BIGtruck Reportage
OP BEZOEK BIJ ZURKIRCHEN TRANSPORTE
Zurkirchen Transporte uit het Zwitserse Malters is een familiebedrijf met een grote voorliefde voor mooie spullen. William Ziben ging op bezoek bij dit bedrijf voor een leuke reportage in het Alpenlandje.
Het is even na 2 uur in de nacht op een doordeweekse januari dag, als de wekker mij wekt. Het kost even een minuutje, maar dan wordt het duidelijk waarom die zo vroeg af gaat. Ik verblijf momenteel in Malters, net ten westen van Luzern, in het mooie Zwitserland. Ik moet om 3.10 uur klaar staan, omdat ik word opgehaald door chauffeur Patrick Kammermann, om een dagje mee te rijden. Hij rijd op één van de vier trucks van de firma Zurkirchen Reisen. Eenmaal opgepikt komen we zo'n 20 minuten later aan bij het Aldi DC in Perlen, waar de truck tijdens werkdagen geparkeerd staat.
De rit van vandaag bestaat uit het bevoorraden van 2 filialen, om daarna bij nog 3 andere leeggoed op te halen. Patrick start zijn Volvo terwijl ik de trailer deuren open. Als eerste halen we uit de koelcel enkele gekoelde pallets, waarna we een geïsoleerde tussenwand plaatsen, om de combinatie daarna te verplaatsen naar een ander dock. Daar laden we de ongekoelde pallets. Na een bak koffie uit de kantine, stappen we in, en stuurt Patrick de Volvo FH500 Turbocompound zuidwaarts de E35 op.
VERPLICHTE POLITIE CONTROLE
In het donker is nog niet veel te zien van het winterse landschap, dus rijden we in de sfeervol verlichte cabine onder het genot van muziek door de nacht. Patrick blijkt een gezellige gesprekspartner, maar ik moet mijn Duits wel even weer ophalen. We komen aan bij een grote controle plaats van de politie. Daar moet iedere truck doorheen. Na het verplichte rondje van 1,9 km draaien we weer de snelweg op, om door de Gotthardtunnel te gaan en onze weg te vervolgen naar het eerste filiaal in Chiasso. De supermarkt blijkt pal naast de grens met Italië te liggen. Precies volgens afspraak staan we om half acht voor de deur om te lossen.
ALDI EN EEN PALMBOOM
Patrick rijd nu ruim 2,5 jaar voor Armin Zurkirchen, en sinds het begin bij de firma al voor de Aldi. Toch is hij niet begonnen als chauffeur, maar als vrachtwagenmonteur. Na zijn opleiding en werk bij een Volvo dealer, begon hij als monteur bij transportbedrijf W. Husmann, waar hij na 5 jaar op de truck ging rijden. Als kind ging hij al vaak mee met zijn vader, die regionaal reed, dus de diesel stroomt door de aderen, zegt hij zelf. Twaalf jaar lang reed hij op de truck bij het transportbedrijf, waar hij tijdens de corona periode Armin leerde kennen. Die reed daar ook als freelancer, hierover later meer. Nadat Patrick heeft aangedockt in Chiasso, en ik snel een plaatje heb geschoten tussen de bladeren van jawel, een kleine palmboom door, lossen we snel alle pallets voor deze winkel, om daarna de emballage mee terug te nemen. Binnen 10 minuten rijden komen we aan bij filiaal nummer twee in Morbio, waar we het restant lossen. Op weg naar de laatste drie winkels om alleen leeggoed te laden, is het ondertussen licht geworden. Ik waan me hier echt in Italië, gezien de bouwstijl en bebording in het Italiaans. We worden ook overal begroet met een ‘Buongiorno’. We omzeilen een file door meer binnendoor te rijden, en bij de filialen in Mendrisio en Bioggio laden we alle leeggoed wat ze voor ons klaar hebben staan. Ondertussen worden we buiten twee keer vergezeld door mede-chauffeurs, die bevriend zijn met Patrick.
NEDERLANDS INTERIEUR
Na de twee ontmoetingen met collega’s rijden we door naar de laatste stop in Mezzovico, waarna we de neus weer noordwaarts sturen richting de bijna zeventien kilometer lange tunnel bij Gotthard. Dat geeft mij de tijd om een goede blik werpen op het rijkelijk met leder en alcantara beklede interieur. Patrick wilde graag warme, bruine tinten in de cabine. Tijdens een bedrijfsfeestje kwam in een gekke bui het thema Captain Morgan ter sprake. Cab-in uit Nederhemert mocht zich uitleven met dit thema. Het eerste wat opvalt, is dat het bed verplaatst is van de achterwand naar boven de voorruit, net als in de Scania 4-serie Topline dus. Het bed is omhoog gekanteld en wordt, als het naar beneden is vergrendeld met twee pinnen in de zijwand. Met het bed omhoog zitten daar dus twee gaten, maar die zijn creatief gevuld met op maat gemaakte houten tapkraantjes. De ruimte die door de verbouwing ontstond tegen de achterwand is ingevuld met een kastenwand, inclusief een vitrine met het Captain Morgan logo. Ook staan er een aantal flessen en glazen.
ZITJE ACHTER DE STOELEN
Het onderbed in de Volvo cabine werd verwijderd om plaats te maken voor twee stoelen aan weerszijden, waaronder aan de bijrijderskant nog een kleine vitrine is geplaatst. Aan de bestuurderszijde is daar een koelkastje gemonteerd. In het midden staat een groot rumvat, met daarin een subwoofer voor het geupgrade audiosysteem. Het rumvat lijkt te zweven boven de cabinevloer doordat daar LED verlichting onder gemaakt is. Bovenop het vat is een tafelblad van met epoxy behandeld hout, terwijl op de achterwand een houten schild met het Zurkirchen logo prijkt. Ook de verlichting siert in kleine onderkanten van de houten vaten, zodat elk detail perfect bij het thema past. Verder is in het rechter buitenvak van de cabine een open bar gebouwd, compleet met glazen en flessen. Tussen de kastjes boven de voorruit is een Captain Morgan logo geborduurd.
BULLBAR
Ondertussen arriveren we weer in de buurt van de tunnel, die ons het Italiaanse deel van Zwitserland weer doet verlaten. Daarvoor moeten we wederom door een controlepunt van de politie rijden, en worden we samen met vele andere trucks op de parking gezet omdat de E35-tunnel dicht zit in verband met een ongeval. Ook hier komen we weer een vriend van Patrick tegen, die met een eveneens crème en rode truck rijd, ditmaal een DAF van de firma Interspan. Voor de foto worden de trucks even naast elkaar gezet. Na een kleine twintig minuten mogen we weer rijden. We pakken even een klein stukje binnendoor, waarbij we nog enkele foto's kunnen maken. Ook hier treft Patrick weer een bevriende chauffeur. Wanneer wij onderin het dal foto's maken, torent ongeveer tachtig meter boven ons de snelweg uit richting de Gotthardtunnel, welke wij even later ook weer nemen. Op de terugweg stoppen we bij de Firma Zurkirchen, waar Armin ons al op staat te wachten. De stoere Volvo wordt de eigen wasstraat ingereden, waar we de gehele combinatie even goed schoonmaken voor de rest van de fotoshoot. Ook wordt er voor de gelegenheid de bullbar gemonteerd, zodat de truck compleet is. Na een middagje en avond vol foto's schieten, vertelt Armin meer over de firma en zichzelf.
AUTOBUSSEN EN TRANSPORT
Eigenaar Armin Zurkirchen begon zijn carrière als metselaar, en groeide door tot hij voorman was op de bouwplaatsen. Ook mocht hij torenkranen besturen, dus hij was van alle markten thuis. In 2006 behaalde hij zijn rijbewijzen, zodat hij in de winterpauze wanneer er niet gewerkt werd, trucks mocht rijden. Zurkirchen Reisen werd in 1969 opgericht door zijn vader Werner, en werd een bedrijf met een mix van bussen, en enkele trucks. In april 2012 kwam Armin in de firma te werken, waarna hij het in juli compleet ging runnen na het overlijden van zijn geliefde vader. De firma had in die tijd alleen nog maar bussen, en de focus lag op het vervoer van personen. In 2017 werd een nieuw pand geopend, met meer ruimte, een eigen werkplaats en een wasstraat. Hierdoor was Armin van alle gemakken voorzien op de nieuwe locatie. Toen de corona tijd toesloeg, ontkwam ook Zwitserland niet aan de lockdowns. Waar Armin eerst tussendoor in rustige periodes als zzp'er reed voor de firma W. Husmann, gebeurde dat nu steeds vaker, en reed hij voor Frigo Express. Bij beiden reed hij altijd voor de Aldi, net als Patrick. Zo werden de twee mannen vrienden. Toen tijdens de lockdowns het busvervoer stil lag en er grote vraag was voor extra trucks bij Aldi, schafte Armin twee Volvo FH 460 trucks aan en kwam Patrick voor hem rijden. Zes maanden later werd nog een derde truck toegevoegd aan de vloot, en een jaar later een vierde. Zo bleef het bedrijf draaiende in de moeilijke periode. Ondertussen draait ook het busvervoer weer volop, en bestaat de vloot uit 5 touringcars, 1 bus voor regiovervoer, en een VIP-busje voor de kleinere feestjes en dergelijke. De vier trucks bleven, en in mei 2021 werd een de nieuwe Volvo FH500 met Turbo-compound motor besteld waarmee Patrick nu rijdt.
EEN ECHTE ZWEED
De voorloopas is eigenlijk meer voor de looks, legt Armin uit. “Die hebben we eigenlijk nooit nodig met ons werk, maar we wilden een bijzondere truck op de weg zetten.” Het merk Volvo zit diep in het hart van Armin, dus was de vreugde groot toen er een slot vrij was in Göteborg, zodat de truck ook echt van de band kwam in Zweden. Geen Belgische Volvo dus, maar een echte Zweed, en dat is ook waarom de tekst Göteborger op de zonneklep staat. De truck werd Armin zijn kerstcadeau, aangezien deze op 23 december werd afgeleverd bij de lokale Volvo dealer. De truck werd in Zwitserland rijklaar gemaakt en in de crème met rode huisstijl gespoten, waarna Armin de truck in maart 2022 naar België reed, om hem een makeover te laten geven door SCT Truckstyling. Daar werd de truck voorzien van een lichtbak boven de verlengde zonneklep, een lampenbeugel met led-verstralers erboven, die aan weerszijden vergezeld worden door Flipje poppen, want volgens Armin zijn die mooier dan Michelin poppen. Tevens kwam er een set lange luchthoorns op het dak, samen met een ouderwetse zwaailampbalk. Op de grille werd de stoere bullbar gemonteerd, die bijna alleen maar voor de show wordt gebruikt in verband met de strenge regels in Zwitserland voor voertuiglengtes. Onder de voorbumper kwam een onderspoiler met vier gele lampen in het midden. Een setje Volvo spatlappen maakt het plaatje compleet.
Het chassis werd dichtgebouwd met gladde sideskirts, en de bovenzijde werd afgedicht met een gladde plaat, waarbij op de catwalk nog een tranenplaat op ligt. Alle opbouw is overigens vervaardigd van rvs, zodat het goed bestand is tegen de winterse omstandigheden en het zout. Om alle opleggers te kunnen trekken werd er een verstelbare opleggerschotel gemonteerd. Een Deense stijl achterbumper inclusief een kist maakt de onderlijn af. Achter de cabine werd een slangenrek gemonteerd dat tevens als steun dient voor de twee stoere, staande uitlaten. Die uitlaten hebben rode lampen aan de binnenzijde, zodat die in het donker oplichten. Achterop de cabine zelf siert een vlakke plaat, die door Looney Art voorzien werd van een mooie airbrush van een oude Volvo F12 combinatie die tussen 1992 en 2002 bij de firma heeft gereden. Symbolisch werd ook de tekst 'dromen zijn sterker' erbij gespoten. Wat je ook terugvindt op diverse delen van de truck en trailer zijn pinstripes, die ook uit de losse hand van Looney werden aangebracht. Rondom is er verder de nodige extra verlichting aangebracht, alles in warm oranje. Vrijwel alle lampen zijn afkomstig van Lazer Lights, en zijn volledig LED. Op alle trucks van Zurkirchen staat een nummer afgebeeld. Bij deze is dat nummer 83, wat verwijst naar het geboortejaar van zowel Patrick als Armin. De truck wordt ook altijd genoemd als 'der 83'.
De koeltrailer heeft een Nederlands chassis van verzinkt staal met een Védécar carrosserie en een Carrier koelmotor. Toen het idee van de '83' ontworpen werd, is de trailer ook in geheel dezelfde stijl opgebouwd door Fabag Fahrzeugtechnik in Zwitserland, waardoor een mooi passend geheel ontstond. Door de bekende lange levertijden was de trailer eerder klaar als de truck, en werd de trailer al geheel in stijl in gebruik genomen in de winter van 2021. Zelfs daar is er aandacht voor de kleine details, zoals onder andere de reflectietape op de bak, waarin het Zurkirchen logo siert.
NORDIC TROPHY
Toen de truck klaar was in augustus 2022 vertrok hij meteen naar Zweden om mee te doen met de bekende Nordic Trophy, waar meteen prijzen gewonnen werden. Overigens ging ook de schitterende F16 hobby-auto van Armin mee naar de show. Armin heeft deze 485 pk sterke truck in 2014 gekocht en beetje bij beetje zelf gerestaureerd. Alleen de aandrijflijn werd door Volvo gedaan, de rest deed hij zelf. De standaard wielen werden vervangen voor Alcoa velgen en achterop de cabine siert ook hier een airbrush met twee klassieke trucks erop. Links een Volvo CH230, een model specifiek voor Zwitserland. In feite was dat een F89, maar dan 230 cm breed, vanwege de Zwitserse wetgeving in die tijd. Deze truck heeft voorheen binnen de firma gereden. Rechts staat een oude Steyr afgebeeld, wat de allereerste truck was die vader Werner aankocht voor het bedrijf. Achter beide trucks zitten trailers voor houttransport, want dat was het werk dat Werner tot 1980 deed met de trucks. De F16 oogt nu als een pareltje, en ook deze heeft een paar prijzen gewonnen in Zweden. De restauratie was in juli 2017 klaar. Natuurlijk moesten we deze dan ook even uitlaten voor een rondje met de twee-assige koeltrailer die als reserve dient in de firma. Daarna maakten we met de losse trekker wat mooie kiekjes tussen de besneeuwde bossen in de nabijgelegen bergen. Ondergetekende kan melden dat de oude Volvo F16 rijd als nieuw, dus ik zou zeggen, project geslaagd!
Helaas werd het ook weer tijd om het mooie winter wonderland te gaan verlaten, en weer terug te keren naar ons eigen kikkerlandje. Zonder enige twijfel zullen we deze trucks nog vaker tegen gaan komen. Er zijn plannen voor het bezoeken van evenementen door heel Europa en wellicht zien we ze op de BIGtruck Trophy!