BIGTRUCK VINTAGE
DE SCHATKAMER VAN METROPOLE DRUTEN
Metropole in Druten is een enorme schatkamer waar ondernemer Frans van Haren, ooit eigenaar van Excluton, zijn collectie heeft ondergebracht. Naast talloze personenauto’s, oldtimers, racewagens en amfibische voertuigen huisvest het enorme pand ook een collectie klassieke trucks.
Het enorme pand in Druten aan Meubelweg 1 was ooit, je raad het al, een meubelzaak. De enorme showroom op de onderste etage staat vol met klassiekers die deels te koop staan. Boven staat de privécollectie van Frans van Haren, met heel bijzondere en zeldzame voertuigen. Wie daar doorheen wandelt komt een deur tegen die leidt naar een hal waar zo’n vijftig klassieke trucks staan. Het bijzondere is dat het niet alleen om trucks en trekkers gaat, maar ook om complete combinaties. Het uitzicht vanaf het balkon op de eerste verdieping is indrukwekkend. De trucks staan rijen dik geparkeerd en de donkerrode kleur van Metropole overheerst.
We worden rondgeleid door monteur Wim Voerman, hij zorgt dat de trucks in rijdbare conditie komen en blijven, want alles wat er staat kan zo de weg op. Het leuke aan de collectie is dat er trucks staan die je niet vaak meer ziet, ook niet op oldtimer treffens. Neem nou de Fiat 682 N4, een drie-assige motorwagen met twee voorassen. Deze trucks werden gebouwd vanaf de jaren ‘50 en je kwam ze in die tijd vaak tegen in Italië. In combinatie met drie-assige aanhangwagens werden dit 'duizendpoten' genoemd. De truck in het museum is van 1968 en is voorzien van een zescilinder dieselmotor.
MERCEDES-BENZ
Een wel heel indrukwekkende Mercedes combinatie is de L6500 K met zijn lange neus. Deze trucks werden geproduceerd tussen 1935 en 1959. Het model in het museum is van 1936 en heeft een zescilinder diesel met 150 pk. Opvallend is dat de deuren aan de voorkant open gaan, ‘suicide doors’ dus eigenlijk. De riante slaapcabine heeft twee bedden en is gemaakt van hout met een laagje blik.
Het interieur doet denken aan een stuurhut van een schip. Opvallend is ook de drie-assige Kässbohrer aanhangwagen met dubbele montering. Daarbij hebben de binnenste wielen een aparte naaf, waardoor ze onafhankelijk van de buitenste wielen kunnen draaien. Dat zou voor lagere rolweerstand moeten zorgen, maar het zorgde vooral voor extra gewicht. Een andere Mercedes truck is de LP333, een drie-assige motorwagen met dubbele vooras. Deze truck stamt uit 1960 en had maar liefst 200 pk aan boord.
SCANIA
Eigenaar Frans van Haren is een groot Scania fan, zo blijkt uit de collectie. Best raar eigenlijk, want bij Excluton was het vooral DAF wat er gereden werd. Naast de Scania’s 111, 140, 141 en een groot aantal torpedo-trucks staat er ook een Scania LB67 combinatie. Dit type, en dan vooral met slaapcabine, is misschien wel de mooiste Scania ooit, maar over smaak valt niet te twisten.
De stoere combi staat op trilex wielen en heeft een hele rij Brenner stickers op de voorruit. De tekst Holland- Teheran voor op de huif doet denken aan de tijd dat dit soort trucks naar het Midden Oosten reden. Verder staan er ook modernere Scania’s in het museum, zoals de Bullnose en een schitterende blauwe 143 combinatie met kippers.
DAF, KROMHOUT EN HOGRA
Naast veel trucks van Duitse merken als Mercedes-Benz, MAN en Krupp is er ook plek voor de Nederlandse merken. Het meest bekend is DAF, waarvan de 2600 en de 2000 DO vertegenwoordigd zijn. Vroeger waren er meer Nederlandse merken, bijvoorbeeld Kromhout. In het museum staat een prachtige Kromhout V4 combinatie uit 1951. De trucks werden gebouwd in Amsterdam, en deze Kromhout had een 3,8 liter viercilinder dieselmotor met maximaal 90 pk.
Een ander merk van eigen bodem in de collectie is een prachtige Hogra. Deze combinatie werd gebouwd in 1958 in Ravenstein. Als krachtbron staat er een Steyr H7S 100 dieselmotor met een cilinderinhoud van 5,3 liter en een vermogen van 100 pk. Naar schatting zijn er tussen de 400 en 500 Hogra trucks gebouwd voordat het bedrijf stopte. Qua styling was het zeker voor die tijd al een moderne truck, die doet denken aan de Scania’s uit die tijd.
Naast de tentoongestelde trucks mogen we ook even kijken in de werkplaats, waar een Mercedes combi staat te wachten op restauratie. Daarnaast is er nog een hal waar trucks staan te wachten op restauratie of verkoop. Alles bij elkaar is Metropole Druten beslist een bezoekje waard. Je vindt alle info hier.
Iep van der Meer