BIGTRUCK TRUCKSHOWS
DRIFTERSTYLE TRUCKSHOW IERLAND
Vorig jaar werd voor de eerste keer de Drifterstyle Truckshow in Lisburn, Ierland georganiseerd. Onze William Siben werd vanuit zijn grote netwerk aan showtruck eigenaren uitgenodigd om er bij te zijn, en dat kon hij natuurlijk niet weigeren. Hier zijn verhaal over zijn reis, en natuurlijk over de show!
Het is een gewone zaterdag in oktober, terwijl ik alles in de auto laad voor een trip naar het buitenland. Het wordt mijn eerste trip ooit waarbij ik een ferry neem, dus ben benieuwd of ik zeebenen heb of niet. Na een lekkere maaltijd bij vrienden in de regio van Rotterdam, stuur ik de personenauto naar Europoort, waar ik me incheck bij P&O om de overtocht naar Hull te aanvaarden.
Eenmaal aan boord, de weekendtas in de hut gelegd, en het schip verkend, varen we zo'n 25 minuten eerder uit, terwijl we nog een klein beetje daglicht in de verte zien. De lichtzee van het havengebied, en de overige lampen, laten we steeds verder achter ons. De zee is lekker rustig, en onder het zachte gebrom in de verte van de zware scheepsmotoren en lichte deining van het schip, hebben we een comfortabele overtocht naar Hull. Bij aankomst is het weer bijna droog na een blijkbaar kletsnatte nacht in Engeland. Het is even wennen om voor het eerst aan de 'verkeerde' kant van de weg te rijden, en juist zo veel mogelijk links te rijden in plaats van rechts, maar het is een mooie ervaring.
VIA SCHOTLAND
Ik baan mijn weg over de rustige A1M noordwaarts op deze zondag, en maak een tussenstop even ten zuiden van Newcastle voor een korte fotoshoot. Later in de middag wordt de weg westwaarts vervolgd via de A66 met prachtige uitzichten over de grassige heuvels op de noordelijke rand van de Yorkshire Dales.
Via de M6 naar Carlisle rij ik Schotland binnen, om de A75 naar het westen te volgen naar Stranraer waar ik die nacht slaap. Na een gezellige ontmoeting met wat mensen die ik ken via social media, zoek ik de airbnb op voor een goede nachtrust. De volgende ochtend meld ik me bij Stena Line, waar ik de zo'n twee en een half uur durende overtocht neem naar Belfast. Daar werd ooit de Titanic gebouwd, maar ik ga ervan uit dat deze overtocht wel soepel zal verlopen.
Het zonnetje laat zich af en toe tussen de wolken door zien, en ondanks dat de zee niet al te ruw is staat er een fikse wind, waardoor buiten op het dek staan een kwestie is van goed vasthouden. Sommige mensen hebben moeite om op de benen te blijven. Halverwege kruisen we de Ferry die oostwaarts vaart op dezelfde lijndienst, en kunnen we zowel het landschap van Schotland als die van Noord-Ierland zien.
VLNR, Liam McGee, Gordon Spence, William Herron, David Henning, Richard Green, Chris Bradford zijn de mannen achter de show en de jury.
EIKON EXHIBITION CENTRE
Aangekomen in Belfast wacht ik bij het havengebied op een paar trucks voor een volgende shoot, waaronder een paar van G&J Derry, die ik ook even op de gevoelige plaat mag zetten bij Stena Line zelf. De eerstvolgende dagen komt de camera ook dagelijks tevoorschijn om diverse trucks op de gevoelige plaat te zetten. Onder andere de hagelnieuwe Volvo van Chris Bradford, waarover je later meer zult lezen hier in Bigtruck. Op vrijdag rijd ik naar Lisburn, net buiten Belfast, naar het Eikon Exhibition Centre. Daar zijn de eerste trucks al gearriveerd voor de 1e editie van de Drifterstyle truckshow. David Henning, de man achter de show, is samen met zijn team druk in de weer om alles soepel te laten verlopen.
DIESEL IN HET BLOED
David heeft het diesel in het bloed, zijn vader was namelijk ook trucker, en zo werd het met de paplepel ingegoten. In 1982 kreeg zijn vader een nieuwe Volvo F10, en met name die truck liet de vonk overslaan, en was de passie voor trucks geboren. Op jonge leeftijd hielp hij zijn vader al mee met trailers koppelen en reed hij geregeld mee. “Op mijn 15e wist ik al bijna meer van trucks als de meeste chauffeurs op hun 40e", vertelt hij. In zijn eigen chauffeurs carrière heeft hij van open platte trailers, tot schuifzeil opleggers en tankers gereden, alleen nog nooit een koeltrailer, wat hij wel graag had gewild, maar dat is er nooit van gekomen.
DRIFTERSTYLE
“Het schoonhouden en poetsen van mijn eigen trucks was altijd al een obsessie", zo vertelt David. “Zelfs een op accu aangedreven kleine hogedrukreiniger en water ging mee onderweg om de truck schoon te houden. Toen Covid toesloeg, maakte ik de keuze om voor mezelf te beginnen als truck poetser onder de naam Drifterstyle.” De naam verwijst naar zijn vader, die als cb handle de naam The Drifter had.
David kreeg daardoor de bijnaam young drifter, en toen hij zijn truck aan het wassen was, zei iemand 'dat is de Drifterstyle', en zo was de naam geboren. Het begon met een poetsmachine, poetsdoeken, en polijstmiddel. Nu pakt hij elke truck volledig van top tot teen aan. Chassis, losse onderdelen, interieur, alles onder de grill, wat je ook maar kunt zien, wordt volledig gereinigd, en naar wens opgepoetst. Met het totaalplaatje rolt de truck weer naar buiten, in showroomstaat, of zelf nog mooier.
PASSIE VOOR TRUCKS
Zijn grote wens was om eens een truckshow te organiseren. Inspiratie werd in het verleden opgedaan door onder andere de Nordic Trophy, Interlaken, Nog harder Lopik, en ook truckshow Ciney, Die laatste was de essentie van een truckshow volgens David. Hoge standaard van trucks, en alleen maar mensen met passie.
David wilde een show naar eigen inzicht organiseren en alles met oog voor detail. Dat begint al bij binnenkomst. Er waren 5 wasplaatsen gemaakt waar men de trucks goed kon wassen. Voorzien van hogedrukreinigers, schuimlansen, professionele wash mitts en emmers met schoon water en top of the line shampoo laten de standaard al zien.
Als iedereen klaar was met het wassen en drogen, werden de trucks één voor één naar binnen gereden en op hun plek gezet. De standaard van alles was hoog. Stuk voor stuk waren de trucks om door een ringetje te halen, en het niveau van de trucks was zeer hoog.
2313 KILOMETER VOOR EEN SHOW
Het merendeel van de trucks komt uit Ierland, Schotland, en Engeland, maar ook diverse genodigden uit Duitsland, Zweden, Nederland, Zwitserland, en zelfs Italië zijn present. De deelnemers van het vasteland van Europa worden dan ook de twee boat truckshow clubs genoemd. Tobias Oscarsson uit Zweden heeft zelfs drie ferries genomen met zijn Scania. Tobias kreeg ook de prijs voor de deelnemer met de meest afgelegde afstand, om precies te zijn heeft hij 2313 kilometer afgelegd. “Als dat geen passie is, weet ik niet wat wel", aldus David.
IRISH PUB
Zaterdag en zondag was de show open voor publiek, waarbij de show zo'n 5000 bezoekers trok. De bezoekers werden getrakteerd op trucks die gloednieuw zijn, trucks die al enkele jaren werken, en ook diverse oldtimers uit binnen- en buitenland. Verder kon men genieten van lekker eten van het restaurant van het Eikon Centre, en waren er diverse stands van lokale ondernemers met voor ieder wat wils.
De deuren van het Eikon sloten zowel vrijdag- als zaterdagavond bijtijds, zodat de avonden geheel vrij waren. Dat was voor velen reden om met een groepje richting Belfast te gaan voor een hapje eten, en erna wat drankjes te gaan doen in een typische Irish pub. Toch weer net even anders als we hier in Nederland normaliter doen, maar er is prima aan te wennen.
EN DE MOOISTE TRUCK IS:
Op zondag gaf David nog een korte toespraak op het podium, alvorens er diverse prijzen werden uitgereikt. Een handjevol juryleden die aangewezen waren om de trucks te jureren, namen de trucks goed onder de loep. Zelfs met een zaklamp werden alle details, en ook alles buiten het zicht, goed bekeken en beoordeeld. Gezien het hoge niveau, lagen de uitslagen dicht bij elkaar. prijzen werden onder andere uitgereikt voor beste custom truck, beste oldtimer, beste combinatie, beste Ierse truck, en top 10 van de show. De beste van de show was Holrdge met hun NextGen Scania 660S. Ook mochten alle deelnemers stemmen op hun favoriete truck, welke gewonnen werd door de Scania bakwagen van F.G. Bond. De truck van de show publieksprijs ging naar de DAF XF van Paul Cecil.
Jazeker, ook Stebo was van de partij met deze schitterende DAF
EDITIE 2 IS AL GEPLAND!
Nadat eind van de middag de meeste trucks vertrokken waren, bleef er nog een klein groepje achter, met name de deelnemers vanuit andere landen. Tijd dus voor vers afgehaalde pizza's, die we bij toeval bestelden bij een Nederlander die al wat jaartjes zijn eigen pizzeria in Lisburn runt. Na een goede nachtrust en het geslaagde weekend begon iedereen aan de lange terugreis naar huis, om weer aan het werk te gaan na een mooi seizoen vol truckshows.
David kijkt ook terug op een geslaagde truckshow. Na een lange tijd vol stress om alles in goede banen te leiden qua organisatie, is het nu even tijd voor wat rust. Hij wil ons wel alvast één ding vertellen. “Heb je ook passie voor trucks, en lijkt een weekendje Belfast je ook wel wat? Zet dan maar vast 12 en 13 oktober 2024 in de agenda, want volgend jaar komt de Drifterstyle show weer terug voor editie nummer 2!”
William Siben