7/20
  • Pages
  • Editions
01 Cover
02 Inhoudsopgave
03 Voorwoord Nr. 3
04 Scania Winter 23
05 Advertentie MAN
06 Zurkirchen Transporte
07 Column Jarno
08 Advertentie Ford Trucks
09 De Directrice Tol
10 Advertentie Mercedes-Benz
11 Zweedse Ford Transcontinental met historie
12 Advertentie Scania
13 Holthausen Waterstof
14 Advertentie Shop
15 VOLVO L495 van Ben de Kok
16 BIGtruck Podcast
17 Koeltrans Jubileum
18 BIGtruck Socials
19 Peterbilt
20 Colofon

BIGtruck Column


OP WELKE PARTIJ MOET EEN VRACHTWAGENCHAUFFEUR STEMMEN TIJDENS DE PROVINCIALE STATENVERKIEZINGEN?

Op 15 maart 2023 kun je naar de stembus voor de Provinciale Statenverkiezingen. Bij deze verkiezing kies je de leden voor de Provinciale Staten van de 12 gemeenten van ons land. Voor vrachtwagenchauffeurs is dit zeker niet onbelangrijk, want de provincie is medeverantwoordelijk voor ruimtelijke ordening, de verduurzaming transitie en de bereikbaarheid. Lees hier op wie je moet stemmen.

RUIMTE IS SCHAARS

Daar sta je dan met je 16,50 meter lange combinatie midden in het centrum van een grote stad. De straat waar je vroeger doorheen kon is nu verboden voor vrachtverkeer. Op de plek waar je ooit kon draaien staat nu een kunstwerk. Noodgedwongen rijd je een woonwijk in met drempels, chicanes, paaltjes en verkeerd geparkeerde auto’s. Jij als vakman vraagt je af welke idioot dit bedacht heeft. Dit wordt bedacht door de ‘vaklui’ van provincies en gemeenten. Maar wat doen ze eigenlijk precies?

RUIMTELIJKE ORDENING

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor woningbouw, bedrijventerreinen, bouw van nieuwe plekken voor bedrijven en voor recreatieve voorzieningen. De gemeente zorgt voor de aanleg van wegen, spoorwegen, scheepvaartverbindingen en aanleg van industrieterreinen. Ook zijn ze verantwoordelijk voor het onderhoud van wegen, fietspaden en bruggen. Dit gaat niet altijd goed. Neem het voorbeeld van de Nelson Mandelabrug bij Zoetermeer of de tunnel tussen Sneek en Joure.

VERDUURZAMING EN ENERGIETRANSITIE

Over de energietransitie raakt de wereld maar niet uitgepraat. Je kan er je mening over hebben welke kant het uit moet, maar we hebben er wel mee te maken. De transportsector zorgt ook voor stikstofuitstoot (NOx). Het Nederlandse wagenpark bestaat uit 72% uit Euro-6 trucks. Hiermee is de uitstoot al enorm afgenomen ten opzichte van 25 jaar geleden. Nu is zero-emissie de volgende stap. Om dit in een stroomversnelling te brengen kan de provincie zorgen voor stimuleringsmaatregelen, oplaadpunten en voldoende groene energie.

BEREIKBAARHEID

Hierbij kan de provincie ruimte bieden aan cityhubs. Vanuit deze plekken kan een stadscentrum duurzaam worden bevoorraad. Maar de provincie kan ook meer parkeerplekken aanleggen. Iets waar een groot gebrek aan is.

JOUW STEM TELT, MAAR OP WIE STEM JE?

Veel partijen zijn voor het aanleggen van een goede infrastructuur en vestigingsklimaat. Uiteraard is politiek meer dan asfalt en het aanleggen van bedrijventerreinen. Verdiep je dus in andere thema’s die jij belangrijk vindt.

Bij partijen als Ja21, BVNL en Forum voor Democratie is er veel ruimte voor economische groei en werkgelegenheid. Bedrijven krijgen de ruimte en aanleg van distributiecentra is mogelijk. De bereikbaarheid staat voorop en daarom worden wegen verbreed of aangelegd. En hier mag je vaak nog 100 km/h rijden ook. Met je personenauto dan! Ze zijn tegen de huidige stikstof plannen en klimaatmaatregelen. En hebben een streng asielbeleid.

BBB is ook tegen de huidige stikstof plannen, maar wil minder grootschalige distributiecentra. De partij van Caroline van der Plas ziet meer in bevorderen van MKB-bedrijven. Wel wil BBB een verlaging van de maximale snelheid op gevaarlijke N-wegen, zoals de N50 tussen Kampen en Zwolle. Een goed punt wat mij betreft, want de N50 is niet voor niets een dodenweg. Verder is BBB tegen rekeningrijden, ook een belangrijk punt.

De SP is een interessante partij om naar te kijken. Ze zijn voor de aanleg van bedrijven, maar wil harde afspraken maken over de inzet van arbeidsmigranten en huisvesting van deze groep. En ze willen flexcontracten tegengaan. Ook zijn ze voor een verhoging van het minimumloon.

Bij GroenLinks en Partij voor de Dieren ben je als transporteur en autoliefhebber verreweg het slechtste af. Zij zetten zich volledig in op klimaat en daar heeft een auto volgens hen weinig te zoeken. GroenLinks wil de motorrijtuigenbelasting verhogen. Alsof een auto nog niet genoeg wordt belast. Bij PvdD geen verbreding van wegen en geen plek voor gemotoriseerd vervoer. Succes met het vervoeren van 25 ton vracht in een bakfiets.

Jarno van den Noort


Vorige pagina


Op bezoek bij Zurkirchen Transporte

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


Onder de sterren met Esmeralda Tol