingebouwde magnetron, een TV, een zware omvormer en een uitgebreide audio-installatie met subwoofer.
520 pk
Het werk voor het orkest kreeg een behoorlijke dreun tijdens de Corona pandemie, maar Hans is niet voor één gat te vangen. Naast het orkest had hij altijd al werk als verhuizer en pianovervoerder. Tijdens de pandemie vond hij ook ander werk om stilstand te voorkomen. Hans: ,,Ik heb onder meer voor bouwmarkten gereden, want die kregen het ineens heel druk. Verder rij ik nog steeds voor een transportbedrijf dat veel metaal vervoert door heel Nederland en België. Ook erg leuk werk, en dat zorgt bovendien voor afwisseling’’. Het rijden met staal en bouwmaterialen is ook de reden waarom Hans koos voor een 520 pk uitvoering. Hans; ,,Mijn Volvo was een 520 pk, en dat is soms inderdaad wel handig. Daarnaast rijdt het gewoon lekker als je wat vermogen over hebt. Ik rij over het algemeen niet heel veel kilometers, en dan maakt het in het gebruik ook minder uit’’.