BIGtruck Reportage
KOELTRANS 12,5 JAAR ONDERWEG
BIGtruck Reportage
KOELTRANS 12,5 JAAR ONDERWEG
In 2010 startte Günther Maters zijn bedrijf Koeltrans Angeren BV met 4 trucks en vijf chauffeurs. In de afgelopen 12,5 jaar groeide zijn bedrijf uit tot een onderneming met vestigingen in Duitsland en Roemenië en een eigen wagenpark van 135 trekkende eenheden!
Günther Maters, de CEO van Koeltrans vertelt: “Wie had dat gedacht 12,5 jaar geleden? Op 1 augustus 2010 in Angeren gestart met 4 auto’s en 5 chauffeurs, met elkaar als team de schouders eronder gezet en klanten overtuigd van onze drive, flexibiliteit en vooral: afspraak is afspraak. Eigenlijk was niks ons te gek, we gingen geen uitdaging uit de weg en naast het overdag plannen zat ik zelf ook regelmatig achter het stuur om een trailer op locatie te brengen of om te koppelen in de buurt van Frankfurt, zodat we de volgende morgen weer op tijd in München zouden zijn.
Mooie tijden, hard werken, bouwen en vooral met volle kracht vooruit. Niet gedacht en ook zeker niet verwacht dat we met onze overtuiging en wilskracht er in 12,5 jaar tijd zo’n bedrijf van zouden maken, met een groep trouwe en hardwerkende collega’s én natuurlijk veel klanten waarmee we samen zijn gegroeid. Zij die op ons konden bouwen en wij op hen! Samen hebben we dit gerealiseerd en samen mogen we hier zeker trots op zijn.”
KOEL EN DIEPVRIES
Koeltrans Angeren richt zich op het vervoeren van groenten, fruit, bloemen en planten, maar ook beursgoederen, diepvries en diverse andere goederen van en naar Duitsland, maar ook steeds meer binnen Duitsland, zowel met complete vrachten FTL als groupage LTL.
Voor Koeltrans rijden er dagelijks zo'n 135 geconditioneerde trekker oplegger combinaties, en daarnaast nog combi’s en LZV’s. Grotendeels voorzien van laadklep en een aantal met dubbele verdamper. Tevens beschikt het bedrijf over een modern warehouse. Door de geografische ligging in Bemmel, vlakbij de Duitse grens, kunnen goederen overgeslagen worden waardoor groupage geoptimaliseerd worden. Dit zorgt voor snellere doorlooptijden en minder lege kilometers.
TRAX
Günther Maters is ook directeur van de expeditie-tak Trax. Dit bedrijf werd opgericht in 2015 en zich richt op lijndiensten met bijvoorbeeld E-commerce/Pakket/Fashion logistiek door heel Europa. Dagelijks heeft Trax zo’n 80 auto’s met Boxtrailers rijden naar bijvoorbeeld Lille, Metz, Lyon, Parijs, Madrid, Wels en Salzburg, Kolding, Oslo, Malmö en andere bestemmingen. Hierin wordt ook regelmatig gewerkt met koppel trailers op zowel laad- als loslocaties, om flexibel te zijn en wachttijden te vermijden.
TRANSITIE NAAR DUURZAAMHEID
Günther Maters is een voortrekker op het gebied van verduurzamen, bijvoorbeeld door afscheid te nemen van de traditionele diesel heb je een combinatie van visie, samenwerking en vaak een hoop moed nodig. Günther: “Als vooruitstrevend bedrijf moeten wij blijven innoveren. Dat betekent dat je risico’s durft te nemen. Transport is echt te vergelijken met topsport. Iedere dag moet je scherp zijn, alles eruit halen wat erin zit, beter willen worden en alleen met het beste team kom je verder.” Dit vooruitstrevende beleid heeft ervoor gezorgd dat inmiddels de helft van de vloot op LNG rijdt. De transformatie naar een volledige LNG-vloot is een lopend proces en de huidige oliecrisis benadrukt hoe belangrijk het is om nu stappen te nemen. Günther: “Dit jaar zal er in Duitsland een grote BIO-LNG fabriek opstarten die dus 100% BIO-LNG gaat produceren. Wij kijken hier enorm naar uit.” De overstap naar 100% BIO-LNG is een enorme stap in de verduurzaming van de transportbranche. “Doordat BIO-LNG wordt ontwikkeld van natuurlijke materialen, en deze overal verkrijgbaar zijn verwachten we geen tekorten. Het grootste voordeel is dat er geen aardolie nodig is in het proces wat de druk verlaagt op de beschikbaarheid van diesel.”
NOG GEEN ELEKTRISCH OF WATERSTOF
Volgens Günther Maters is LNG is een ‘game changer.’: “Dat past goed bij ons en een aantal van onze klanten. LNG-trucks zijn nu nog vrijgesteld van Maut tot eind dit jaar. Wat ook nodig is om het rendabel te krijgen. Op dit moment rijdt al 35% van onze vloot op LNG. We zijn zeer tevreden met onze LNG-trucks door hun lange actieradius, betrouwbaarheid en lage operationele kosten.” In de BIGtruck Podcast reageerde Günther op de hoge LNG prijs van het afgelopen halfjaar. Dat was een uitdaging voor het bedrijf, maar klanten waren bereid om een toeslag te betalen om de duurzaamheid voort te zetten. Günther: “Ik ben ambitieus over onze bedrijf footprint en Shell BIO-LNG is de juiste brandstof om deze reis naar netto-nul te starten. We kunnen onze klanten nu een 30% CO2-besparing geven ten opzichte van diesel. En verwachten medio dit jaar met de 100% Bio-LNG naar 80% CO2 reductie te gaan. We zien nu ineens dat steeds meer klanten of potentiële klanten aan het oriënteren zijn, en inzien dat LNG een goed alternatief is, internationaal en ook met grote volumes! Want elektrisch en/of waterstof duurt echt nog wel een aantal jaren voordat het volop verkrijgbaar is en men er overal mee kan rijden.”
DUURZAME TOEKOMST
Günther vervolgt: “Wij kijken uit naar de toekomst. Ik ben sowieso iemand die graag vooruit kijkt in plaats van achteruit! Gisteren kun je niet veranderen, maar vandaag en morgen wel. Ik kijk uit naar nieuwe kansen in de markt. Samen met onze mensen en onze klanten willen wij concepten bedenken, meer in partnerships denken en proberen samen een langere termijnvisie te creëren. Welke stappen we ook ondernemen we hebben een horizon nodig in een snel veranderende markt met alle uitdagingen die daarbij komen kijken: beschikbaarheid van mensen, auto’s, type brandstof, laadvermogens binnen Europa en de lengte van de voertuigen.” Wat dat laatste betreft loopt Koeltrans ook voorop. Het bedrijf zet al geruime tijd LZV-combinaties in en was betrokken bij de proeven voor de Super Eco Combi met twee opleggers. Günther: “Dat zijn allemaal zaken waar we in de toekomst antwoorden op gaan krijgen, maar waar we vandaag al mee bezig moeten zijn. De toekomst zal hoe dan ook duurzaam zijn, daar zijn wij al mee gestart en hebben dus al ervaring, CO2 besparen is ons dus niet vreemd en daarom; de toekomst begint vandaag!”