BIGtruck Techniek
RIJDEN OP WATERSTOF MET EEN HOLTHAUSEN TRUCK
Sinds enige tijd rijdt transportbedrijf Baas Blijham BV, lid van Transport Groep Noord, met een elektrische truck die zijn energie haalt uit waterstof. Een bijzonder voertuig dus, waarbij een brandstofcel die waterstof omzet in stroom. Wij reden een rit mee met deze bijzonder duurzame rijdende melkontvangst-truck, kortweg RMO door het Groningse land.
Wie de truck voor het eerst ziet herkent meteen de DAF cabine, maar dan met een heel ander front. De grille van DAF maakte plaats voor een door Holthausen ontworpen front en ook de hoeken van de cabine wijken af van het origineel. Ook in de cabine heeft Holthausen zijn best gedaan om een stempel te drukken op het interieur. Zowel op het stuurwiel als in fraaie, zwarte strips op de deurpanelen is de naam Holthausen te lezen.
Toch kenden we Holthausen vooral als leverancier van gassen, maar niet echt als truckbouwer. Een korte blik op de website van het bedrijf uit Hoogezand leert ons echter al snel dat het ombouwen van voertuigen niks nieuws is voor dit bedrijf. Talloze bestelwagens werden al omgebouwd naar waterstof-elektrisch, maar ook machines en zelfs huisvuil-trucks ondergingen al zo’n ombouw.
HOLTHAUSEN TRUCK
Toch leert een snelle kentekencheck bij de RDW ons dat dit voertuig eigenlijk als Hyzon geregistreerd staat. Dat zit zo: Het project met vervoerder Baas Blijham BV, in samenwerking met TGN en Friesland Campina, werd al in gang gezet voordat Holthausen partner werd van Hyzon. Toen die beide bedrijven vorig jaar besloten om uit elkaar te gaan, wilde Baas Blijham BV beslist dat het project mee ging naar Holthausen, en dat gebeurde dus ook. Voorwaarde van Hyzon was wel dat dan de naam Hyzon van de truck af moest. Directeur Carl Holthausen legt uit: “Over de samenwerking met Hyzon en het beëindigen daarvan onthoud ik mij van ieder commentaar, maar Baas Blijham BV was al die tijd onze klant. Dat geldt overigens ook voor het afwijkende ontwerp van het front van de truck. Dat was onze inbreng, en om die reden gaan wij daarmee verder.”
350 BAR DRUK
Zoals gezegd is Holthausen van huis uit een leverancier van gassen en dergelijke, en tevens eigenaar van het waterstoftankstation in Groningen. Dat tankstation draagt dan ook de naam Holthausen, en zo komt het dus dat er een Holthausen truck staat te tanken bij het Holthausen tankstation. Eén van de chauffeurs van de truck is Theo Scheepstra uit Annen. De truck rijdt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, en de chauffeurs rouleren dan ook. Vandaag heeft Theo dagdienst, en die dienst begint met het tanken van waterstof. Dat goedje wordt onder een druk van 350 bar opgeslagen in de tanks achter de cabine en het tanken duurt ongeveer een kwartiertje. “Dat is ook meteen de reden dat elektrisch rijden voor ons niet werkt. Deze truck rijdt continu, en wij kunnen niet een hele nacht aan de stekker hangen. Je moet het zo zien dat de brandstofcel stroom maakt uit waterstof, en die stroom wordt opgeslagen in de grote accu aan de rechterkant van het chassis. De elektromotoren krijgen daar hun stroom vandaan, en de brandstofcel blijft de accu’s vullen tijdens het rijden.”
WATERDAMP UIT DE UITLAAT
Achter de DAF-cabine staat een rek met waterstoftanks, keurig weggewerkt achter beplating. Aan het chassis is een grote accu gemonteerd, die dus geladen wordt door de brandstofcel. Bijladen aan de stekker kan ook, maar die optie wordt bij deze truck niet gebruikt. De brandstofcel werkt continu en dat hoor je aan een zacht geruis achter de cabine. Boven het rek ontsnapt een constante stoomwolk van hete waterdamp. Dat is dan ook meteen de enige uitstoot die de truck heeft. Als we gaan rijden neemt het gezoem toe naarmate de vraag naar energie stijgt. Theo: “Ze hebben deze truck zo afgesteld dat de brandstofcel op een laag pitje gaat als we langzaam rijden. Wel blijft de installatie dan een beetje stomen.”
VOLCONTINU IN BEDRIJF
De RMO wordt continu ingezet, 365 dagen per jaar, 24 uur per dag. Om die reden werken de chauffeurs dan ook in een soort ploegendienst. Theo: “Wij hebben bij Baas Blijham BV acht chauffeurs op twee RMO combinaties. We rijden vast voor Friesland Campina en dat bedrijf participeert ook in deze duurzame truck. Je begrijpt wel dat een klein transportbedrijf de lasten van zo’n kostbare truck niet kan dragen, daarvoor is een partnership aangegaan.” Dat partnership met Friesland Campina garandeert ook de kosten van de brandstof. Toen Antje Baas in het waterstof project stapte kostte dat goedje zo’n 5 Euro per kilo. Die prijs is sindsdien vervijfvoudigd, en dat kan een vervoerder nooit trekken. Het resultaat van de samenwerking tussen TGN, Antje Baas en Friesland Campina betekent echter wel dat het op deze manier mogelijk werd om de techniek in de praktijk te beproeven. Je moet tenslotte ergens beginnen met de transitie naar duurzaam transport. Overigens lijkt die beproeving uiterst succesvol. De truck rijdt nu al een aantal weken storingsvrij en dat is veelbelovend.
HEERLIJK RUSTIG RIJDEN
Theo is erg tevreden met de Holthausen waterstof truck. “Het rijdt heerlijk rustig en vlot, en de Allison automaat doet zijn werk uitstekend. We krijgen heel veel reacties onderweg en dat is gewoon heel leuk. Verder kan ik zeggen dat de techniek gewoon prima werkt, zonder storingen. De enige opstartproblemen zijn nu het tanken. Wij tanken twee keer per dag en dat gaat vrij vlot, maar de hoeveelheden zijn zodanig dat de bevoorrading van het tankstation aangepast moet worden. Ook dat maakt deel uit van de beproeving en ik ben vol vertrouwen dat Holthausen dat ook oplost.”
ALLISON AUTOMAAT
De Holthausen trekker levert een vermogen van rond de 350 pk. Dat lijkt vrij weinig, maar doordat de elektromotor continu power levert trekt de truck lekker vlot op. Theo kan er prima mee leven: “Eigenlijk is dit gewoon prima te doen, alleen in beladen toestand valt hij iets terug als ik een viaduct op moet, maar dat is eigenlijk geen probleem.” De Allison automaat schakelt onmerkbaar en naarmate de snelheid toeneemt hoor je eigenlijk alleen de wind en de banden. De bediening van de Allison vindt plaats met een vrij grote kast die rechts naast de stoel gemonteerd is. Subtiel is anders, maar het werkt. Meteen daarnaast is een kastje gemonteerd dat informatie geeft over de inhoud van de accu en de waterstoftanks. Centraal wordt ook de resterende range vermeld, een prettig idee want stilstaan zonder waterstof wil je niet, zeker niet met een RMO.
HOLTHAUSEN CLEAN TECHNOLOGY
Holthausen Clean Technology houdt zich bezig met de ombouw van voertuigen naar waterstof- elektrische aandrijving. Er rijden al enkele tientallen van die omgebouwde voertuigen rond, van veegmachines tot personenauto’s en van bestelwagens tot trucks. Holthausen houdt zich vooral bezig met ‘specials’ waar het gaat om trucks, zoals veegauto’s, kolkenzuigers, huisvuilauto’s en dergelijke. Meer informatie vind je hier!