BIGtruck Reportage
Drie Volvo’s, meer dan zes miljoen kilometer
BIGtruck Reportage
Drie Volvo’s, meer dan zes miljoen kilometer
Bij familiebedrijf Kamphuis uit Gramsbergen rijden ze vanaf het begin met Volvo. Inmiddels hebben drie trucks van bouwjaar 2005 een flinke boodschap gedaan. Gezamenlijk hebben ze er al meer dan zes miljoen kilometer op zitten. Daar wilden we het fijne van weten!
Wie Kamphuis Gramsbergen zegt, zegt Volvo. Maar wat ook altijd weer opvalt, is dat de rode trucks van dit bedrijf er altijd spic en span bijstaan. “We komen veel op boerenerven en op bouwplaatsen. Daar knappen de trucks niet van op natuurlijk, dus wassen we ze wekelijks. Maar wat ook helpt, is een blanke laklaag aanbrengen.” Het bedrijf is honderd procent overtuigd van de Zweedse kwaliteit en de drie broers die het bedrijf leiden, blijken nog altijd flink onder de indruk van de technische vorderingen die Volvo om de zoveel tijd introduceert.
I-Shift
“Bij de introductie van de I-Shift in 2002 hebben we ook de eerste Volvo's met I-Shift aangeschaft, dit was ook een set van 3 trucks net als die van 2005, deze drie van 2002 hebben we niet meer, echter rijdt er nog wel eentje hiervan rond bij ons in de buurt. Die zien we nog regelmatig rijden”, legt Bertus Kamphuis uit. “Dat waren onze eerste trucks met I-Shift. “Deze automaat werkt formidabel en er zijn nauwelijks problemen mee geweest.” Bertus legt uit dat hij Volvo ervaart als een bedrijf dat niet schroomt om nieuwe technieken te ontwikkelen en om hun trucks te verbeteren. “Denk aan de dubbele koppeling, Dynamic Steering, onafhankelijke voorwielophanging. De XXL-cabine. De nieuwe LNG-trucks en nu dan die elektrische trucks.” Bertus en zijn broer Seine denken dat LNG en elektrisch nog even een brug te ver zijn voor het bedrijf. “Dat komt door de intensieve inzet hier. Wanneer je de auto moet stil zetten om deze enkele uren aan de laadpaal te koppelen, dan schiet dat in ons werk niet op. Hetzelfde geldt voor LNG. Daar zouden we ook mee in de problemen komen met de beperkte tankvoorzieningen die er zijn.”
Probleemloze APK
“Nee, en de mijne, met kilometerstand 2,4 miljoen, kwam vorige maand probleemloos door de APK”, zegt hij met een glimlach. De andere twee trucks hebben een kilometerstand van 1.950.000 en 1.860.000. Het geval wil nu dat die trucks worden gereden door de beide broers van Bertus, Seine en Hilbert. “Zuinig zijn op je spullen is voor ons de gewoonste zaak van de wereld”, zegt Seine. “We hebben hier een werkplaats waar we zelf onderhoud aan het wagenpark doen, dit wordt gedaan door broer Hilbert. Voor APK, maar ook ander onderhoud gaan we naar de Nijwa. We zijn zuinig op wat we hebben en proberen het mooi te houden.” De broers geven aan dat deze trucks nog even door moeten. “Op dit moment zijn er lange levertijden. Niet alleen bij Volvo, maar bij alle merken. Dus we bekijken even hoe dit verder gaat. Feit is dat die nieuwe trucks een stuk zuiniger zijn. Maar we moeten er nog even op wachten.”
Nieuwste model
Vorig jaar zijn bij Kamphuis al drie exemplaren van het nieuwste model in de vloot opgenomen, die zo’n twintig trucks omvat. “De verfijningen gaan daarin veel verder dan die nieuwe futuristische koplampen. Je kunt Dynamic steering bijvoorbeeld nu ook instellen naar wens, en dat is natuurlijk perfect. Het is echt weer een stuk fijner werken met deze nieuwe Volvo’s”, zegt Bertus Kamphuis. Maar het oudere drietal FH’s gaat er voorlopig nog niet uit.
Trailers
Bij Kamphuis wordt voor de bouwlogistiek met uiteenlopende trailers gereden. De broers winkelen hiervoor bij Pacton, Broshuis, Vogelzang, Langendorf en Schmitz. Het zal niet verbazen wanneer we hier schrijven dat ook het getrokken materieel in topconditie wordt gehouden in Gramsbergen. “De eerstgenoemde merken bouwen op maat voor je, en de Schmitz-trailers komen uit een grote fabriek. Dat is een heel verschil. Toch zijn we over de Schmitz-trailers prima te spreken, en onze chauffeurs ook”, aldus Bertus Kamphuis.
Familie
Bertus, Seine en Hilbert hebben ieder een of enkele zoons in het bedrijf, die nu kennis maken met alle facetten van de bedrijfsvoering. “Daar hebben we geen haast mee, dus dat is voor alle betrokkenen het fijnst. Het is erg druk in de bouw nu, we hebben volop werk. Ideale omstandigheden voor onze zoons om ons bedrijf beter te leren kennen.”