BIGtruck Reportage
DIESEL EN ELEKTRISCHE SCANIA'S IN DE NOORSE WINTER
BIGtruck Reportage
DIESEL EN ELEKTRISCHE SCANIA'S IN DE NOORSE WINTER
Scania Noorwegen organiseert al jarenlang het evenement Scania Winter. Net ten zuiden van de wintersportplaats Trysil stelt Scania klanten in de gelegenheid om de trucks te beproeven onder winterse omstandigheden. Dit jaar was ook de internationale truck pers uitgenodigd voor dit prachtige evenement.
Trysil, anderhalf uur boven Oslo gelegen, is een sneeuwzekere bestemming voor de wintersport. Veel Noorse, Zweedse en Deense wintersporters kiezen voor de pistes in de prachtige omgeving van dit wintersport oord. Ook Scania Noorwegen is een trouwe bezoeker van het plaatsje, maar dan niet om te skiën. Net ten zuiden van Trysil is namelijk een motorcrossbaan met een zomer vliegveld met een groot terrein en een blokhut. De ideale locatie voor een truck evenement in de wintertijd.
Voor BIGtruck was het al de derde keer dat we uitgenodigd werden voor dit evenement. Dag één bestaat uit het reizen naar Oslo, en na een nachtje in een luchthaven hotel rijden we de tweede dag met een touringcar naar Trysil. De buschauffeur meldt al dat er veel sneeuw ligt, en zo halverwege de route blijkt dat ook. De wegen kleuren langzaam wit, maar dat doet maar weinig af aan het tempo. Die Noren leven met sneeuw, en anders dan in ons land gaat het leven gewoon door als er sneeuw ligt. Wij voelen ons dan ook geen moment angstig in de bus, want deze stoere Noorse chauffeuse weet wat ze doet. Rond het middaguur arriveren we in de blokhut, waar we worden ontvangen met wafels, bessensap en rendiervlees.
PARADE VAN TRUCKS
Na de lunch is er eerst de grote parade van trucks. Van achter een besneeuwde berk komen de trucks langzaam aan rijden. Deze keer veel Scania Super trucks natuurlijk, maar ook de V8 modellen en de onvermijdelijke elektrische trucks rollen door de sneeuw, langs de klikkende en zoemende camera’s. Opvallend zijn de typisch Noorse configuraties. Zo rijdt er een vier-assige kipper met een drie-assige kipper aanhangwagen met een dissel van een meter of vier. Dat ziet er in onze ogen heel apart uit, maar dat heeft alles te maken met de Noorse wetgeving. Tussen de eerste en de laatste as moet namelijk minstens 19 meter zitten om totaal 60 ton te mogen wegen. Hiermee heeft dit span dus de afmetingen van een LZV. Een typisch gevolg van de Noorse brug formule. Ook bij de opleggers zie je dat de laatste as vaak helemaal achteraan de oplegger gemonteerd is. Dat is om dezelfde reden, hoe groter de wielbasis hoe hoger het toegestane totaalgewicht.
R560 SUPER
Als eerste nemen we een Scania R560 Super 6x2 trekker met een Knapen oplegger mee. Met 560 pk is dit de sterkste ‘Super’ krachtbron. Deze zespitter levert 2800 Nm en dat is net zo veel als de ‘instap’ V8 met 530 pk. Net zo veel trekkracht dus, met iets meer vermogen maar dan lichter en stiller. Dat laatste mis je als V8 rijder natuurlijk een beetje, maar dat gemis wordt met deze Super motor aan de pomp goedgemaakt. Tenminste, daar gaan we vanuit. Opvallend aan alle trucks tijdens dit evenement is dat ze op Continental Scandinavian HS3 banden staan. Dat zijn speciale winterbanden met heel veel groeven in het loopvlak. Door de vervorming van de band veranderen die in kleine schepjes die voor grip zorgen op sneeuw en ijs. Dat lijkt uitstekend te werken, want de truck gedraagt zich prima. Alleen als we de weg op draaien glijden we een stukje rechtdoor, maar door even van het gas af te gaan luistert de truck weer naar het stuur. Dit komt doordat de bijrijder de last-overheveling volledig op de trekas heeft gezet. In ons land mag dat niet, maar hier in Noorwegen kan tot 20 ton op de trekas gezet worden voor meer grip. Dat zorgt echter wel voor wat minder druk op de vooras. Met een schakelaar kan die druk overigens traploos veranderd worden. Het display toont keurig welk gewicht er op de assen leunt.
RETARDER UIT!
Het is eerst altijd even aftasten hoe hard je kunt rijden op de volgesneeuwde wegen. Zout strooien doen ze hier niet, en de weg is dan ook volledig bedekt met een aangereden pak sneeuw. Volgens de bijrijder is 70 km de maximale snelheid hier, en dat blijkt ook prima te werken. Eigenlijk is er dan, mede dankzij die speciale banden, niet zo veel aan de hand. Ook het remmen gaat prima, maar daarbij staat de automatische stand voor de retarder uit. Normaal werkt die meteen mee als je remt, maar dat is door de gladheid niet aan te raden. De retarder remt namelijk alleen de trekas, en dat is het recept voor scharen. De Super krachtbron heeft genoeg in huis voor de ruim 50 ton zware combinatie, en op de terugweg, bergop, is de enige beperking eigenlijk de grip. Dat gedeelte gaat stevig omhoog, en dan is het zaak zoveel mogelijk snelheid mee te nemen uit het dal. Als je eenmaal stil staat kom je namelijk niet meer weg zonder sneeuwkettingen.
GLIBBEREN EN GLIJDEN
Op het terrein waar de trucks staan fungeert de motorcross baan als een soort handling circuit voor de trucks. Kleine, venijnige klimmetjes, mooie kombochten en S-bochten zorgen er voor dat hier alle aandacht nodig is. De kombochten moeten hoog ingezet worden, want halverwege glijdt de oplegger naar de lage kant. Superleuk natuurlijk, want je weet dat er geen bomen of vangrails staan die schade kunnen veroorzaken.
AUTOMATISCHE SNEEUWKETTING
We rijden met meerdere auto’s dezelfde route, en zo ook met een R560 Super combi. De 6x2 sleepas motorwagen staat voor een drie-assige molenstel aanhangwagen. Deze truck is voorzien van de automatische Onspot sneeuwkettingen, en dat is maar goed ook. Het is inmiddels in de namiddag, en door de lichte dooi is de sneeuw inmiddels veranderd in een ijspiste. Bergop zijn de kettingen dan ook echt nodig. Reuze handig trouwens, met een druk op de knop sneeuwkettingen leggen. In het filmpje zie je hoe dat werkt. Toch heeft de Scania grote moeite met de helling, en ondanks de kettingen glijdt de achterkant van de motorwagen naar rechts. Door toch gas te houden komen we boven, maar het voelt als rallyrijden met 50 ton.
SCANIA 770S HIGHLINE XL CABINE
Het grootste nieuws tijdens Scania Winter is de S-Highline XL cabine. Aan de buitenkant zie je er niks aan, maar binnen de zijfenders is de achterwand 27 cm uitgebouwd. Daardoor is er ineens ruimte voor een bed van een meter breed, zonder inhammen! Deze cabine voldoet overigens niet aan de nieuwe, Europese richtlijnen waardoor je met een 13,60 meter lange oplegger te lang bent. Om aan die nieuwe eisen te voldoen, net als DAF, moet het front van de cabine worden aangepast. Als Scania kans ziet om aan die stroomlijn- en veiligheidseisen te voldoen dan mag het wel, want dan mag je langer zijn. Waarschijnlijk zijn ze daar druk mee bezig in Södertälje. Overigens is de XL cabine van Scania te bestellen op zowel de R- als de S- cabine, met zowel het ‘normale’ als het ‘Highline’ dak.
ELEKTRISCH DE SNEEUW IN
Naast alle Super en V8 motoren waren er ook elektrische Scania trucks. Zo was er een extreem lange 25P 6x2 trekker met oplegger. Een prototype nog, waar we graag even mee hadden gereden. Helaas bleek de accu leeg na een paar ritjes. Volgens Scania wordt er gewerkt aan betere, lichtere en compactere accu’s met een grotere capaciteit voordat dit model op de markt komt. Daarmee moet het bereik oplopen tot rond de 350 kilometer met 40 ton. Een Scania 25P 6x2 bakwagen met een kipper opbouw bleek wel genoeg stroom aan boord te hebben. Dit model heeft een bereik van zo’n 200 kilometer. Het rijdt in ieder geval prima. Alles aan boord is zoals je dat gewend bent van dit merk en het is heerlijk stil in de cabine. Op het gladde wegdek blijkt de tractie prima te doseren te zijn, eigenlijk net als met een diesel. Eigenlijk kunnen we er hier niet zo veel meer over vertellen dan dat het lekker rijdt, zo’n elektrische Scania. En dat de radio voortaan zachter kan, want het is echt fluisterstil.