Editie 03 | 2022

Voorwoord BIGtruck

Editie 03 | 2022

Voorwoord BIGtruck

Nieuw hoofdstuk voor BIGtruck

Het jaar 2022 markeert voor BIGtruck een compleet nieuwe website. Kijk goed rond, want we hebben een nieuwe mogelijkheid toegevoegd: BIGtruck Jobs. In deze tijden van personeelstekorten willen we meewerken met de branche als baken voor wie een nieuwe baan zoekt, en voor wie nieuw personeel zoekt. Hoe handig is dat, alle voorname aanbieders van vacatures bij elkaar, bij BIGtruck Online Magazine!

Verder kun je nu sneller zien wat nieuw is op onze website en navigeert het allemaal wat makkelijker. Tegelijkertijd komen we met een nieuw online magazine vol afwisseling, zoals je van ons gewend bent. We kiezen er daarbij voor, om de actuele zaken zoveel mogelijk op de website te zetten, en de achtergronden in dit magazine.

Onzekere situatie

Na de Corona pandemie die Europa twee jaar lang in zijn greep hield is het nu Poetin die met zijn wrede, zinloze oorlog aan de rand van de EU voor veel onzekerheid en leed zorgt. Miljoenen vluchtelingen zijn op drift geraakt en de logistiek tussen Europa en Oost Europa wordt ernstig verstoord door deze oorlog. De gevolgen daarvan merken we dagelijks onder andere aan de pomp, maar wat er verder op ons af komt is nog maar de vraag. De toelevering van cruciale componenten in de automotive industrie was al moeizaam en daar komt dit nog bij.

Vrijwel alle merken hebben te maken met de gevolgen van de nieuwe crisis en de levertijden lopen op tot soms 20 maanden voor een nieuwe truck. Daarbij stijgen de prijzen van componenten zo snel dat een merk als Scania de order intake al gesloten heeft. Eigenlijk wel logisch, want als een truck pas over twintig maanden wordt afgeleverd is het maar de vraag wat dan het prijskaartje zal zijn. Dat kan namelijk niemand van te voren berekenen, aangezien de grondstoffen dagelijks in prijs stijgen.

De gevolgen zijn vooral merkbaar voor de grote prijsdumpers zoals Girteka, Hegelman, Kreiss en Waberer’s, en dat zijn nou net de vloten die al heel veel Oekraïense chauffeurs hebben zien vertrekken om mee te vechten. Hoe lang de oorlog en de daarmee samenhangende crisis nog gaat duren weet niemand, maar laten we hopen dat het gezonde verstand zal zegevieren.

Keep on Truckin’

Team BIGtruck